Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@12:49:20 GMT

آیا نوید محمدزاده، بهروز وثوقی دوران ماست؟ (فیلم)

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۴۲۱۰

‍‍‍‍‍‍

کیفیت پایین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ محسن ظهوری ــ خیلی‌ها معتقدند دیگر کسی جایگزین بهروز وثوقی در سینمای ایران نشده؛ بازیگری که بعد از هشت سال ایفای نقش در سینما، ناگهان با «قیصر» پیش چشم همگان آمد.
بهروز وثوقی، وقتی ستاره شد که شمایل سوپراستار آن دوران را نداشت؛ شخصیت‌هایی که او بازی می‌کرد، نه مثل «محمدعلی فردین» در فیلم‌ها آواز می‌خواندند و نه مثل «ناصر ملک‌مطیعی» لوطی و بامرام بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ناگهان یک روز در سینمای ایران چاقویش را برداشت و بدون توجه به نصیحت بزرگ‌ترهایی که پیش از آن همیشه حرف‌ و نصیحت‌شان حق و درست بود، هر سه برادر «آب‌منگل» را به کین‌خواهی کشت. «قیصرِ» «مسعود کیمیایی»، به سرعت یک نماد شد؛ نماد کسی که به قانون و نصیحت کاری ندارد و خود برای حل مشکلش، پاشنه‌هایش را ور می‌کشد. شمایلی که «بهروز وثوقی» را به اوج شهرت رساند.
چندی پیش «آتیلا پسیانی» در برنامه‌ای تلویزیونی، «نوید محمدزاده» را جایگزین مناسبی برای «بهروز وثوقی» در سینمای امروز ایران دانست. مقایسه‌ای که چیز تازه‌ای در سینمای ایران است، چراکه «وثوقی» سال‌هاست در ذهن سینمادوستان و منتقدان بی‌رقیب مانده و حالا کسی مثل «مسعود فراستی» هم که با هنر «محمدزاده» میانه خوبی ندارد، بازی او را گرته برداری از «بهروز وثوقی» می‌داند.
چقدر مقایسه این دو بازیگر درست است؟ شمایلی که این دو در سینما ساخته‌اند، بسیار متفاوت از هم است، پس چرا «نوید محمدزاده»، برخی‌ را یاد «بهروز وثوقی» انداخته. بهتر است پیش از پرداختن به شمایل ساخته شده از آن‌ها، ابتدا شباهت‌هایشان را مرور کنیم.

* شباهت‌ها
۱. خواسته‌های حداقلی
هر دو در نقش فردی از طبقه فرودست جامعه مشهور شدند. فردی فقیر، نه با آرزوهای بزرگ، که با خواسته‌هایی حداقلی برای آینده‌. مثلا فیلم «قیصر» که ناگهان «بهروز وثوقی» را در صدر بازیگران ایران نشاند؛ داستان مردی است که رفیق‌بازی و چاقوکشی را رها کرده، دل در گرو «اعظم» دارد و نهایت خواسته‌اش از زندگی، جمع کردن پس‌انداز و ازدواج با اوست.
«نوید محمدزاده» هم با نقشی شبیه به «قیصر» معروف شد. او در «عصبانی نیستم»، پس از اخراج از دانشگاه، فعالیت سیاسی را رها کرده و حالا تنها خواسته‌اش پیدا کردن کار و ازدواج با «ستاره» است.
اما جامعه به هر دوی آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد. «قیصر» مجبور می‌شود کار را رها کرده و به انتقام دست بزند، «نوید» هم ناامید از پیدا کردن کار و رسیدن به «ستاره»، دست به قتل می‌زند.

* شباهت‌ها
۲. مثل یک آدم عادی
نقش‌های هر دو به دور از یک شمایل آرمانی و بی‌خطاست؛ آن‌ها در نقش آدم‌های معمولی مشهور شدند؛ کسانی که مثل مردم عادی رفتار می‌کنند و زندگی‌شان از خطا و اشتباه عاری نیست. چه وقتی «بهروز وثوقی» در نقش «سیدِ» فیلم «گوزن‌ها» غرق در اعتیاد شده و دیگر برای توسری خوردن هم سر بالا نمی‌گیرد، و چه وقتی «ابیِ» پر ادعای «کندو» می‌شود و از خیط شدنش کنار «آقا حسینی» هم ابا ندارد.
«نوید محمدزاده» هم در نقش‌های معروفش، آدمی عادی و پر از خطاست؛ از «شاهین» پر عقده‌ «مغزهای کوچک زنگ‌زده» گرفته که آتش‌بیار معرکه قتل خواهرش می‌شود، تا «احمدِ» خودخواه و عصبی فیلم «ناهید» که نمی‌خواهد روزگار برخلاف میلش بچرخد و زندگی دیگران را به آشوب می‌کشد.

* شباهت‌ها
۳. بازی‌های درخشان
چیزی که در ستایشِ هر دوی این‌ افراد گفته شده، بازی‌های درخشان و خوب آن‌هاست. «بهروز وثوقی» چنان در نقش‌های خود فرو ‌می رفت و آن‌ها را بازآفرینی می‌‌کرد که شخصیت‌های فیلم‌هایش برای همیشه در ذهن مخاطبان جان گرفتند. وقتی «داش‌آکل» مرد لوطی شیراز شد، صبور و کوتاه و مطمئن حرف ‌زد و کمتر از حرکاتِ چشم و ابرو در چهره سردش استفاده کرد، و زمانی که «مجیدِ» «سوته‌دلان» شد؛ تند و پشت‌سرهم حرف ‌زد و صورتش پر شد از نوسانات ناگهانی احساسات.
«نوید محمدزاده» هم، جایی نقش «سرگرد نعمت جاهدِ» فیلم «سرخپوست» را با ظاهری شق و رق و کمترین حرکات دست و صورت زنده کرد و جایی دیگر «محسنِ» غرق در اعتیاد «ابد و یک روز» شد که تماشاگران را مجذوب حرکات دست و صورت خود کرد.
البته تفاوت‌های این دو بازیگر هم از همین‌جا آغاز می‌شود، از تنوع نقش‌هایی که بازی کرده‌اند و شمایلی که به آن تبدیل شده‌اند.

* تفاوت‌ها
۱. نقش‌های متنوع
«بهروز وثوقی» در طول دوره شهرتش در ایران که حدود ۱۰ سال شد، به مدد کارگردان‌های موج‌نوی سینمای ایران، چندین نقش ماندگار آفرید که با «قیصر» شروع و با «سوته‌دلان» تمام شد. در این بین، در فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران نقش‌‌های متنوعی آفرید. تنوع نقش‌های او به قدری است که تا امروز هیچ ستاره‌ای در سینمای ایران نتوانسته چنین کارنامه‌ای از نقش‌های متفاوت، از خود به جا بگذارد؛ «بلوچ»، «رضا موتوری»، «تنگسیر»، «ممل آمریکایی»، «نفرین»، «گوزن‌ها»، «کندو»، «خاک»، «طوقی»، «سوته‌دلان» و بسیاری نقش‌های دیگر که وثوقی موفق شده از پس ایفای همه آن‌ها به خوبی برآید.
«نوید محمدزاده» تا اینجا حدود شش سال از شهرتش می‌گذرد که از «عصبانی نیستم» آغاز شده و «متری شیش و نیم» آخرین آن‌ها بوده. تنوع نقش‌های او برخلاف «بهروز وثوقی» بسیار کم است و عموما شبیه به هم بوده‌اند. گرچه، «محمدزاده» هنوز فرصت زیادی برای ایفای نقش‌های ماندگار دارد و بازی در «سرخپوست» و برخی نمایش‌هایش، نشان داده که می‌تواند از عهده نقش‌های متنوع هم برآید.
اما این موضوع مهم‌ترین تفاوت این دو بازیگر نیست. تفاوت اصلی‌شان، شمایلی است که از آن‌ها در ذهن مخاطب مانده است.

* تفاوت‌ها
۲. قهرمان
«بهروز وثوقی» نقش‌های متنوعی آفرید، در جلد یک روستایی رفت یا فردی با بیماری روحی روانی شد. معتاد شد یا تک و تنها در مخمصه‌ای بزرگ‌تر از توانش افتاد. هرچه شد، یک چیز او در ذهن مخاطبان ثبت شده؛ قهرمان بودن او. «بهروز وثوقی» در نقش‌های مشهورش، کسی است که زیر بار ظلم نمی‌رود و تک و تنها به مصاف با دشمنانش می‌رفت. همین شمایلِ «بهروز وثوقی» بود که از او یک ابرستاره بزرگ در سینما ساخت. کسی که خود به خود به آرزوی نسلی بدل شد که می‌خواستند نظام آن روزگار را زیر و زبر کنند و طرحی نو در اندازند. سینمای معترض، پس از انقلاب به شکل قبلی خود ادامه نیافت و «بهروز وثوقی» نماد سینمای معترض در ایران باقی ماند.
«نوید محمدزاده» شاید در ایفای نقش قشر فقیر جامعه به «بهروز وثوقی» شبیه باشد، اما قهرمان نیست؛ قهرمانی که بتواند الگو و رویای مخاطبان سینما باشد. نقش‌های او بیشتر سوگواری بر وضع خویشتن‌اند تا بلند شدن و تغییر دادن شرایط. نقش‌هایی که «محمدزاده» ایفا کرده بیشتر فرو رفتن در منجلابی است که خودش یکی از بانیان آن است. به فیلم اولی که او را مشهور کرد، نگاه کنید؛ «عصبانی نیستم». او در این فیلم همچون «قیصر» که آغاز شهرت «بهروز وثوقی» بود، گرفتار مصیبتی شد که جامعه بر او تحمیل کرد. «نویدِ» «عصبانی نیستم» هم مثل «قیصر» دست به کار قتل زد، اما کشتن برادران «آب‌منگل» توسط «قیصر» که برای انتقام صورت گرفت، پذیرفتنی‌تر از کشتن پدر «ستاره» به خاطر قبول نکردن ازدواج آن‌هاست.
از آن‌جا که «عصبانی نیستم» تنها در جشنواره مشهور شد و سال‌ها بعد با سانسورِ بخش کشتنِ پدر ستاره اکران شد، بهتر است به مشهورترین فیلم «نوید محمدزاده» یعنی «ابد و یک روز» هم نگاه کنیم که نقش شخصیتی باهوش و دلسوز را آفرید که خودش بزرگ‌ترین دشمن خودش بود و جز جدا کردن جای خود از خانواده و چندتایی سخنرانی، کار دیگری از او برنمی‌آید. درست برخلاف «سیدِ» معتاد «گوزن‌ها» که چه در نسخه سانسور شده و چه نسخه اصلی، خود را میان مهلکه می‌اندازد تا رفیقش «قدرت» را نجات دهد.

«بهروز وثوقی» راوی نسلی شد که معترض بود و تغییر می‌خواست. او که یکی از نمادهای تغییر و اعتراض بود، پس از تغییر اوضاع، جایی در سینمای آن نداشت. «نوید محمدزاده» هم شاید راوی نسل خود است؛ با مشکلات زیادی که شرایط بر او تحمیل کرده، کنار آمده و حتی خود را بیشتر هم در آن غرق می‌کند. هرچه هست، او به «قهرمان» تبدیل نشده؛ یعنی همان چیزی که «بهروز وثوقی» را تا امروز در ذهن مخاطبان ماندگار کرده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نوید محمدزاده بهروز وثوقی سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  فرماندار نقده با اشاره به بیانات  رهبرمعظم انقلاب  درخصوص جایگاه ویژه عشایر   افزود : عشایردر تامین گوشت و لبنیات جایگاه راهبردی در کشور و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند .

محمد نوبخت نیا با اشاره به فرا رسیدن فصل کوچ افزود: : سرکشی و کمک به عشایر و رفع مشکلات آنان درافزایش  تولیدات غذایی کشور موثر است و  موجب دلگرمی آنان می شود.

رئیس اداره امور عشایر نقده در خصوص توزیع نهاده در سال ۱۴۰۲ گفت : ۴۷۰ تن جو ۳۰۰ تن کنسانتره ، ۱۶۰ تن ذرت و ۳۰۰ تن آرد بین عشایر منطقه توزیع شده است.

  بهروز قنبری در خصوص تقسیم بندی مناطق ییلاقی گفت :۲ منطقه شاهین دژ ، بیجار ، لیگ بن کانی زرد کانی هوارجو و ۳ منطقه پیرانشهر قمطره -کفارستان و کلاشین، اشنویه می باشد .

وی با بیان اینکه   هزار و ۶۸۲ نفراز عشایر عضو شرکت تعاونی هستند افزود:  ایل مامش با ۳ طایفه ، قره پاپاق ۳۲  طایفه و شاهسون دو تیره دارند.

بهروز قنبری افزود: از  ۱۵ اردیبهشت کوچ میان بند عشایر شروع  می شودواز ۱۵ خرداد    کوچ اصلی  آغاز می شود که  تا ۱۵ شهریور ادامه دارد .

ارایه خدمات به کوچندگان ، رفع مشکل آرد ، توزیع پنل های خورشیدی ۳۷ مورد ،اجرای  طرحهای عمرانی ۳ کیلومتر ونیم با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان لوله گذاری در شیخ معروف ، توزیع ۲ هزارو ۷۰۰ متر لوله بین عشایر برای انتقال آب از چشمه ، توزیع آبشخور ۱۴ مورد ، ۵ تانکر بصورت امانی ، ۲۰ کیلومتر مرمت جاده های عشایری ، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ازتبصره ۱۶ به مبلغ ۶ میلیارد ۷۰ میلیون تومان از مهمترین  اقدامات این اداره در سال گذشته است.

 

 

 

دیگر خبرها

  • ببینید | صعود ایران به نیمه‌ نهایی با شکست قرقیزستان
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا - ایران ۴ - ۱ قرقیزستان
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا - ایران ۲ - ۱ قرقیزستان
  • راه‌یابی به المپیک هدف ماست/می‌دانم در ایران والیبال اهمیت دارد
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • کبودراهنگ در فرزندآوری پیشتاز است
  • بهروز افخمی: باید به سینمای چین و روسیه نفوذ کنیم
  • کبودراهنگ رتبه اول فرزندآوری در استان همدان
  • بهروز افخمی : باید به سینمای چین و روسیه نفوذ کنیم