Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@12:48:16 GMT

در صورت حذف کنکور مافیای آن از میان نخواهد رفت

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۱۰۲۷

در صورت حذف کنکور مافیای آن از میان نخواهد رفت

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ در سه بخش نخست گزارش میزگرد آسیب شناسی کنکور ۹۸ که با حضور برگزیدگان کنکور سراسری ۹۸ صورت گرفت مباحثی درباره؛ دلایل گرایش بی سابقه به رشته تجربی، کنکور و عدالت آموزشی، تاثیر مدارس در تعیین خط و مشی آینده دانش آموزان، مهاجرت و فراز مغزها،تاثیر خانواده در کنترل روحی و روانی دانش آموزان، پیشنهاد نخبگان کنکور  ۹۸ برای موفقیت در این آزمون و همچنین نقش امکانات آموزشی در پیشرفت داوطلبان مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش پایانی این میزگرد درباره نقطه نظرات این چهار نفر درباره سهمیه بندی و مافیای کنکور بحث و تبادل نظر شده است: 

سهمیه بندی های کنکور

 پس از برگزاری کنکور و تعیین سطح علمی داوطلبان، سهمیه‌بندی‌هایی برای ورود گروه‌های مختلف به دانشگاه اعمال می‌شود. در حال حاضر جامعه ایثارگری در آزمون های ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع مختلف از سه سهمیه قانونی شاهد، رزمندگان و خانواده شهدا استفاده می‌کنند.

در این میان فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز ازین موارد مستثنی نبوده و از سهمیه نقل و انتقالات و همچنین تسهیلات ویژه‌تری نیز برخوردارند. این تسهیلات ویژه با توجه با فعالیت والدین آن‌ها در دانشگاه‌ها برای این افراد در نظر گرفته شده است.

در سال‌های گذشته دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت سازمان بازرسی کل کشور بخشنامه ارائه تسهیلات و امتیاز به فرزندان اعضای هیات علمی شرکت کننده در کنکور را ملغی اعلام کرد، ولی بلافاصله هیات دولت امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکورهای سراسری برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها را به تصویب رساند. لازم به ذکر است این بخشنامه تاکنون چندین بار توسط دیوان عدالت اداری ملغی اعلام و سپس توسط وزیر علوم در هیات دولت مطرح و تصویب شد. در ادامه اظهارات برگزیدگان کنکور را در این باره می خوانیم:

جعفری: از نظر من یکی از جنجالی ترین مباحث کنکور که خیلی هم علاقمند  به صحبت درباره آن نیستم همین موضوع سهمیه بندی و  سهمیه ها  در آن است  به طوری که به هیچ وجه نمی توانم درک کنم که فردی  به خاطر عضویت پدر یا مادر در هیئت علمی دانشگاه می تواند از امکانات ویژه ای در این زمینه بهره مند شود. درخصوص سهمیه های جنگ هم باید گفت که سالها از جنگ تحمیلی گذشته و سهمیه های دانشگاه برای جنگ را نمی توانم درک کنم.

باستانی: من هم نمی توانم هیچ یک از مواردی را که شامل سهمیه می شود درک کنم؛ به نظر به هیچ وجه عادلانه نمی آید. اگر کسی در جنگ شهید یا مجروح شده به طور قطع به جهت ارزش معنوی و معامله با خداوند این کار را انجام داده و دادن سهمیه به اینگونه افراد با روح و هدف رزمندگان سازگار نیست در ارتباط با سهمیه هیئت علمی نیز وضعیت نه تنها بهتر نیست بلکه بسیار تاسف بارتر است در همین دوره شنیده ام یک نفر که ساکن مشهد بوده و دامپزشکی ساری قبول شده با استفاده از سهمیه هیئت علمی در پزشکی مشهد مورد پذیرش قرار گرفته است.

احمدی نژاد: روال تاثیر گذاری سهمیه ها در کنکور بدین شکل است که در صورتی فرد می تواند از سهمیه ها استفاده کند که حداقل ۸۰ درصد تراز پایین ترین کسی که آن رشته را آزمون داده داشته باشد که کسب این تراز خیلی کار سختی نیست اما شاهد بودیم که در صورت واجد شرایط بودن سهمیه ها به صورت وحشتناکی جایگاه داوطلبان جابجا خواهد شد. وجود سهمیه ها در قبال عضویت در هیئت علمی را من هم متوجه نمی شوم اما درمورد سایر مشمولیت سهمیه ها نیز به نظر نمی رسد بتوان تغییری در ظرفیت و میزان آنها قائل شد.

رحمان مشهدی: فکر می کنم سهمیه ها شاید برای برخی افراد که شرایط خاص دارند برای نمونه دچار سیل و زلزله شده اند تا حدی منطقی باشد اما اختصاص آن به دیگر موارد رایج به هیچ وقت قابل قبول نیست. در رشته هنر که هم دانشگاه ها و هم ظرفیت ها بسیار محدود است وضعیت خیلی ناامیدکننده تر می شود؛ فرض کنید در این شرایط و محدودیت ها سهمیه ها هم اعمال شود و چقدر شانس داوطلبان کم خواهد شد. برای نمونه از ۲ نفری که قرار است نوازندگی گیتار را در دانشگاه تهران یاد بگیرند یا چهار نفری که می ‌خواهند در دانشگاه هنر این رشته را بیاموزند ۳۰ درصد آن ها به سهمیه ها تعلق گیرد در نتیجه به طور عملی شانسی برای دانش آموزانی که می خواهند از طریق آزمون در این رشته ها و گرایش ها شرکت کند و باقی نخواهد ماند.

مافیای کنکور

گفته می شود که درآمد و دور مالی مافیای کنکور هشت هزار میلیارد تومان است که این رقم یک فاجعه محسوب می شود. در واقع در ایران ۸۰ درصد مردم به دانشگاه می روند و این نتیجه ی تب کنکور و تلاش های مافیای کنکور است. اما آیا پس از ورود به دانشگاه آینده ی شغلی خوبی در اختیار مردم و جوانان قرار خواهد گرفت؟

تنها راه حل برای خلاص شدن از این سیستم، آگاهی مردم است. در واقع مردم باید بدانند که کل این سیستم و در واقع سیستم آموزشی کشور بدون هیچ گونه برنامه و آموزش خاصی در اختیار مردم قرار گرفته و در عین حال باید اشاره کنیم که این سیستم اصلا سیستمی به نفع مردم نیست.

بهترین کار برای دانش آموزان این است که به جای هزینه در زمینه کلاس های کنکور و کتاب های کمک درسی، در زمینه ی کسب مهارت و آموزش های متفاوت غیر درسی که به بازار کار هر فرد کمک می کند هزینه شود. در واقع باید دانش آموزان در دوران مدرسه به کسب مهارت های مختلف برای کار در جامعه بپردازند و در عین حال به سراغ علایق خود بروند. دوران رشته های پزشکی دیگر به پایان رسیده است و کشور از دانشجویان پزشکی و حتی پزشکان اشباع شده است. باید مهارت آموزی را ترویج دهیم و به دانش آموزان در یافتن علایقشان کمک کنیم. همچنین نخبگان کنکور ۹۸ دراین باره می گویند:

جعفری: مافیای کنکور در صورت حذف کنکور نیز باقی خواهد ماند و در بخش های دیگر نظام آموزشی به طور نمونه امتحانات نهایی فعالیت خواهد کرد بنابراین از نظر من این مافیا از بین رفتنی نیست و مانند سایر سیستم ها و نهادها همچون سینما ورزش و غیره که ظرفیت مالی و انسانی بالایی دارند این مافیا زنده و فعال خواهد بود. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تاثیر مافیا روی افراد و خانواده‌های ناآگاه که به نوعی به راحتی تسلیم تبلیغات می ‌شوند بیشتر است و از این رو لزوم آگاهی بخشی و ارتقاء فرهنگ خانواده ها بسیار مهم و ضروری است.

باستانی: شگرد و روش بعضی موسسات که آزمون آزمایشی هم برگزار می کنند این است که برای فروش بیشتر کتاب‌های خود سوالات آزمون های خود را به طور عمدی از منابع مورد اشاره موسسه تنظیم می کنند و به این روش به نوعی داوطلبان را فریب می دهند که کتاب های موسسه را به طور کامل خریداری کرده در این صورت گردش مالی خوبی به جیب بزنند. نتیجه اینکه این گونه افراد به طور قطع با برداشتن کنکور متضرر خواهند شد اما بحث این که جایگزینی امتحان نهایی نیز به چرخش مافیا از کنکور به امتحان نهایی تبدیل می شود نظر خاصی ندارم و فکر می کنم راه حلی برای این معضل وجود ندارد!؟

احمدی نژاد: به نظر من حذف مافیای کنکور نیز عواقب و پیامدهای بعدی خود را خواهد داشت برای نمونه خیل کثیری از افراد با تخصص یا بی تخصص بیکار خواهند شد از این طریق آمار بیکاری نیز افزایش می یابد چرا که کنکور و مافیای آن تعداد زیادی از افراد را واجد شغل و حرفه کرده است.

باستانی: خرید کتاب و ثبت نام در موسسات و گرفتن معلم خصوصی به خودی خود یک نیاز عادی و منطقی است اما برخی از این موسسات با تبلیغات دروغین چنان وانمود می کنند که در صورت تهیه نکردن کتاب ها و شرکت نکردن در آزمون ها به طور عملی شانسی برای قبولی در کنکور باقی نخواهد ماند و آنچنان این عقیده را پررنگ و پر سر صدا در جامعه جا انداخته اند که شاید کمتر کسی متوجه این شیوه رندی و فریب آنها شود از نظر من ناآگاهی خانواده‌ها همچنان مهمترین و خطرناک ترین معضل در میان دیگر مشکلات این حوزه به شمار می آید.

جعفری: پیش بینی سوالات کنکور یکی دیگر از شگردهای رایج آموزشگاه و موسسات آموزشی در جهت فریب افکار عمومی است به طوری که هر ساله پس از برگزاری آزمون لیستی منتشر می کنند مبنی بر اینکه میزان بالایی از سوالات کنکور را پیش بینی کرده اند در صورتی که کارشناسان و افراد خبره به خوبی آگاه اند که این سوالات همواره جزوه پای ثابت کنکور بوده و به جهت حجم بالا و تنوعی که در آن مطرح شده دیگر امکان طرح سوال جدید وجود ندارد و این موسسات این‌گونه با استفاده از سوالات پرتکرار و مهم به نوعی آمار موفقیت و پیشگویی موسسه خود را بالا نشان می دهند.

باستانی: درباره سوء استفاده برخی موسسات از اسم داوطلبان برگزیده برای من هم پیش آمده که با من تماس گرفتند و ابراز داشتند در صورت تمایل و قرار دادن اسمم در سر لیست آموزشگاه یا موسسه آنها می‌توانم از مزایای ویژه ای بهره مند شوم؛ این مزیت این چنین عنوان شد که بعد از کنکور به عنوان طراح سوال یا پشتیبان قادر خواهم بود هر ماه ۶ یا هفت میلیون درآمد کسب کنم.

جعفری: برای من هم چند نمونه پیش آمد که از طریق تلفن و پیامک قصد استفاده از نام و رتبه کنکورم را داشتند و وعده هایی چون سفر با خانواده و همچنین سکه و جوایز نقدی به عنوان پیشنهاد مطرح کردند. نکته جالب در این زمینه برایم این بود که برخی از این افراد با موضع طلبکارانه صحبت می کردند و مرا در موقعیتی قرار می‌دادند که برای نمونه با تبلیغات موسسه آنها مطرح تر و معروف تر خواهم شد.

پایان میزگرد دوم آسیب شناسی کنکور۹۸.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران فاطمه جعفری دانشگاه هنر کنکور۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافقات دوجانبه میان افغانستان و پاکستان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان درباره توافقات تجاری افغانستان و پاکستان گفت مذاکرات دوجانبه میان هیئت حکومت سرپرست افغانستان به سرپرستی محترم الحاج نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و هیئت جمهوری اسلامی پاکستان به سرپرستی محترم محمد خُرم آغا، معین وزارت تجارت آن کشور صورت گرفت.

 در این مذاکرات دو روزه بر جداسازی سیاست از تجارت روابط تجارتی و ترانزیتی بدون موانع جهت منافع مردم دو کشور تاکید شد و توافقات ذیل صورت گرفت .

هیئت دوطرف روی موافقت نامه آپتا بحث نمودند و فیصله گردید تا موافقت نامه آپتا الی دوماه دیگر نهایی گردد.

 توافق صورت گرفت که جانب پاکستان حداکثر در جریان 6 ماه آینده تسهیلات انتقال کالاها را از کانتینرهای بین المللی به کانتینرهای محلی (CROSS - STUFFING) در بنادر کراچی فراهم می کند.

 در رابطه به تجارت ترجیحی توافق گردید که به ۱۰ قلم از اموال صادراتی از جمله ۸ قلم محصولات زراعتی و ۲ قلم اموال صنعتی ترجیحات تعرفوی از سوی هر دو طرف داده میشود.

 روی سند ورود موقت برای تردد آزاد لاریها به مدت یک سال به دوره آزمایشی میان دو کشور توافق صورت گرفت که از اول ماه می ۲۰۲۴ تطبیق خواهد شد.

 روی انتقال کالاها به طور ترانزیت از طریق میادین هوایی دو کشور (MULTI-MODAL AIR TRANSIT) در دو ماه آینده توافق صورت گرفت.

در رابطه به اقدامات اخیر پاکستان روی اموال ترانزیتی ،افغانستان توافق صورت گرفت تا الزامیت بانک گرانتی طی یک هفته برداشته و کمافی سابق به بیمه اکتفا شود و همچنین جانب پاکستان تعهد نمود تا برای رفع سایر موانع به مشوره جانب افغانستان اقدامات لازم روی دست گیرد.

جانبین از تجارت جنس به جنس بارتر) منصرف شده و روی ایجاد و توسعه روابط بانکی میان دو کشور توافق کردند. . روی صادرات ذغال سنگ افغانستان به پاکستان بحث گردید و جانب پاکستان آمادگی شان را برای خریداری به نرخ جهانی اعلام داشتند.

 توافق صورت گرفت که به ضدعفونی شدن پنبه صادراتی در داخل افغانستان اکتفا شود.

 قابل یادآوری است که سفر هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی پاکستان تحت ریاست محترم محمد خُرم آغا، معین وزارت تجارت آن کشور به دعوت رسمی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان به هدف تحکیم و گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی دو کشور صورت گرفته بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • توافقات دوجانبه میان افغانستان و پاکستان
  • ثبت‌نام بیش از ۱۹۵ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • یک ترفند نانویی برای افزایش ظرفیت باتری‌ها
  • ثبت‌نام ۸۰ هزار نفر در روز اول ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • روش‌های موثر مصرف سیب برای کاهش وزن
  • قتل یک نفر و زخمی شدن ۲ تن در کرمانشاه/ متهم در محل جنایت دستگیر شد
  • قتل یک نفر و زخمی شدن ۲ تن در کرمانشاه/متهم دستگیر شد
  • قتل یک نفر و زخمی شدن ۲ نفر در کرمانشاه
  • ترفند نانویی که می‌تواند ظرفیت باتری‌ها را افزایش دهد