Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:49:47 GMT

بیوفیلتر حذف فلزات سنگین پساب آبکاری در کشور ساخته شد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۳۲۵۶

بیوفیلتر حذف فلزات سنگین پساب آبکاری در کشور ساخته شد

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریلست جمهوری، همگام با رشد صنعتی و اقتصادی و تولید انواع مختلف ترکیبات و مواد شیمیایی به طور ناخواسته موادی متنوعی چون انواع فلزات سنگین و سمی، سیانید، آرسنیک، نیترات، نیتریت و فسفات به طبیعت وارد می‌شود که برای محیط زیست و انسان‌ها مشکلات و برای سایر جانداران خطرات جدی به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان با توجه به بحران کم آبی در بسیاری از کشورها، آلودگی آب و میزان پساب تولیدی دارای اهمیت بیشتری است، این مساله استفاده از روش‌های مناسب جهت تصفیه آب و پساب آلوده به مواد سمی، قابل استفاده کردن آب‌های آلوده و استفاده مجدد از پساب کارخانه‌ها را اهمیتی دوچندان بخشیده است.

نرجس مبلی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پویا ژن آزما» که در زمینه تولید بیوفیلتر تصفیه آب و حذف پساب آلوده فعالیت دارد اظهار داشت: امروزه از بیوتکنولوژی با تکیه بر میکروارگانیزم‌ها جهت تصفیه پساب‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود که به بیوفیلتر معروف است.

وی اظهارکرد: بیوفیلترهای ساخته شده در این شرکت دارای یک مخزن ساده استوانه‌ای است که میکروارگانیزم‌ها در داخل آن بر روی بستر مناسب تثبیت شده‌اند، این بستر ضمن حفظ میکروارگانیزم‌ها با فراهم آوردن سطح کافی توانایی تثبیت یک میلیون میکروارگانیزم در فضایی به قطر۵/۰ سانتی متر را داراست.
وی درباره سازوکار عملکرد این دستگاه تصفیه گفت:دستگاه تصفیه بر اساس حجم آب و نوع پساب طراحی و ساخته می‌شود که آب یا پساب به صورت کانتینیوز تصفیه می‌شود، مواد سمی موجود در آب و پساب آلوده حین عبور از روی بستر، بسته به نوع ماده سمی، توسط میکروارگانیزم‌ها با مکانیزم‌های مختلف شامل تجزیه کامل، اکسیداسیون و احیا و جذب بیولوژیک، حذف می‌شوند، در این سیستم فرایند تنظیم pH ، حذف ذرات جامد (در صورت نیاز) و حجم ورودی و خروجی به صورت خودکار کنترل می‌شود و نیازی به اپراتور یا کاربر جداگانه ندارد.

مبلی تصریح کرد: سیستم بیوفیلتر تصفیه‌کننده پساب به گونه ای طراحی شده که اگر میزان پساب واحد ۵ تا ۱۰ مترمکعب در روز باشد حجم سیستم بیوفیلتر حدود ۱.۲*۱.۵ مترمکعب است و حالت موبایل (قابل حمل) دارد به طوری که در واحدهای صنعتی که حجم پساب تولیدی آنها چندان زیاد نیست دو کارخانه می‌توانند از یک دستگاه استفاده کنند.

وی درباره نحوه تغذیه سیستم بیوفیلتر گفت: بسته به حجم و ترکیب پساب‌ها ورودی به سیستم هر شش ماه تا دو سال یک‌بار نسبت به شارژ یا تعویض میکروارگانیسم‌ها اقدام می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان تصفیه آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل آب روستای شعیب نبی شوشتر از زبان اهالی

اهالی روستای شعیب نبی واقع در شهرستان شوشتر استان خوزستان مدت هاست از قطعی مداوم آب و عدم تصفیه آب رنج می‌برند. به همین جهت با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کردند.

متن پیام شهروند خبرنگار

باسلام؛ آب روستای شعیب نبی واقع در شهرستان شوشتر فقط ۲ ساعت صبح و یک ساعت عصر وصل است و ما مجبور هستیم در مخزن‌ها آب ذخیره کنیم اغلب روستا‌های اطراف ما همین مشکل را دارند. تصفیه خانه‌ای که برای این منطقه در نظر گرفته شده است آب را بدون تصفیه و به صورت مستقیم ارسال می‌کنند و ما نیز هنگامی که آب را در مخزن ذخیره می‌کنیم آب بوی نامطبوعی می‌گیرد. خواهش می‌کنم رسیدگی کنید.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزودی تکمیل می‌شود
  • مشکل آب روستای شعیب نبی شوشتر از زبان اهالی
  • ترافیک نیمه‌سنگین در جاده‌های البرز
  • صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب
  • یک ترفند نانویی برای افزایش ظرفیت باتری‌ها
  • این کشور چهار آتشبار آمریکایی سفارش داد
  • «چغازنبیل» بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه
  • توضیحی درباره استشمام بو و طعم نامطبوع آب در بهبهان
  • جهاد کشاورزی اجازه تخریب باغات را ندهد
  • ترفند نانویی که می‌تواند ظرفیت باتری‌ها را افزایش دهد