Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:03:00 GMT

کشف ساختار مولکول سرطان

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۳۲۱۲

کشف ساختار مولکول سرطان

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، پروتئین‌ها مولکول‌های بسیار بزرگی هستند و نقش مهمی در سلامت تک تک سلول‌های بدن ایفا می‌کنند. فرآیندی که تعیین می‌کند کدام و چه تعداد پروتئین برای یک سلول در دسترس است بسیار پیچیده است. یکی از این فرآیندها اتصال جایگزین (alternative splicing) است. در این فرآیند دسترسی به طیف وسیعی از پروتئین با کد ژنتیکی یکسان و عملکردهای مختلف امکان‌پذیر و از این طریق سلامت سلول تضمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتصال جایگزین یک فرآیند تنظیم‌ شده حین بیان ژن است که باعث می‌شود یک ژن واحد برای چند پروتئین کدگذاری شود.

این فرآیند بسیار پیچیده و کلیدی بوده و گرچه برای سلامت حیاتی است اما مطالعات جدید نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی از آن برای پیشرفت و تکثیر استفاده می‌کنند. زمانی که فرآیند اتصال جایگزین مختل می‌شود، می‌تواند منجر به رشد و تکثیر و گسترش سرطان و مقاومت نسبت به شیمی درمانی شود.
محققان بر این باورند که با تنظیم فرآیند اتصال جایگزین می‌توان روش‌های درمانی سرطان را متحول کرد.
محققان موسسه تحقیقات سرطان در لندن به اطلاعات جدیدی درباره ساختار و عملکرد یک مولکول به نام DHX8 دست یافتند. این مولکول نقش مهمی در فرآیند اتصال جایگزین ایفا می‌کند و نشان می‌دهد مولکول‌های سرطانی چگونه از این فرآیند به نفع خود بهره می‌برند. در این مطالعه آمده است اختلال در فرآیند اتصال جایگزین می‌تواند به طیف وسیعی از بیماری‌های از جمله سرطان منجر شود. این مولکول در آخرین مرحله از فرآیند اتصال جایگزین نقش دارند که در آن اطلاعات ژنتیکی رمزگشایی می‌شوند و پروتئین‌های گوناگون تولید می‌شود. با شناخت این مولکول و عملکرد آن و همچنین نحوه مهار آن می‌توان به روش‌های ارزشمندی برای درمان انواع سرطان دست یافت.
نتایج این مطالعه در نشریه  Biochemical Journal منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرطان پروتئین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند ساخت ۲.۵ میلیون واحد مسکن در سطح کشور اجرایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن منصوری ظهر پنجشنبه در نشست با فعالان فرهنگی و اجتماعی سمنان در حاشیه سفر هیأت دولت سیزدهم به این استان ضمن اشاره به خدمات دولت و اقدامات مهم صورت گرفته، تاکید کرد: طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح‌های موفقی بوده که در کشور اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن می کوشد تا فاصله مردم با خانه دار شدن را کاهش دهد، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون فرآیند ساخت دو و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور اجرایی شده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این طرح امید افزایی را نیز در جامعه بالا برده است، گفت: نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های موفق، مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.

منصوری با اشاره به حمایت‌های دولت سیزدهم از صنایع و تولیدگران، تاکید کرد: احیای واحدهای راکد از دیگر اقدامات خوب دولت سیزدهم بود که توانست امید را در جامعه افزایش داده و اشتغال فراوانی را نیز تثبیت کند.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید توسط دولت در سال جاری هم ادامه خواهد داشت، افزود: برنامه ریزی‌ها و حمایت‌های دولت سیزدهم توانسته هشت هزار واحد راکد را به تولید برگرداند.

کد خبر 6082023

دیگر خبرها

  • آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری 
  • کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا به جنگ سرطان می‌رود!
  • فرآیند ساخت ۲.۵ میلیون واحد مسکن در سطح کشور اجرایی شد
  • کسب و کار‌های جدید در بستر روستا‌ها شکل خواهد گرفت
  • فرآیند تولید ادویه ها در کارخانه (فیلم)
  • اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان
  • فرآیند انتخاب مشاور برای برقی‌سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • آخرین خبر‌ها از ساخت «پایتخت ۷»؛ دستمزد نجومی سلبریتی‌ها
  • کاغذبازی مجوزها در خط پایان
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند