Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک منبع آگاه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اگر هر فردی از هر خبری آگاهی دارد آیا جایز است که بیاید و آن خبر را جار بزند؟ مثل این می‌ماند که در جنگ، شب حمله را جار بزنید! وی در مورد رقم ۴۰۰ میلیارد دلار اعلام شده گفت: پرسش این است که اصلا ما قدرت جذب چنین رقمی را داریم؟ مملکتی که با سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار امورات خود را می‌گذرانده است، با سرازیر شدن ۴۰۰ میلیارد دلار از هم خواهد پاشید!

به گزارش تابناک اقتصادی، داستان خط اعتباری بین ایران و چین از ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و داریی ایران و ژانگ شان وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین در پکن برگزار شد. در حاشیه این نشست فرهاد دژپسند طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: در نشست امروز کمیسیون مشترک، فرصت‌های مهمی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاد شد که از جمله آن‌ها راه اندازی خط اعتباری بود.

سپس این موضوع خط اعتباری بین ایران و چین تا مدت‌ها مسکوت ماند تا اینکه طی سفری که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به چین داشت دوباره موضوع راه اندازی خط اعتباری بین ایران و چین سوژه یکی از مجلات خارجی شد.

مجله پترولیوم اکونومیست در اواسط شهریورماه سال جاری با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به چین طی مطلبی نوشت:

"محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان ماه اوت با همتای چینی خود دیدار داشت تا نقشه راهی برای همکاری استراتژیک ایران و چین که در سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده بود، ارائه دهد. این قرارداد که شامل یک توافق ۲۵ ساله است تحولاتی در بخش نفت و گاز دنیا ایجاد خواهد کرد. نکته اصلی این قرارداد این است که چین ۲۸۰ میلیارد دلار برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران هزینه می‌کند. همچنین یک سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری دیگر  نیز برای به‌روزرسانی زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران امضا شده است. "

در این مطلب به جزئیاتی از این قرارداد اشاره شده بود و منافع دو کشور از این قرارداد از زبان یک منبع آگاه ذکر شده بود که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

منافع چین در این قرارداد

به نقل از مطلب "پترولیوم اکونومیست" از جمله منافع چین در این قرارداد این است که شرکت‌های چینی، اولین حق انتخاب یا رد طرح‌های جدید، ناتمام یا متوقف شده توسعه میادین نفت و گاز ایران را خواهند داشت. همچنین شرکت‌های چینی اولین حق رد یا قبول انجام پروژه‌های پتروشیمی در ایران را نیز خواهند داشت.

یک منبع ایرانی در این مورد گفته است: این قرارداد شامل استقرار پنج هزار پرسنل امنیتی چینی در ایران می‌شود تا از پروژه‌های چین حفاظت کنند و پرسنل و تجهیزات اضافه هم در دسترس خواهد بود تا در صورت لزوم از انتقال نهایی نفت، گاز و پتروشیمی از ایران به چین حمایت کنند. این انتقال از طریق خلیج فارس هم صورت می‌گیرد.

چین همچنین می‌تواند هر محصول نفت، گاز و پتروشیمی را تا حداقل تخفیف تضمین شده ۱۲ درصد تا ۶ ماه خریداری کند.

طبق مفاد این قرارداد جدید، چین این حق را دارد تا هزینه تولیدات ایران را تا دو سال دیرتر پرداخت کند. چین همچنین می‌تواند پرداخت هایش را علاوه بر ارز رایج چین، در صورت لزوم با ارز‌های ضعیف تری که از تجارت با آفریقا و کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق به دست آورده است، بپردازد. یعنی به هیچ وجه از دلار برای پرداخت معاملات این کالا‌ها از چین به ایران استفاده نمی‌شود.

منافع ایران در این قرارداد

به نقل از مطلب "پترولیوم اکونومیست" سه منفعت برای ایران در این قرارداد ۲۵ ساله وجود دارد. اولین منفعت ایران به حضور چین در بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل مربوط می‌شود. روسیه هم که در این قرارداد حضور خواهد داشت، به همراه آمریکا، انگلیس و فرانسه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است. یک منبع ایرانی اعلام کرد: برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تشویق آمریکا به نشستن بر سر میز مذاکره، ایران حالا ۲ رای از ۵ رای شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارد.

منفعت دوم برای ایران این است که این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد تولید نفت و گاز را از میادین نفتی کلیدی خود افزایش دهد. چین قبول کرده توسعه فاز ۱۱ میدان نفتی بزرگ پارس جنوبی ایران را سرعت ببخشد. چین همچنین توافق کرده تولید در میادین نفتی غرب کارون در ایران را ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ افزایش دهد.

منفعت سوم این قرارداد برای ایران این است که چین توافق کرده واردات نفت از ایران را در شرایط تحریم‌های آمریکا افزایش دهد.

موضوع خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین چند روزی پس از انتشار این مطلب مجله پترولیوم اکونومیست مسکوت ماند تا اینکه دوباره امروز مورخه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران، از راه اندازی یک خط اعتباری میان دو کشور و ورود بدون مناقصه چینی‌ها در پروژه‌ها به دنبال راه اندازی این خط اعتباری گفت. وی افزود: مستندات موجود نشان می‌دهد که خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری بین ایران و چین راه‌اندازی شده است.

این اظهارت رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به سرعت به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد و دلیل آن نیز این بود که اولاً مبلغ اعلام شده برای این خط اعتباری رقم عجیبی بود و ثانیاً خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین با خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا که تنها برای واردات غذا و دارو پیشنهاد داده شده است، مورد مقایسه قرار گرفت.

به هر صورت خبرنگار تابناک اقتصادی برای روشن شدن ابعاد موضوع با یک منبع آگاه در این زمینه مصاحبه‌ای را انجام داد.   این منبع آگاه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من هم این خبر را شنیدم و تعجب کردم. من نمی‌دانم چرا همه در این کشور می‌خواهند بمب خبری بترکانند و به نوعی خود را صاحب خبر کنند!   وی افزود: مبادلات و راه‌هایی که برای فرار از تحریم‌ها پیدا می‌کنیم قطعا جزء مسائل محرمانه است. همان گونه که برای اولین بار ماجرای اینستکس توسط وزارت امور خارجه مطرح شد حالا هم اگر قرار باشد این موارد اطلاع رسانی شود باید یا توسط وزارت خارجه یا توسط وزارت اقتصاد و یا توسط بانک مرکزی رسانه‌ای شود.   این منبع آگاه ادامه داد: اگر هر فردی از هر خبری آگاهی دارد آیا این جایز است که بیاید و آن خبر را جار بزند؟ مثل این می‌ماند که در جنگ، شب حمله را جار بزنید! وی در مورد رقم ۴۰۰ میلیارد دلار اعلام شده گفت: پرسش این است که اصلا ما قدرت جذب چنین رقمی را داریم؟ مملکتی که با سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار امورات خود را می‌گذرانده است، با سرازیر شدن ۴۰۰ میلیارد دلار از هم خواهد پاشید!

این منبع آگاه در مورد کل ماجرا به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: وزیر امور خارجه ایران هنگامی که به چین سفر کرده بود یک پیشنهاد همکاری بلندمدت ۲۵ ساله به چینی‌ها داد. این پیشنهاد در بیت رهبری، دولت و شورای عالی اقتصادی مطرح شده بود. هنگامی که شما پیشنهاددهنده هستید می‌توانید هر رقمی را پیشنهاد دهید! سپس همین سوژه‌ای شد برای یک مجله غربی به نام پترولیوم اکونومیست که به جزئیات این همکاری بپردازد. این یک شیطنت غربی بود و برخی‌ها ناخودآگاه در زمین غربی‌ها در حال بازی کردن هستند. اصلا این موضوع هنوز در مرحله پیشنهاد است و مذاکره‌ای برای این پیشنهاد صورت نگرفته است و جزئیاتی ندارد! وی افزود: این مجله یک سری فرضیات واقعی از اقتصاد ایران را در نظر گرفته است و به همان‌ها بال و پر داده است! در نتیجه خبر راه‌اندازی خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین در شرایط کنونی، مورد تایید نیست و کذب است.   این منبع آگاه در مورد این فرضیات واقعی گفت: اگر ما بخواهیم اقتصاد خود را به حالت درست باز گردانیم باید در ۲۵ سال آینده به طور متوسط ۷ الی ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و برای این میزان رشد هم نیاز به سالی ۷۰ الی ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم که حداقل نیمی از این میزان سرمایه باید از خارج تامین شود؛ بنابراین در ۲۵ سال ما نزدیک به هزار و دویست میلیارد دلار قدرت جذب نقدینگی داریم.

شایان ذکر است فریال مستوفی چند ساعت پس از اظهارنظر‌هایی که در این زمینه داشت، طی یک مصاحبه در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرد: اخیرا در جلسه‌ای که با شرکت‌های چینی داشته‌ام این خبر را آن‌ها با ما در میان گذاشته‌اند که این خبر نیز برای ما غیرقابل باور بود. وی افزود: بنابراین از صحیح یا غلط بودن خبر اطلاع دقیقی ندارم. مطالبه من از اتاق بازرگانی تهران نیز این بود که خبر مطرح شده را که در رسانه‌های خارجی باز نشر شده است مورد پیگیری قرار دهند. البته ممکن است این خبر نیز یک شیطنت رسانه‌ای باشد که ما از آن اطلاعی نداریم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: خط اعتباری ایران و چین آرامکو عربستان شبنم نعمت زاده علیرضا صالح هپکو اراک پیمان کمپ دیوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۲۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی ایران، رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داد

موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را به دلیل افزایش تنش‌های منطقه‌ای از AA- (اعتبار بسیار بالا) به A+ (اعتبار بالا) کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز "منفی" ارزیابی کرد.

این موسسه همچنین پیش‌بینی کرد کسر بودجه اسرائیل به دلیل افزایش مخاطرات ژئوپلیتیک ناشی از تشدید تنش با ایران به ۸ درصد تولید ناخالص داخلی آن افزایش یابد.

«استاندارد اند پورز» یکی از سه موسسه بزرگ رتبه‌بندی اعتباری کشورها در جهان به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط تولید دانش‌بنیان‌های ایرانی در کنیا 
  • جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است
  • حمله موشکی ایران، رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داد
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • (ویدئو) لغو معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران؟!
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • همکاری ازکی‌وام و بانی‌مد؛ تسهیل خرید اعتباری برای کاربران