Web Analytics Made Easy - Statcounter



معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر صیانت از اراضی ملی در سواحل مکران، گفت: جهت‌گیری دولت تبدیل سواحل مکران به یکی از مهمترین کانون‌های توسعه کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری پیش ازظهر امروز -سه شنبه- درنخستین جلسه شورای توسعه سواحل مکران، به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جدی دولت برای توسعه سواحل مکران اشاره کرد و اظهار داشت: باید در روند توسعه، با استفاده از تجربیات گذشته، همه ملاحظات و جوانب نظیر ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیریم تا برنامه های توسعه ای در مناطق ساحلی مکران با تبعات و آثار منفی همراه نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه به دنبال اجرا و تکمیل پروژه های زیربنایی در مناطق ساحلی مکران هستیم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با برداشت ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه اندازی راه آهن چابهار ـ زاهدان موافقت کردند که وزارت راه و شهرسازی باید این پروژه را با جدیت پیگیری کند.

وی همچنین با بیان اینکه بخش زیادی از مساحت سواحل مکران را اراضی ملی تشکیل می دهد، تصریح کرد: باید از این اراضی با جدیت صیانت شود چرا که ممکن است برخی افراد سودجو با آگاهی از برنامه های دولت برای توسعه سواحل مکران، به دنبال تملک غیرقانونی این اراضی باشند.

جهانگیری با قدردانی از مطالعات انجام شده و تدوین برنامه ها و پروژه های متعدد برای اجرا در سواحل مکران، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ها نیازمند سرمایه گذاری های وسیعی است که منابع بودجه نمی تواند پاسخگوی آن باشد بنابراین لازم است کارگروهی با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و با عضویت دبیرخانه شورا، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مرتبط تشکیل شود و برای تامین مالی اجرای پروژه های سواحل مکران برنامه ریزی و راهکارهای لازم را تهیه و ارائه کنند.

برنامه های توسعه ای در سواحل مکران از طریق مشارکت مردم و جوامع محلی دنبال شود

معاون اول رییس جمهور همچنین از دبیرخانه شورا خواست طرح جامع توسعه سواحل مکران را در اختیار دستگاه های اجرایی ذیربط قرار دهد تا هر یک از دستگاه ها در جریان وظایف و ماموریت های خود قرار گیرد و بر اساس برنامه زمان‌بندی تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: توسعه مناطق ساحلی مکران یکی از مهترین موضوعات و اولویت های در دست اجرای دولت است، اما باید توجه داشته باشیم که این سواحل نباید به صورت افراط‌گونه توسط صنایع، دستگاه های دولتی و سایر نهادها اشغال شوند بلکه بیشتر این مناطق باید در اختیار مردم باشد و برنامه های توسعه ای از طریق مشارکت مردم و جوامع محلی دنبال شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان که ارتباط نزدیکی با مناطق ساحلی مکران دارند، گفت: لازم است دبیرخانه شورا در راستای اجرای هر چه بهتر پروژه های توسعه سواحل مکران، اختیارات مورد نیاز این استان ها را شناسایی کند تا در صورت لزوم دولت این اختیارات را به استانداران تفویض کند.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: جهت گیری دولت توسعه مناطق ساحلی مکران و تبدیل این منطقه به یکی از مهمترین کانون های توسعه کشور است که لازم است همه جوانب و ابعاد مختلف از جمله مسائل زیست محیطی مدنظر قرار گیرد.

در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، وزیران راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، ‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز حضور داشتند، گزارشی جامع از طرح توسعه سواحل مکران از سوی نماینده دبیرخانه شورا ارائه شد.

۴۹ پروژه در سواحل مکران در دست پیگیری است

نماینده دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده در ستاد توسعه سواحل مکران طی سالهای ۱۳۹۲ تا کنون پرداخت و گفت: پهنه بندی کاربری اراضی سواحل مکران انجام و طرحی جامع به همراه پیوست های زیست محیطی برای توسعه سواحل مکران تدوین شده است.

وی اجرای طرح جلب مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی و شناسایی شاخص های نامناسب توسعه انسانی پایدار را از جمله برنامه های در دست اجرا برشمرد و به تشریح نمونه ای از پروژه های اجتماع محور از نظر مردم در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پرداخت.

بر اساس این گزارش ۴۹ پروژه اصلی در حال حاضر در سواحل مکران در دست پیگیری قرار دارد که ۵۱ درصد از این پروژه ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۴۹ درصد با سرمایه گذاری بخش دولتی دنبال می شود و از ۴۹ پروژه در دست پیگیری ۳۰ پروژه زیرساختی و ۱۹ پروژه توسعه است.

نماینده دبیرخانه شورا در ادامه گزارشی از اولویت ها و راهبردهای آتی طرح توسعه سواحل مکران ارائه کرد و گفت: تسریع در توسعه زیرساختهای اساسی منطقه، توسعه اشتغال در سواحل و پس کرانه، ارتقاء سطح مشارکت‌های مردمی و توسعه علمی و فناوری و بهبود عملکرد نظام نوآوری منطقه ای سواحل مکران از جمله برنامه های آتی خواهد بود.

در ادامه این جلسه نماینده دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران هم گزارشی از طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران ارائه کرد و به تشریح فرایند تهیه طرح، مبانی مفهومی، اهداف و راهبردهای طرح و ماموریت های اصلی پرداخت.

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه متوازن آذربایجان شرقی اتفاق نیفتاده است

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در استان جهت دستیابی به رشد اقتصادی ۹ درصدی در سال گذشته ۹۳ همت بود که این رقم در سال جاری به ۱۴۴ همت افزایش یافته است.

وی افزود: چالش‌ها و مشکلات فراروی دستگاه‌های اجرایی جهت پیشبرد پروژه‌ها از جمله تأمین به موقع منابع مالی کاملاً مشخص است، اما اگر ما برنامه نداشته باشیم، اقدامی انجام نخواهد شد.

رحمتی با بیان اینکه پروژه‌های نیمه تمام و به نتیجه نرسیده، تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: نباید با مانع تراشی‌های مختلف کشور را معطل مسائلی مانند صدور چند مجوز کنیم.

وی با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه تمام و در برخی مواقع فاقد توجیه اقتصادی لازم، ابراز داشت: نقطه قوت این استان فعالیت مؤثر بخش خصوصی است که باید زمینه‌های فعالیت بی دغدغه اش را فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در عین حال یادآوری کرد: باید در ابتدا مسؤولیت اجرا و پیشبرد پروژه‌ها را ایجاد کنیم و سیستم نظارت و پایش را هم همزمان با اجرای پروژه‌ها پیش بریم.

وی ادامه داد: توسعه متوازن استان اتفاق نیفتاده است؛ دغدغه‌های مطرح شده همه بجا هستند، اما نباید مانع حرکت و اجرای امور شوند، بلکه رفع این موانع نیز باید مطالبه مدیریتی استان باشد.

وی بیان کرد: برنامه الزامات و اقدامات تحقق شعار سال در استان در دست مطالعه و تدوین است؛ نظام برنامه ریزی و اداری استان باید برنامه محور و مطالبات و نظارت‌ها نیز بر اساس برنامه باشند تا روند توسعه شتاب گیرد.

رحمتی افزود: تلاش می‌کنیم برنامه رشد اقتصادی استان معطوف به ایجاد ارزش افزوده در بخش‌های مختلف برای افزایش تولید ناخالص داخلی باشد و همه متعهد به اجرای برنامه توسعه‌ای استان باشیم که در غیر این صورت برنامه ریزی ها با نگاه بخشی مواجه می‌شود، ابتر می‌ماند و در نهایت به زیان استان تمام می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: مولدسازی به امور سرعت می‌دهد؛ باید از شرایط عادی خارج شویم و نگاهی به دارایی‌های خود بیندازیم؛ مدیر کلی که نتواند مولدسازی کند، مدیر نیست.

وی افزود: محیط زیست نباید مانع جهش تولید شود، بلکه راهکارهای رفع موانع را باید پیدا کند؛ مثلاً لازم است از محل بازگشت حقوق دولتی معادن، حفظ محیط زیست استان تأمین شود.

کد خبر 6080470

دیگر خبرها

  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • همسویی بی‌نظیر در توسعه اردبیل
  • ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود
  • برنامه‌های ۲۰‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟
  • توجه به راه‌ها برای توسعه سواحل مکران جدی گرفته شود
  • تروریست‌ها علیه اقتصاد مَکُران
  • رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های دولت سیزدهم است
  • پیشرفت ۹۴ درصدی امور مربوط به ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور
  • توسعه متوازن آذربایجان شرقی اتفاق نیفتاده است