Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@07:02:03 GMT

مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن ممکن شد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۳۱۹۳

مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن ممکن شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسام میرآرمندهی موسس نقشه و مسیریاب بومی «بلد» امروز در نشست خبری از توسعه این اپلیکیشن با هدف کاهش ترافیک در کلانشهرها و افزایش رفاه عمومی خبر داد.

وی با بیان اینکه در این اپلیکیشن بومی امکان دریافت اطلاعات و عکس از نقاط پرمراجعه روی نقشه ممکن شده است، افزود: در نقشه «بلد» امکان مشارکت افراد در اطلاع رسانی مکان ها و نیز استفاده از نقشه آفلاین در صورت عدم پوشش اینترنت فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرآرمندهی به امکانات این اپلیکیشن بومی در اضافه کردن مناطق پرخطر در شرایط بحران اشاره کرد و گفت: برای مثال فروردین امسال با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اضافه کردن مناطق پرخطر تهران در زمینه سیل اطلاع رسانی های مناسبی روی نقشه «بلد» ارائه شد.

وی گفت: امکان استفاده از دستیار صوتی نیز روی این اپلیکیشن بومی فراهم شده و به زودی این دستیار صوتی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی فعالیت خواهد کرد که با توجه به صدایی که از کامپیوتر تولید می شود، دقت مسیریابی صوتی را بالا می برد. در همین حال ویژگی تغییر زبان در این اپلیکیشن فراهم شده است و «بلد» زبانهای ترکی، عربی و کردی (به زودی) را نیز پوشش می‌دهد.

میرآرمندهی جمع آوری اطلاعات با خودروهای تصویربرداری و استخراج داده های محلی با یادگیری ماشین از جمله استخراج تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مغازه ها با هوش مصنوعی را از جمله امکانات این اپلیکیشن عنوان کرد و در مورد ماموریت های آینده اپلیکیشن « بلد» نیز گفت: بهینه سازی فرآیند پیدا کردن و رفت و آمد و تعامل با مکان های فیزیکی در کنار افزودن تصاویر ماهواره ای با تعامل با شرکت‌های خارجی و نیز جمع آوری تصاویر هوایی با پرواز های پهپاد و نیز تصاویر سه بعدی و اطلاع رسانی از جهت های جغرافیایی روی نقشه از جمله امکاناتی است که به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.

وی گفت: با همکاری با سازمان های مختلف از جمله راهنمایی و رانندگی، با استفاده از نقشه می توان دقت ترافیک را بالا برد و منابع ترافیکی را از طریق هوش مصنوعی افزایش داد. به بیان دیگر از طریق این فناوری، در آینده می‌توان به افزایش کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و کلان شهرها کمک کرد.

میرآرمندهی با بیان اینکه وضعیت حمل و نقل تهران در جایگاهی پایینی در میان کشورهای جهان قرار دارد و دوربین‌های کنترل ترافیک ما تنها نام هوشمند را یدک کشیده و از هوش ابتدایی بهره می برند، اضافه کرد: اما در کشوری مانند چین با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و نقشه های مسیریاب موفق به افزایش کیفیت حمل و نقل شده اند. به این معنی که هوش مصنوعی می تواند بدون نیاز به عریض کردن خیابانها و پل زدن روی اتوبانها به کاهش ترافیک و افزایش کیفیت حمل و نقل کمک کند.

وی با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در این مسیرباب «بلد» چهار برابر گوگل‌مپ در ایران است و این نقشه بومی بیش از ۱۵۰ میلیون مسیر مختلف را پیشنهاد می دهد تاکید کرد: با کنترل هوشمند دوربین‌های راهنمایی رانندگی و مسیریابی ترکیبی اینترنتی «بلد» می‌توان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.

میرآرمندهی گفت: با سازمان راهداری نیز وارد مذاکره شده ایم تا با استفاده از اطلاعات ۱۴۰۰ دوربین جاده ای، ارائه اطلاعات به کاربران را بهبود دهیم.

وی در مورد توسعه نسخه IOS این اپلیکیشن نیز گفت: فعلا تمرکز خود را روی اندروید داریم و تلاش می‌کنیم راه پایداری برای سرویس IOS نیز پیدا کنیم اما به زودی نسخه وب این اپلیکیشن راه اندازی می شود.

مسیریابی ترکیبی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن

در این نشست محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد نیز گفت: در تهران حداقل  ۴۰ درصد سفرهای روزانه با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و این رقم طبق سند توسعه شهری به ۷۵ درصد برسد. اما شواهد نشان می دهد که به دلیل عدم کیفیت حمل و نقل عمومی در سال های اخیر، این عدد تغییر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تهران دارای ۷ مترو، ۵۴۷ خط اتوبوس و ۱۲۸۸ خط تاکسی است، گفت: خطوط اتوبوس ۵۳۰۰ کیلومتر و خطوط تاکسی مسافت ۱۲ هزار کیلومتر را در طول روز طی می کنند. این امر نشان می‌دهد با استفاده از تاکسی و اتوبوس می تواند مسیریابی مناسبی برای حمل و نقل عمومی داشت. اما به دلیل مشکلات زیرساختی سیستم حمل و نقل و عدم برنامه ریزی مناسب برای مسیربهینه، مردم کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

رازقی گفت: نقشه و مسیریاب بومی «بلد» امکان مسیریابی حمل و نقل عمومی به صورت مرحله به مرحله را برای کاربران فراهم کرده است که این سرویس برای مهرماه امسال و بازگشایی مدارس می تواند به کمک کاهش معضل ترافیک بیاید.

به گفته وی، سرویس مسیریابی ترکیبی «بلد»، مسیر بهینه را به کاربران پیشنهاد خواهد داد. این مسیریابی ترکیبی از پیشنهادات استفاده از تاکسی، مترو و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی است که با توجه به تعیین هزینه، زمان سفر، مقدار پیاده روی و تعداد تعویض وسیله نقلیه، بهینه سازی سازی سفر را برای کاربر ممکن می‌کند.

وی گفت: این سرویس کاملترین پشتیبانی از سیستم حمل و نقل عمومی است که همانطور که در مسیر یابی خودرو روی نقشه، امکان ارائه اطلاعات مسیر به صورت مرحله به مرحله برای کاربر فراهم است. در حمل و نقل عمومی نیز کاربر می تواند از این امکان استفاده کند.

مدیر محصول نقشه فارسی حمل و نقل عمومی تاکید کرد: تا پیش از این سرویسی مانند «گوگل مپس» تنها نشان دهنده مسیر به کاربر بود اما با ایجاد مسیریابها، امکان استفاده از مسیریابی مرحله به مرحله برای کاربر روی نقشه اضافه شد. هم اکنون نیز نقشه «بلد» این امکان را فراهم کرده که مسیریابی به صورت مرحله به مرحله در حمل و نقل عمومی صورت گیرد. به این ترتیب کاربران می توانند برای رسیدن به مقصد از اطلاعات پیشنهادی نقشه برای مسیرهای تاکسی، مترو و اتوبوس به صورت ترکیبی استفاده کنند.

وی امکان جمع‌سپاری سرویس را نیز از دیگر قابلیت‌های «بلد» عنوان کرد و گفت: قرار است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاکسی‌های گردشی یا دوچرخه‌های اشتراکی هم به این نرم‌افزار اضافه شود.

کد خبر 4721205 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی اپلیکیشن موبایل بومی سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی فناوری نانو تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان موبایل گوگل امنیت اطلاعات هوش مصنوعی خودروی برقی منظومه شمسی رگولاتوری صفحه نمایشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۹ فروردین برابر ۱۷ آوریل را ورق می‌زنیم.

***

لاستیک مصنوعی

۱۷ آوریل ۱۹۳۰ میلادی برابر با ۲۹ فروردین ۱۳۰۹ خورشیدی، دکتر آرنولد کالینز در دفترچه یادداشت آزمایشگاهی‌اش گزارش کشف یک ترکیب لاستیک‌مانند جدید را ثبت کرد. او متوجه شده بود مخلوطی که از چند هفته قبل باقی مانده بود، به‌دلیل پلیمریزاسیون مونوینیل استیلن مخلوط با هیدروکلراید غلیظ، به توده‌های سفید و تا حدودی شبه‌لاستیکی جامد شده بود. او این ترکیب جدید را 2-کلرو-1،3-بوتادین درنظر گرفت. گروه تحقیقاتی او در شرکت دوپون، طی چند هفته بعد، اما به‌تدریج، پتانسیل ترکیب جدید را به‌عنوان اولین لاستیک مصنوعی تشخیص دادند. والاس کاروترز آن را کلروپرن نامید و ۲ نوامبر ۱۹۳۱ با نام «دوپرِن» معرفی شد. پس‌از توسعه بیشتر، به‌عنوان ماده‌ای مفید برای محصولات غیرقابل نفوذ در برابر روغن و برای عایق سیم‌های الکتریکی و به‌عنوان یک ترکیب پوششی فروخته شد. این لاستیک مصنوعی از سال ۱۹۳۶ با نام نئوپرن شناخته می‌شود.

اولین پرواز انفرادی یک خلبان زن دور دنیا

۱۷ آوریل ۱۹۶۴ میلادی برابر با ۲۹ فروردین ۱۳۴۳ خورشیدی، جرالدین (جری) ماک در کلمبوس، اوهایو فرود آمد و به اولین زنی تبدیل شد که یک پرواز انفرادی با هواپیما را دور دنیا انجام داده است. او زنی خانه‌دار اهل کلمبوس با کمتر از ۸۰۰ ساعت تجربه پرواز طی ۷.۵ سال بود. او با هواپیمای تک‌موتوره سِسِنا 180 با نام «روح کلمبوس» و با نام مستعار «چارلی» پرواز کرد. این سفر در 19 مارس 1964 در کلمبوس، اوهایو آغاز شد و در 17 آوریل 1964 در کلمبوس، اوهایو به پایان رسید و درمجموع 29 روز، 11 ساعت و 59 دقیقه، با 21 توقف و پیمودن حدود ۳۶هزارو۷۹۰ کیلومتر به‌طول انجامید.

نقشه‌بردار ۳

۱۷ آوریل ۱۹۶۷ میلادی برابر با ۲۹ فروردین ۱۳۴۶ خورشیدی، نقشه‌بردار ۳ یا Surveyor 3 سومین سطح‌نشین برنامه فضایی نقشه‌بردار بدون سرنشین ناسا، برای کاوش سطح ماه پرتاب شد. این اولین مأموریتی بود که قاشک نمونه‌برداری خاک سطحی را حمل می‌کرد.  فضانوردان آپولو ۱۲ پیت کنراد و آلن بین در نوامبر ۱۹۶۹ از نقشه‌بردار ۳ بازدید کردند و این‌گونه این کاوشگر فضایی به تنها کاوشگری تبدیل شد که انسان‌ها در دنیای دیگری از آن بازدید کرده‌اند. فضانوردان آپولو ۱۲ چند بخش نقشه‌بردار ۳ ازجمله دوربین تلویزیونی‌اش را جدا کردند و آنها را برای مطالعه به زمین بازگرداندند. نقشه بردار۳ یک دوربین تلویزیونی پیمایش، آزمایش‌های مکانیک خاک و دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری دما داشت. جرم آن هنگام پرتاب هزارو۲۶ کیلوگرم و هنگام فرود ۲۹۶ کیلوگرم بود.

جووانی ریچولی

۱۷ آوریل ۱۵۹۸ میلادی برابر با ۲۹ فروردین ۹۷۷ خورشیدی، جووانی باتیستا ریچولی منجم ایتالیایی به‌دنیا آمد. سال ۱۶۵۰ او به اولین کسی تبدیل شد که یک ستاره دوتایی را رصد کرد. ستاره دوتایی به دو ستاره‌ای گفته می‌شود که آنقدر به هم نزدیک‌اند که به‌نظر می‌رسد یکی هستند. این ستاره دوتایی، میزار در میانه دب اکبر بود. ریچولی همچنین سایه‌های قمرهای مشتری کشف کرد. او همچنین به‌دلیل آزمایش‌هایی که با آونگ‌ها و اجسام در حال سقوط انجام داد و بحث درباره ۱۲۶ استدلال درباره حرکت زمین و برای معرفی الگوی کنونی نام‌گذاری ماه شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضربه کاری چین به واتساپ
  • تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران
  • اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟ | نقشه افزایش دستمزد در سال جدید
  • بازوی حامی باش، راهکار جدید اپلیکیشن بله برای حمایت از کودکان
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • قابلیت دانلود تلوبیون نیاز به توسعه زیرساخت دارد
  • تلگرام میلیاردی می‌شود
  • برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود
  • ۲۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • وایبر از تلگرام و واتساپ سبقت گرفت!