Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مرخصی زایمان 9 ماه مصوبه مجلس دارد اما بیش از 6 ماه اعمال نمی شود و این چالشی است پیش روی بانوان شاغل در ادارات کشور که باید مسئولان امر برای آن تدبیر کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، یکی از مشکلاتی که اکنون زنان جامعه که کارمند هستند با آن مواجه هستند موضوع مرخصی زایمان است . باردار شدن و بارداری ممکن است برای زنان شاغلی که بخشی از هزینۀ زندگی را تأمین می‌کنند، نگرانی‌هایی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طول مدت مرخصی زایمان، دستمزد ایام مرخصی زایمان و همچنین وضعیت کاری آنها بعد از پایان مرخصی زایمان، دغدغۀ بسیاری از زنان باردار شاغل است.
طبق اصلاحیۀ قانون تنظیم جمعیت خانواده مصوب 20 خرداد 92 مجلس، مرخصی زایمان برای زنان باردار شاغل از شش ماه به نه ماه افزایش پیدا کرده است.با این حال، تنها برخی از نهادهای دولتی نسبت به اجرای این قانون اقدام کرده‌اند و عموماً شرکت‌های خصوصی تنها با شش ماه مرخصی زایمان موافقت می‌کنند.
از طرفی معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده در خصوص اجرای مرخصی 9 ماه مرخصی زایمان زنان در ادارات دولتی و بخش خصوصی گفت: اجرای این مصوبه اجباری است و تمامی کارفرماها موظف به عمل به آن هستند.اما متاسفانه در برخی موارد شاهد عدم انجام آن به ویژه در بخش خصوصی هستیم.
اما قائم مقام سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در ماده 59 قانون تامین اجتماعی به پرداخت کمک هزینه زایمان یا غرامت ایام بارداری اشاره شده است گفت: بر مبنای قانون اگر بیمه شده خانومی دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد می‌تواند از این حق استفاده کند و برای شش ماه و هرماه دو سوم حقوقش را از ما دریافت کند.
وی با بیان اینکه کمک هزینه زایمان یکی از حقوق بیمه شدگان زن است و سازمان تامین اجتماعی مکلف به پرداخت آن است اظهار کرد: حدود 20 درصد یعنی بیش از سه میلیون نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی زن هستند. پس باید جدی تر به وضعیت اشتغال و کار آنها توجه کرد.در ماده 59 قانون تامین اجتماعی به پرداخت کمک هزینه زایمان یا غرامت ایام بارداری اشاره شده است و بر مبنای آن اگر بیمه شده خانومی دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد می‌تواند از این حق استفاده کند و برای شش ماه و هرماه دو سوم حقوقش را از ما دریافت کند.
قائم مقام سازمان تامین اجتماعی درباره مرخصی 9 ماهه بارداری زنان نیز گفت:برخی سازمان‌ها هزینه و بار مالی لازم را تامین و این مصوبه را اجرا کرده‌اند اما هرجا هزینه تامین نشده همان شش ماه مرخصی اعمال شده است.
زدا گفته که بیش از ده‌ها مکاتبه برای تامین بار مالی این مصوبه انجام دادیم تا بتوانیم آن را برای همه بیمه شدگان زن اجرا کنیم. بار مالی مربوط برای افزایش مرخصی از شش به 9 ماه در سال 98 حدود 360 میلیارد تومان بود که تا کنون تامین نشده است. طبق قانون برنامه ششم توسعه و قوانین دیگر تا زمانی که بیمه‌ها تامین مالی نکرده باشند نمی‌توانند قانونی را اجرا کنند. فعلا ناچاریم همان شش ماه مرخصی را پذیرفته و غرامت آن را بپردازیم. ولی اگر روزی این بودجه تامین شود با آمادگی کامل غرامت 9 ماه را می‌پردازیم و امیدواریم این خدمت مورد قبول زنان تحت پوشش و خانواده ایشان قرار بگیرد.

اما ابتکار از تعیین اعتبار برای این مصوبه در دولت خبر داد ه و گفته که  اعتبار اجرایی شدن مصوبه 9 ماه مرخصی زایمان زنان شاغل در دولت در نظر گرفته شده و به زودی نیز تصویب خواهد شد.
وی تصریح کرد: یک رای وحدت رویه نیز برای عملیاتی شدن این مصوبه داده شده و با به جریان افتادن آن، این مصوبه برای تمامی دستگاه های کشور و بخش خصوصی لازم اجرا می شود.  
معاون امور زنان و خانواده افزود: در صورتی که هر یک از دستگاه های خصوصی این مصوبه را اجرا نمی‌کنند، بانوان باید نسبت به آن شکایت کرده و حق خود را از کارفرما بگیرند. قانون در این زمینه بسیار خوب است اما متاسفانه در برخی موارد شاهد عدم اجرای آن هستیم.


شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری به بیمه شدگان زن به این شرح است:

- ظرف یک سال پیش از زایمان، حق بیمه 60 روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند.

- در مدت استراحت مشغول کار نبوده مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند.

- در تاریخ اعلام بیماری، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند.

- در دوره استرحت مزدی برای وی مطرح باشد.

روش محاسبه میزان کمک هزینه بارداری

میزان کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که بدون کسر سه روز اول پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه شده به این ترتیب است که کل مبالغ مشمول کسر حق بیمه که بیمه شده در آخرین 90 روز قبل از استراحت دریافت کرده است، با هم جمع می‌شود و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه شده در این مدت تقسیم می‌شود.

امیدواریم با تدابیر جدید مسئولان امر ، قانون اصلی انجام و چالش زنان شاغل رفع شود .

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرخصی زایمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی

سید علی موسوی مدنی گفت: هم‌اکنون به‌طور متوسط ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان توسط تامین اجتماعی استان در ۲ بخش بیمه‌ای و درمان قم هزینه می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی قم عنوان کرد: علی‌رغم چالش‌های موجود در وصول منابع بیمه‌ای، با تدابیر اتخاذ شده در پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت تامین اجتماعی در قم تاخیر نداشته‌ایم که این مساله یک گام بزرگ در راستای ارائه خدمات به‌موقع است.

موسوی مدنی با اشاره به این‌که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه است و بدون دریافت حتی یک ریال از سوی دولت اداره می‌شود، ادامه داد: وصولی به‌موقع، ضامن پرداخت به‌موقع تعهدات بیمه‌ای و درمانی و به‌خصوص پرداخت مستمری به بازنشستگان، از کارافتادگان کلی و بازماندگان است.

به گفته موسوی مدنی، خدمات‌رسانی به جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی در قم از طریق چهار شعبه اصلی، ۲ شعبه اقماری و پنج واحد کارگزاری انجام می‌شود.

جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی قم افزون بر ۸۴۸ هزار نفر می‌رسد که از این تعداد، ۲۶۱ هزار و ۱۹ نفر بیمه شده اصلی و ۶۴ هزار و ۲۷۲ نفر مستمری‌بگیر اصلی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه های ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان
  • طلب ۶۹۶ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان قمی
  • تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند
  • امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!
  • برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)
  • ۱۰ هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند
  • خبر مدیرعامل تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی
  • چشم انتظاری پنج ماهه فعالان اقتصادی برای تامین ارز واردات