Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@17:41:07 GMT

بزرگترین دوزیست جهان معرفی شد+عکس

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۲۹۴۶

بزرگترین دوزیست جهان معرفی شد+عکس

"سمندر چینی غول‌پیکر" (Andrias davidianus)، به عنوان بزرگترین دوزیست جهان شناخته می‌شود که در معرض انقراض قرار دارد. پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که حداقل سه گونه از این حیوان وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای زنده ماندن و نجات از انقراض، روش مراقبت خاصی را می‌طلبند و یکی از این گونه‌ها می‌تواند بزرگترین دوزیست جهان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سمندر چینی غول‌پیکر، حیوان بزرگی است که طول آن به ۱.۸ متر می‌رسد. این حیوان در حیات وحش به ندرت یافت می‌شود، اما میلیون‌ها سمندر چینی غول‌پیکر در مزارع نگهداری می‌شوند.

گونه‌ای که در مزارع نگه‌داری می‌شود، یکی از سه گونه سمندر چینی غول‌پیکر است. "ساموئل تروی" (Samuel Turvey)، پژوهشگر "انجمن جانورشناسی لندن" (ZSL) گفت: گونه‌های دیگر این حیوان، تا اندازه چشمگیری در حیات وحش کاهش یافته‌اند. نگهداری و حفظ هر یک از این گونه‌ها، به مدیریت هدفمند و جداگانه نیاز دارد و باید برنامه‌های حفاظتی ویژه‌ای برای حفظ جمعیت باقیمانده این حیوان صورت بگیرند.

تروی و همکارانش، نمونه DNA به دست آمده از کبد، عضله و استخوان ۴۱ سمندر چینی غول‌پیکر را تحلیل کردند.

تروی ادامه داد: تصور پیشین این بود که سمندر چینی غول‌پیکر، تنها یک نوع دارد، اما اکنون می‌دانیم که دو گونه دیگر از این حیوان نیز موجود هستند که یکی از آن‌ها "سمندر غول‌پیکر چین جنوبی" (South China giant salamander) نام دارد و گونه دیگر هنوز نامگذاری نشده است.  

نظر تروی این است که شاید سمندر غول‌پیکر چین جنوبی، بزرگترین گونه از این سه گروه باشد و طول آن تقریبا به دو متر نیز برسد. بدین ترتیب، این گونه، بزرگترین دوزیست جهان به شمار می‌رود. این حیوانات به همراه انسان در سرتاسر چین حرکت می‌کنند و برای اهداف کشاورزی و گاهی اوقات پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تروی اضافه کرد: تحلیل‌های ژنتیکی نشان داد که گونه‌های متفاوت این حیوان، بین ۳.۱ تا ۲.۴ میلیون سال پیش از یکدیگر جدا شده‌اند که همزمان با دوره تشکیل کوهستان و با بالا آمدن فلات تبت است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری علم و دانش دانستنی های علمی دوزیست دوزیستان سمندر انقراض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟

تحقیقات جانورشناسان و محققان زیست شناسی مورچه‌ها را حشراتی می‌دانند که اجتماعی اند و از خانواده فورمیسیدی (Formicidae) می‌باشند و حدودا ۱۱۰ تا ۱۳۰ سال پیش و پس از پیدایش گیاهان گلدار از نیاکان زنبور مانندشان تکامل پیدا کرده اند.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، طبق برآورد‌ها حدود ۲۲۰۰۰ گونه مورچه در جهان وجود دارد که ۱۲۵۰۰ گونه از این تعداد شناسایی شده است.

صدای مورچه

جالب است بدانید که قطب جنوب و چند جزیره دیگر که پرت و خالی از سکنه هستند تنها جا‌هایی در زمین هستند که در آنها مورچه بومی وجود ندارد. بیشتر مورچه‌ها به رنگ‌های سیاه و قرمز هستند هرچند رنگ‌های سبز و فلزی نیز در میان شان دیده شده است؛ و جالب‌تر این است که به ازای هر انسان در کره خاکی ۱ میلیون مورچه وجود دارد.

از صدای مورچه چه می‌دانید؟!

۱۴۰۰ سال پیش در کتاب آسمانی ما مسلمانان سخن از گفتگویی است که میان حضرت سلیمان و یک مورچه واقع شده است، این گفتگو که در آیات ۱۸ و ۱۹ سوره نمل آمده است به شرح زیر است:

حَ» تَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ فَتَبَسَّمَ ضَاحِکًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ»

«تا آنگاه که به وادى مورچگان رسیدند مورچه‏ اى [به زبان خویش]گفت اى مورچگان به خانه ‏هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال کنند؛ [سلیمان]از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افکن تا نعمتى را که به من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى سپاس بگزارم و به کار شایسته‏ اى که آن را مى ‏پسندى بپردازم و مرا به رحمت‏ خویش در میان بندگان شایسته‏ ات داخل کن»

همانطور که مشاهده می‌کنید در این آیات به وجود یک زبان و صدای مورچه‌ها از طریق آن با یکدیگر سخن می‌گویند و ارتباط بر قرار می‌کنند تصریح شده است و این قابلیت و استعداد نیز در حضرت سلیمان علیه السلام قرار داده شده بوده که بتواند سخنان آنان را بشنود و بفهمد و با آنان سخن بگوید.

امروزه نیز داشنمندان تلاش زیادی نمودند تا بتوانند راه‌های ارتباط گیری حشرات از جمله مورچه‌ها را کشف و ضبط کنند و سرانجام دکتر Robert Hickling سال‌های متمادی و زیادی حشرات را تحت نظر و کنترل گرفت و بالاخره توانست صدایی که از آنها صادر می‌شود را ضبط کند.

این محقق و پژوهشگر توانست رد مورچه‌ها را در زمین‌های کشاورزی از طریق صدای آنان پیدا کند و چیزی که حیرت انگیز بود، مورچه‌ها در مکان‌ها و موقعیت‌های متفاوت و مختلف صدا‌های متفاوتی داشتند و حتی دو مورچه نسبت به یگدیگر نیز صدایی متفاوت داشت.

همانطور که بالاتر گفتیم در جهان ۱۲ هزار نوع و گونه مورچه وجود دارد تعداد انواع مورچه‌ها به حدی زیاد است که تعداد مورچه‌ها یک میلیون نسبت به یک انسان است و این شگفت آور است که این همه تنوع در صدای مورچه وجود دارد.

اولین بار که صدای موچه توسط انسان شنیده شد سال ۲۰۰۶ بود که این دانشمند توانست صدای چند نوع از این مورچه‌ها را ضبط کند و ننتیجه تحقیقاتش را به چاپ برساند.

در جهان ۱۲ هزار گونه مورچه وجود دارد و تعداد مورچه‌ها نسبت به تعداد انسان‌ها چند برابر می‌باشد. به همین دلیل دانشمندان در حیرتند در برابر این همه تنوع در صدا و گونه‌های موجود در مورچه‌ها چگونه به یک نتیجه هدفمند برسند.

طبق تحقیقات دانشمندان مورچه از لحاظ شنوایی نسبت به انسان‌ها برتری دارند مورچه قادرند از طریق شاخک‌های حسی خود پیام‌های صوتی را بصورت خالص دریافت کنند. شاخک‌های مورچه این توانایی را دارد که صدا‌های دریافتی را رتوش کرده و همه صدا‌های اضافی را حذف و صدای خالص را تحویل دهد.

گفته شده که مورچه‌ها در هنگامی که احساس خطر می‌کنند صدای مخصوصی را از خود صادر می‌کنند و به همه مورچه‌ها و دوستان شان می‌فرستند و به این وسیله می‌توانند عکس العمل مناسب در هننگام خطر از خود نشان دهند.

چرا قادر به شنیدن صدای مورچه‌ها نیستیم؟!

انسان‌ها قادرند تا صدا‌هایی بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را بشنوند، همانطور که می‌دانید صدا‌هایی کنتر از این حد را فو صوت و صدا‌های قوی‌تر از آن فرا صوت می‌نامند. حالا بهتر است بدانید که ارتعاشات صوتی‌ای که مورچه‌ها تولید می‌کنند بسیار بیشتر از بازه‌ی شنیداری ما انسان‌ها می‌باشد و به عبارت دیگر مورچه‌ها صوتی بالاتر از ۲۰۰۰۰ هرتز را تولید می‌کنند که در واقع فرا صوت است.

به همین دلیل ما قادر نیستیم صدای مورچه را بشنویم و برای شنیدن آن باید گوش ما قابلیت شنیدن را داشته باشد که امروزه به مدد علم و تکنولوژی فقط انسان قادر است که صدای آنها را ضبط کند.

اما این هم جای شکر دارد که انسان بصورت طبیعی قادر نیست صوت مورچه را بشنود تصور کنید یک صف از مورچه‌ها را می‌بینید که دارند با یکدیگر صحبت می‌کنند و ما می‌توانیم صدیا آن را بشنویم فکر می‌کنید با این حجم از صدا دنیا برای زندگی ما جای مناسبی بود؟

tags # حیوانات سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده
  • بزرگترین شگفتی مسابقات فوتسال آسیا؛ ژاپن حذف شد
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • تصویری تازه از حیوان کمیابی که در ایران متولد شد
  • رقیب چینی تویوتا لندکروزر با قدرت ۶۷۰ اسب بخار معرفی شد + عکس