Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@14:15:51 GMT

هیئت مذهبی ۳۰ ساله در مسجد حضرت عباس (ع)

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۳۶۶۱

هیئت مذهبی ۳۰ ساله در مسجد حضرت عباس (ع)

هیئت مذهبی «آل‌یاسین» در مسجد حضرت عباس (ع) سال ۶۷ پایه‌گذاری شد. ویژگی مهم آن همبستگی و همراهی اعضای قدیمی و جدید آن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: هیئت مذهبی «آل‌یاسین» در مسجد حضرت عباس (ع) سال 67 پایهگذاری شد. ویژگی مهمشان همبستگی و همراهی اعضای قدیمی و جدید آن است. مهدی بخشنده که 15 سال عضو هیئت‌مدیره و مدیر آن است درباره شکل‌گیری این هیئت به شهرآرامحله می‌گوید: تنها یک سال پس از پایان جنگ این هیئت از سوی جمعی از رزمندگان دفاع مقدس در مسجد حضرت عباس خیابان جمهوری اسلامی شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آغاز برنامه‌های هیئت افزون بر شهروندان خیابان جمهوری اسلامی و میدان ضد تعدادی نیز از خانواده‌های شهدا به جمع این هیئت پیوستند به طوری که همواره در تمام مراسم‌های ما خانواده‌های شهدا حضور پر رنگ دارند.

 

 

فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی هیئت آل‌یاسین

مدیر هیئت مذهبی آل‌یاسین با اشاره به برنامه‌های این هیئت ادامه می‌دهد: از همان ابتدا قرار شد شب‌های پنجشنبه با هدف تأثیر‌گذاری بر خانواده این جلسات در منزل اعضای هیئت تشکیل شود و در منازل به قرائت زیارت آل‌یاسین بپردازیم. این رسم از همان آغاز تا به امروز بدون وقفه‌ ادامه داشته است.بخشنده ادامه می‌دهد: از دیگر برنامه‌های ثابت هیئت برگزاری مراسم در 10 شب اول ماه محرم در مسجد حضرت عباس و برپایی ایستگاه صلواتی در مقابل این مسجد در 3روز منتهی به عاشورای حسینی است که در این برنامه هم بسیاری مشارکت می‌کنند.

 

 

جایگاه خانواده در هیئت مذهبی

توجه ویژه به نقش خانواده در برنامه‌های این هیئت از همان ابتدا به چشم می‌آید. زمانی این حضور پر رنگ می‌شود که اعضا همراه با خانواده به اردوهای یک روزه می‌روند. بخشنده درباره برنامه‌های خانوادگی این هیئت می‌گوید: افزون بر تمامی برنامه‌های ثابت و متفرقه‌ هیئت ما هر سال برنامه‌های خانوادگی داریم که یکی از آن‌ها در ایام ماه مبارک رمضان است. در ماه رمضان 2 برنامه کوهپیمایی خانوادگی داریم که بسیار با استقبال خانواده‌های اعضای هیئت مواجه می‌شود و ما تقریبا تمام ارتفاعات اطراف مشهد را در این سال‌ها طی کردیم.

در سابقه فعالیت‌های این هیئت برگزاری یادواره‌ برای شهدای دفاع مقدس نیز است. مدیر هیئت آل‌یاسین درباره این یادواره اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های خوب ما برگزاری یادواره‌ برای شهدای مسجد حضرت عباس بود که با استقبال خانواده شهدا و مقامات استانی و لشکری مواجه شد. در این برنامه فیلم‌های مستندی از شهدای مسجد تهیه شد و پس از اجرای برنامه ما به مزار این شهدا رفتیم و مزار مطهر آن‌ها را غبارروبی کردیم. این برنامه با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.زمانی که هیئت وارد 30سالگی شد هیئت امنا و افرادی که در این هیئت تلاش کردند تصمیم گرفتند گردهمایی ترتیب دهند و از قدیمی‌ها و آن‌هایی که در سال‌های گذشته زحماتی کشیدند، تقدیر کنند.عضو هیئت آل‌یاسین درباره نحوه اجرای این گردهمایی بیان کرد: مراسمی در تالار نور با حضور صدها نفر برگزار کردیم و در آن گزارشی از فعالیت‌های هیئت در 30سال اخیر را گفتیم که با استقبال مواجه شد.

 

 

جای خالی جوانان در جلسه‌های این هیئت

با تمام این ویژگی‌ها حضور کم‌رنگ جوانان در هیئت مشهود است. نکته‌ا‌ی که مدیر هیئت امنای هیئت خود به آن اذعان کرد: متأسفانه یکی از عمده ضعف‌های ما در جذب جوانان است. شاهدیم که بیشترین اعضای هیئت رزمندگان دفاع مقدس و فرزندان آن‌ها هستند. ما در نهایت توانستیم بچه‌های خودمان را جذب این جلسات کنیم و خود ما قبول داریم که در این بخش بسیار ضعیف عمل کردیم. البته این ضعف تنها خاص مسجد یا هیئت ما نیست و در کل بسیاری از مساجد ما در جذب جوانان ضعف دارند که این می‌طلبد ما فعالیت‌هایی که برای جوانان جذاب باشد داشته باشیم.

بخشنده افزود: من اعتقاد دارم هرچه جلسات و هیئت‌های محلی فعال‌تر و پویا شوند خواهیم توانست جلو صدمات فرهنگی را بگیریم. وقتی بتوانیم پای کودکان و جوانان را به این جلسات باز کنیم و آن‌ها را معتقد به اصول اولیه دین کنیم خود به خود آن‌ها در مقابل انواع لطمه‌ها مقاوم می‌شوند. من معتقدم مسئولان کشور باید دل به این قضیه بدهند و در این راه تلاش کنند.

 

 

منبع: شهر آرانیوز/سعید جلائیان

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی عاشورا عاشورای حسینی ماه محرم کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مسجد طراز اسلامی نماز ظهر عاشورا فعالیت های مسجدی مسجد حضرت عباس ع مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی

سریال ۳۰ قسمتی «مشاور» که کمتر از ۱۰ روز از پخش آن گذشته و ۲۰ روزی تا پایان آن باقی مانده است، بر مدار سیاست شبکه ۲ بر مبنای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی تولید شده و در تلاش برای حل و فصل چالش‌های خانوارهای ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این شب‌ها سریالی به نام «مشاور» روی آنتن شبکه دو است که به دور از هیاهو و شلوغی زندگی سریع و ماشینی امروز، دل به دریای مشکلات مختلف جامعه امروز، به‌ویژه مسائل مربوط به ازدواج و طلاق و اختلافات خانوادگی زده است.

مشاور این سریال «فرهاد قائمی» است که در لباس یک روحانی در اتاقی در یک مسجد نشسته و پذیرای افراد و زوج‌هایی است که هر کدام مشکل خاص خودشان را دارند و برای حل و فصلشان به مشاور مراجعه می‌کنند و بر همین اساس انتخاب شخص سید روحانی به عنوان نقش اول مشاور، آن هم در حجره‌ای در فضای معنوی یک مسجد دلگشا و دلنشین، به نظر حکایت از انتخاب درست کارگردان دارد.

انتخابی که هر بار خانواده‌ای را به بهانه یک مشاوره گرفتن هم که شده، راهی مسجد و برخورد با مشاور روحانی می‌کند تا علاوه بر توصیه و نسخه گرفتن، نمازی هم به جماعت بخواند و از این فضای دلنشین بهره ببرد.

سریال در عین سادگی و دور از هیاهو، مملو از نمایش مشکلات و معضلات ریز و درشتی است که در هر قسمت مطرح شده و هر کدام نسخه مختص به خود را برای گره گشایی دریافت می‌کنند.

یکی برگه دروغین آزمایشگاه برای نشان دادن اینکه سرطان دارد درست کرده و دیگری پدری است که فرزندش را به حال خود رها کرده و برای تربیت و آرامش او اقدامی نکرده و مادر هم به مانند همان پدر، بی تفاوتی را پیشه کرده.

دختر دبیرستانی که پدرش به دلایل مالی در زندان است و برای پول درآوردن به تبلیغات با پوشش زننده اینستاگرامی روی آورده و دبیر فیزیک او با رفتن نزد مشاور این چالش را حل می‌کند، خانواده‌ای دیگر زنی را نشان می‌دهد که همه چیز برایش فراهم است اما همسری دارد که با او حرف نمی‌زند و همین سکوت باعث اشکالات و اختلافاتی شده که تا مرحله جدایی و متارکه هم رسیده است و دیگری که به خاطر قیاس‌های غلط خانواده همسر، دلش شکسته و درخواست طلاق داده است.

شکست آدم‌ها را بزرگ می‌کند، شریک زندگی به غیرت نیاز دارد، همدلی اصل اول زندگی مشترک است، فراموشی گذشته بزرگترین عامل سقوط انسان‌ها، ابراز علاقه به کلام تنها نیست و آدابی دارد و حرف‌هایی شنیدم که دلم شکست؛ تک دیالوگ‌های خوب این سریال ۳۰ قسمتی هستند که به نوعی آموزش و مشاوره دادن را به مخاطب را هدف گرفته‌اند.

این مجموعه از داستان‌های خانوادگی با رویکرد ارائه راه حل برای زندگی بهتر و در پی گره گشایی از اختلافات است که در شبکه دو شبکه زندگی، می‌کوشد با به تصویر کشیدن ریزترین و جزئی‌ترین اتفاقات و رخدادهای خانواده‌ها به مخاطب امروز نزدیک و نزدیک‌تر شود برای ساعتی هم که شده فکر و ذهنش را از روزمرگی‌های پرپیچ و خم روزگار دور کند.

این سریال به نوعی نقش دین در زندگی را پررنگ‌تر نشان می‌دهد تا ثابت کند گرایش به سبک زندگی دینی و معنوی، حلال بسیاری از مسائل روزمره است و از قضا همین سبک زندگی است که در جامعه امروز کمرنگ شده و به سمت تجمل گرایی و دور شدن از آداب و سوم ایرانی و اسلامی رفته است.

مشاور شبکه دو در یک کلام، به دنبال باز کردن کلاف در هم پیچیده زندگی‌های امروزی است؛ کلافی که گاهی حتی ارزش کلافه شدن هم نداشته و به قدری به سادگی باز می‌شود که خود مشاور هم انگشت بر دهان می‌ماند.

یادداشت از: محمود افشاری خبرنگار ایمنا

کد خبر 746599

دیگر خبرها

  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!
  • مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است
  • نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • جلسه اضطراری حفظ سهمیه خوزستان!