Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@20:34:45 GMT

تحقیقات برای تولید ۵۰ نوع بذر جدید در کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۲۲۳۷

تحقیقات برای تولید ۵۰ نوع بذر جدید در کشور

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ، صابر گلکاری، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از تهیه ۵۰ نوع ارقام جدید بذری و دانه‌ای در مرکز تحقیقات استان‌ها خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده که ارقام تهیه شده در مرکز تحقیقات متناسب با اقلیم مناطق مختلف کشت شود.

او با بیان اینکه در مزرعه‌های تحقیقاتی نوع‌های جدید بذری کشت شده است و تاثیر آن در کشت‌های آینده به زودی دیده می‌شود، افزود: در غرب کشور و در استان همدان سطح کشت دیم بیشتر از آبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: این مناطق در محدوده زاگرس شرایط برای زراعت آبی محدود دارند.

گلکاری سرمای طولانی در استان همدان را یکی از مشکلات کشاورزی در این استان  دانست  و گفت: کوتاه بودن روز در این استان  در طولانی شدن زمان کشت هم تاثیر گذاشته است و زمان و زحمت کشاورزان در این استان بیشتر از برخی نقاط کشور است.

او سرما را عاملی در کاهش تنوع کشت دیم در استان همدان دانست و گفت: بذر مناسب تا ۴۰ درصد در تولید محصولات کشاورزی تاثیر گذار است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هر سال ارقام جدید معرفی می‌شود و با توجه به نیاز کشور در سال تاکنون ۶۶ رقم جدید بذر در مرکز تحقیقات کشاورزی تولیدشده است که  ۱۲ رقم آن در سال ۹۷ بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: هم اکنون ۷ رقم گندم و ۲ رقم نخود هم در مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان تهیه می‌شود.

گلکاری با بیان اینکه امسال ۱۷ گزارش تولید بذر دیم در کشور در دست بررسی است، افزود: ۱۷ طرح تولید بذر جدید دیم در دست تولید است و امیدواریم حداقل ۱۲ نوع آن به تولید سراسری برسد.

انتهای پیام/ا

تولید ۱۷ بذر جدید کشت دیم  در سال ۹۸

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کشت دیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۲۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سهراب سهرابی در برنامه سلام خبرنگار به مناسبت روز ملی گندم و نان گفت: همان طور که می‌دانید گندم در ایران و جهان یک غله بسیار مهم و استراتژیک است و در کشور ما بیش از ۴۰ درصد از انرژی و پروتئین مردم ایران از گندم تأمین می‌شود، گندم یکی از مهمترین محصولات زراعی در چرخه تناوبی است و برنامه‌های راهبردی و خوبی برای گندم کشور داریم. مهمترین اقدامات عبارتند از: تولید و ساماندهی بذور اصلاح شده، مصرف متعادل کود‌های شیمیایی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه کشت‌های مکانیزه شامل کشت روی پشته، کشت کف جوی و کشت مستقیم در بقایای گیاهی، مدیریت بهینه آفات، کنترل بیماری‌ها و علف‌های هرز و کاهش ضایعات برداشت محصولات کشاورزی، این اقدامات را از گذشته شروع کردیم و با توجه به شعار سال با مشارکت کشاورزان انجام می‌دهیم.
مجری طرح گندم گفت: تقریباً صد درصد از برنامه تولید در گندم کشور توسط کشاورزان عزیزمان انجام می‌شود. در همین راستا دو برنامه مهم هم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است که اولین آن طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مشارکت کشاورزان دیم کار کشور از چهار سال گذشته شروع کرده و امسال سال چهارم آن است، در سطح ۵/۲ میلیون هکتار در حال اجرا است، اقدام بعدی بحث کشت قراردادی است که با مشارکت کشاورزان این کار در سطح ۳/۲ میلیون هکتار در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: اقدام دیگری که با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد شروع کردیم تولید نان کامل است، تعریف نان کامل به زبان ساده این است که حداکثر ۴ درصد از سبوس دانه استخراج می‌شود همه اجزای دانه شامل پوسته بیرونی که داخل آن فیبر، جوانه گندم که حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان و نشاسته که کربوهیدرات‌ها را تأمین می‌کند در آن هست. این اقدام می‌تواند هم جهش تولیدی در تأمین نیاز گندم کشور داشته باشد و سلامت جامعه را به دنبال دارد که انتظار داریم مجموعه نخبگان از شبکه و مردم ایران از این طرح استقبال کنند، این کار را به شکل پایلوت در استان‌ها شروع کردیم.
سهرابی افزود: در فرهنگ عمومی جامعه نان‌های سفید مشتری و تقاضای بیشتری دارد در صورتی که از لحاظ سلامت جامعه، از لحاظ تأمین انرژی و پروتئین نان‌های سبوس دار بسیار مقوی‌تر هستند و سلامت جامعه را تضمین خواهند کرد. البته استارت این کار دو سال قبل شروع شده، و آن زمان میزان خرید تضمینی گندم ۷/۵ میلیون تن بود، در سال گذشته این عدد به ۱۰/۵ میلیون تن رسید و برنامه داریم در یک برنامه کوتاه مدت حداکثر دو تا سه ساله به خودکفایی پایدار در محصول گندم برسیم و وابسته به بیگانگان نباشیم.
وی با بیان اینکه در مسائل سیاسی دنیا گندم ابزار قدرت و ابزار امتیازگیری است ما باید بتوانیم غذای اصلی را در داخل کشور توسط کشاورزان خودمان تولید کنیم و این کار با توجه به دانش بخش تحقیقات، دانش و توانمندی که کشاورزان دارند قطعاً شدنی است و حمایت‌هایی که دولت در این خصوص دارد به نظر می‌رسد که عملیاتی شود.
مجری طرح گندم افزود: با توجه به اتفاقات و بارش‌هایی که در کشور افتاده و پیش بینی که سازمان هواشناسی کشور دارد برآوردمان این است که امسال میزان تولید گندم حدود ۱۳/۵ میلیون تن باشد و میزان خرید هم قطعاً از ۱۰/۵ میلیون تن عبور خواهد کرد و این قطعاً چیزی نیست جز لطف و عنایت خداوند متعال، برنامه مجموعه دست اندرکاران و مشارکت بسیار خوب کشاورزان است.

دیگر خبرها

  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای کاشت یک میلیارد درخت
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • تلاش برای تولید نان کامل/ سیستم آسیابانی نیازمند اصلاح است
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • اجرای طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح در کشور
  • طعم و بوی نامطبوع آب همدان تا چند روز آینده برطرف می‌شود