Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذربایجان غربی از یک سو در اقتصاد داخلی به‌ویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازارهای غرب آسیا، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور مؤثر در بازارهای جهانی و جذب سرمایه گذار است. ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، در شرایط امروز کشور که دشمن با تمام قوا یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه کشورمان به راه انداخته، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اهمیت دوچندانی در جهت رونق بخشی به اقتصاد کشور و ترمیم زخم‌های اقتصادی برخوردار است و ازاین‌رو فضاسازی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک مقوله اقتصادی سبب شده که این موضوع همواره به‌عنوان یکی از عوامل اساسی در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع مطرح باشد و دولت‌ها را بر آن دارد تا توجه ویژه‌ای به امر سرمایه‌گذاری برای دستیابی به یک اقتصاد توسعه‌یافته معطوف دارند در جهان امروز به‌خصوص در دهه‌های اخیر، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، تولید ثروت وزندگی بهتر مطرح‌شده است.

‌‌احیای ظرفیت‌های مرزی سلماس تجارت ایران و ترکیه را وارد مرحله جدیدی می‌کند‌فروش سیمان صادراتی 70 دلاری به قیمت 20 دلارسفیر ترکیه: به دنبال صادرات برق به عراق هستیمارزش صادرات در ایلام‌ افزایش 33 درصدی دارد

وجود8  پایانه و بازارچه‌های مرزی، به‌ویژه مرز سرو در ارومیه، پایانه رازی خوی که دسترسی به شبکه‌های سه گانه حمل و نقل  (هوایی، زمینی و ریلی) دارد و یکی از خط ریلی‌های مهم آسیا به اروپا را در خود جای‌داده است، مرز بازرگان ماکو و داشتن مناطق ویژه اقتصادی در آن، وجود معادن با ظرفیت‌های مختلف در سطح استان به‌ویژه معادن طلا، سردخانه‌های عظیم تره‌بار، گمرک‌ها، بهره‌مندی از 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه از ظرفیت‌های طلایی آذربایجان غربی است که می‌توان با استفاده از آنها گامی مهم در تحول اقتصادی و توسعه اشتغال در منطقه و کشور برداشت.

موقعیت جغرافیایی و مرزی مسیر همواری برای سرمایه گذاری

آذربایجان غربی نیز با توجه به داشتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایش مستعد سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است همچنین دارا بودن موقعیت جغرافیایی، امکانات مرزی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این استان بسیار پراهمیت بوده و تمامی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را احیا کرده است توجه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در آذربایجان غربی را باید کوششی آگاهانه برای رسیدن به رشد اقتصادی در درازمدت تلقی کرد که نتیجه آن سرعت بخشیدن به چرخه توسعه استان و کشور است.

اما نکته اینجاست که نه تنها موقعیت مرزی استان ظرفیتی برای سرمایه گذاری تبدیل نشده بلکه تهدید و مانعی برای پیشرفت و توسعه آذربایجان غربی نیز تبدیل‌شده است و آن را با واژه محرومیت توأم ساخته درصورتی‌که توسعه بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی در سطح بین‌المللی و فرا منطقه‌ای نه تنها عامل پر کردن خلأ اقتصادی در استان و کشور می‌شود بلکه تحول عظیمی در چرخه تولید و اشتغال را نیز رقم می‌زند.

سرمایه گذاری خارجی در سطح استان می‌تواند در افزایش درآمد مالیاتی، تولید ثروت، اشتغال‌زایی، انتقال فناوری، تقویت زیرساخت‌های داخلی و توسعه گردشگری مؤثر باشد این مزایا برای استانی همچون آذربایجان غربی که باوجود داشتن ظرفیت‌های بسیار با محرومیت‌های قابل‌توجهی روبه‌رو است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد و سرعت توسعه را در این منطقه که از آن به‌عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می‌شود، دوچندان کند.

سرمایه گذاران مجاهدان عرصه اقتصادی 

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در آیین کلنگ زنی مجتمع فرهنگی، رفاهی و گردشگری مهاباد بابیان اینکه سرمایه‌گذاران مجاهدان عرصه اقتصاد کشور هستند، باید موردتوجه ویژه و خاص باشند می‌گوید: این سرمایه‌گذاران با استفاده از سرمایه شخصی خود طرح‌هایی اجرا می‌کنند تا زمینه و بسترهای ایجاد اشتغال جدید در جامعه فراهم شود و این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حسینعلی امیری می افزاید: در حالی که دشمنان با تحریم های ظالمانه خود اقتصاد کشور ما را مورد هدف قرار داده اند مسئولان باد در چنین شرایطی از سرمایه گذاران استقبال کنند خداوند این ثروت و بزرگواری را به انسان‌ها بخشیده تا با استفاده از آن زمینه‌های خدمت‌رسانی به دیگران را فراهم کنند و این کارهای نیک هرگز فراموش نخواهد شد.

امیری با اشاره به پیشینه تاریخی مهاباد نیز گفت: این شهر از گذشته‌های دور زادگاه انسان‌های بافرهنگ و با اصالت بوده و از مردم این دیار به مردمان رشید و باغیرت یاد شده است مردم مهاباد در دوران جنگ تحمیلی نیز با حضور در جبهه‌های جنگ شهدای زیادی را تقدیم انقلاب و نظام کرده و خدمات شایسته‌ای در این زمینه نیز از خود به یادگار گذاشتند.

ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاران

سرمایه گذاری خارجی برای اقصی نقاط کشور از جمله آذربایجان غربی در هر شرایطی یک ضرورت مهم است که می توان با گسترش آن و نگاه به این مقوله به عنوان یک پدافند غیرعامل، منافع ملی استان و کشور را در برابر تهدید عوامل خارجی مصون نگه داشت.

لازمه تحقق سرمایه گذاری خارجی در کنار پایداری شرایط سیاسی و اقتصادی، متاثر از فاکتورهای دیگری است که از جمله آن می توان به معرفی صحیح ظرفیت های سرمایه گذاری ، ارتقاء امنیت و برنامه ریزی مناسب در جهت تحقق آن در کنار ارائه بسته های تشویقی و جذاب حمایتی اشاره داشت.

با توجه به آنچه در خصوص اهمیت سرمایه گذاری خارجی در توسعه اقتصاد و ظرفیت های ویژه آذربایجان غربی در این گزارش گفته شد، لازم است مسئولان در سطح ملی و استانی نگاه ویژه ای به مشکلات و موانع جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان داشته باشند و به معنای واقعی وارد عمل شوند.

گزارش از زهرا بخشی

انتهای پیام/ ع

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز انتخابی جام جهانی ووشو از امروز در چین با حضور ۳۸ کشور


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما ، مراسم وزن‌کشی و قرعه‌کشی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۴ و همچنین نشست فنی این پیکار‌ها در شهر جیانگ‌یئن چین برگزار شد و نمایندگان ساندا و تالوی کشورمان حریفان خود را شناختند.

بر این اساس در وزن منهای ۶۵ کیلوگرم زنان، صدیقه دریایی در نخستین دیدار خود به مصاف دوی مهارابام از هند می‌رود و در صورت برتری در این دیدار باید با برنده دیدار نمایندگان ترکیه و نپال پیکار کند. در وزن منهای ۶۰ کیلوگرم نیز سهیلا منصوریان به مصاف ژی‌چین لی از چین می‌رود.

در وزن منهای ۷۵ کیلوگرم زنان، شهربانو منصوریان به مصاف رانی موندال بنگلادش می‌رود. وی در صورت برتری در این دیدار باید به مصاف برنده رقابت چین و هند برود.

در بخش مردان و در وزن منهای ۷۰ کیلوگرم محسن محمد سیفی در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد. وی باید در مرحله دوم با برنده نپال و هنگ‌کنگ دیدار کند. در وزن منهای ۷۵ کیلوگرم، سهیل موسوی با دارنده مدال نقره جهان سعد بوجکا از مغرب پیکار می‌کند. وی در صورت برتری باید با نماینده ترکیه دیدار کند.

در وزن منهای ۸۰ علی‌خورشیدی با المهدی سعیدی از مغرب دیدار می‌کند. وی در صورت کسب برتری در این دیدار با برنده رقابت نپال و سنگال پیکار خواهد کرد. در وزن منهای ۸۵ کیلوگرم، محمدرضا ریگی با قاسم رابی از اردن دیدار می‌کند.

در وزن منهای ۹۰ کیلوگرم نیز سید معین تقوی یحیی عمر از اردن را پیش رو دارد و در صورت برتری باید با برنده دیدار ترکیه و نپال رقابت کند.

همچنین در تالو مردان نیز شاهین بنی‌طالبی، حسین قبله‌نما، مصطفی حسن‌زاده و در بخش زنان زهرا کیانی، هلیا اسدیان و زهرا جلیلی نمایندگان کشورمان در این بخش هستند.

دیگر خبرها

  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)
  • آغاز انتخابی جام جهانی ووشو از امروز در چین با حضور ۳۸ کشور
  • ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی
  • بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه
  • سرمایه گذاری ۶۵۰۰ میلیاردی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
  • سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی