Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:08:06 GMT

محمد بن سلمان، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا!

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۴۸۸۳

محمد بن سلمان، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا!

«روزها پس از اخراج جان بولتون، ترامپ منتظر دستور عربستان سعودی برای انجام اقدام علیه ایران است».

به گزارش ایسنا، نشریه "ونیتی فر" طی مطلب ذیل، به بررسی اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پرداخته که گفته منتظر دستور عربستان است تا درخصوص رویکرد بعدی خود تصمیم بگیرد: «با برکناری جان بولتون، عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا عملا به چارلز کوپرمن تعلق دارد؛ او در حال حاضر مسئولیت گرداندن این پست را تا زمانی که ترامپ "سپر بلای" جدیدی پیدا کند، عهده‌دار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز مشخص نیست هدایت‌کننده ترامپ در سیاست خارجه چه کسی است؛ آن‌ هم پس از حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان، که دولت آمریکا تقصیر را گردن ایران انداخته است. ترامپ در حساب توئیتری خود گفته منتظر سعودی‌هاست تا به او بگویند چه کار کند. عصر یکشنبه او در حساب توئیتری‌اش نوشت: "تاسیسات نفتی عربستان هدف حمله قرار گرفت، دلیلی وجود دارد که باور کنیم عامل این حمله را می‌شناسیم، آماده و مجهز هستیم، اما منتظر پادشاهی عربستانیم تا آنها بگویند از نظر آنها مقصر کیست و ما تحت چه شرایطی عمل کنیم"!

بولتون مطمئنا با دیدن اینکه رئیس سابقش، قوای ریاست جمهوری را به محمد بن سلمان برون‌سپاری کرده، دیوانه‌ می‌شود. با این حال، تصور اینکه او در حال تجربه نوعی حس "فومو" (ترس بیرون ماندن) حاد است، دور از ذهن نیست. هر چه باشد، او برای سال‌ها آرزومند جنگ با ایران بوده است -به طور مثال اظهارات او در مقاله "برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید" در نشریه نیویورک‌تایمز. با این حال، ترامپ اکثر اوقات از دخالت کشورهای دیگر در امورش دوری کرده است. واقعیت امر این است که خون‌خواهی بولتون، به طور واضحی از عوامل تصمیم این ماه ترامپ در بیرون انداختن او از کاخ سفید به شمار می‌رود. طبق گزارش چند روز پیش پایگاه خبری اکسیوس، گفته‌ها حاکی از آن است که پس از پیشنهاد ترامپ به عقب نشستن از استراتژی "فشار حداکثری" علیه ایران، بولتون طرح استعفایش را ارائه داد (محض اطلاع، بولتون و نزدیکانش برخی اوقات مظنون به افشای اخباری بودند که چهره ترامپ را بد نشان دهند؛ تلاش‌های او در کشاندن طالبان به کمپ دیوید [برای مذاکره] از این جمله‌اند). حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از خروج جان بولتون استقبال کرد و خواستار آن شد که آمریکا بداند "جنگ‌طلبی و جنگ‌طلبان، به نفع آن‌ها نیستند".

حال چه چیزی از ستیزه‌گرایی ناگهانی ترامپ پس از رفتن بولتون برداشت می‌شود؟ ممکن است ترامپ برای ارتقای قدرت چانه‌زنی خود در حال لاف زدن باشد، یا سعودی‌ها در حال دست‌مایه قرار دادن او باشند. نیروهای حوثی در یمن، مسئولیت حملات اخیر [به تاسیسات نفتی عربستان] را برعهده گرفته‌اند؛ گرچه مقامات دولت آمریکا می‌گویند پهپادها از سوی شمال و شمال غربی حمله‌ کرده‌اند و این حمله نمی‌تواند توسط حوثی‌ها بدون کمک نظامی پیشرفته انجام گرفته باشد؛ مایک پامپئو، وزیر خارجه، در بیان این کمک به ایران اشاره کرده است؛ اگرچه مقامات ایران هرگونه مسئولیت این حمله را –به عنوان تلافی تحریم‌های آمریکا علیه فروش نفتی- رد کرده‌اند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جان بولتون دونالد ترامپ محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۴۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

در حالی که همه گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های سیاسی از اقدام علیه ایران علیه اسرائیل حمایت کردند، روز سه‌شنبه مشاور وزیر کشور طی اظهاراتی به حضور فرضی روحانی و ظریف در جلسه شورای ‌الی امنیت ملی برای حمله به اسرائیل پرداخته و گفته؛ «یکی از شگفتی‌ها این بود که احدی از مسئولان، فرماندهان، اعضای هیئت دولت و کسانی که در شورای امنیت ملی هستند، هیچ کدام نگفتند که نزنید بلکه همه می‌گفتند بزنیم و خودمان هم بزنیم؛ این درحالیست که اگر ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی رئیس جمهور بود معلوم نبود که چه بر سر ما می‌آمد.»

به گزارش خبرآنلاین، این ادعا‌های سیدمجتبی ابطحی واکنش، رئیس دفتر دولت دوازدهم را به دنبال داشت، محمود واعظی گفت: «روحانی از جمله شخصیت‌هایی است که در همان ساعات ابتدایی بعد از حمله سپاه به اسرائیل طی بیانیه‌ای از این اقدام حمایت کرد.»

وظیفه حاکمیت و مردم است که انسجام ملی را حفظ کند

محمود واعظی، عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر دولت دوازدهم در واکنش به ادعای مشاور وزیر کشور مبنی بر اینکه اگر روحانی رئیس جمهور بود و در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، معلوم نبود چه بلایی سرمان می‌آمد، گفت: به نظر بنده در همین شرایطی که ایران شجاعانه اقدام بسیار خوبی انجام داد، این وظیفه حاکمیت، مردم، اقشار مختلف، نیرو‌های مسلح و همه است که وحدت و انسجام ملی را حفظ کنند و به آن توجه کنند.

وی افزود: وقتی در چنین شرایطی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به همبستگی و وحدت ملی توجه شود، متأسفانه مسائلی که مطرح می‌کنند منجر به تفرقه و دوری می‌شود و من فکر می‌کنم افرادی که وارد این مباحث می‌شوند به منافع و امنیت ملی کشور توجه نمی‌کنند.

روحانی حدود ساعت ۱۰ صبح روز بعد از حمله اعلام حمایت کرد

واعظی در ادامه تصریح کرد: یا توجه به اینکه مشاور وزیر کشور از روحانی اسم آورده باید به این نکته اشاره کرد که روز بعد از حمله سپاه به اسرائیل یعنی روز یکشنبه حدود ساعت ۱۰ صبح روحانی از جمله مقاماتی بود که با حمایت از این حمله و محکوم کردن اسرائیل موضع‌گیری کرد، بر همین اساس این قبیل صحبت‌ها بر خلاف منافع و وحدت ملی محسوب می‌شود و هم به نوعی فرافکنی است؛ بنابراین توصیه می‌کنم افرادی که مسئولیت امنیتی برعهده دارند، بیشتر از افراد سیاسی، گروه‌ها و جریان‌ها به این مسائل توجه کنند.

یاد گرفتیم در مورد مسائل امنیتی متفق عمل کنیم

مسئول دفتر رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه در نهایت شورای عالی امنیت ملی طبق فرمان رهبری تصمیم‌گیری می‌کند، اظهار کرد: همیشه مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد و در گذشته هم روند معمول این نبوده که در مورد مسائل مهم و امنیتی کشور یک نفر که خودش هم عضو شورای عالی امنیت ملی نیست، این گونه علنی در مورد آن صحبت کند، در گذشته چنین موردی نبوده است چراکه یاد گرفتیم در مورد مسائل مربوط به امنیت کشور همه جریان‌ها، گروه‌ها، شخصیت‌ها و افراد با دیدگاه‌های مختلف در این زمینه متفق هستند و هم نظر و حمایتی عمل می‌کنند.

دولت، چون به وعده‌هایش عمل نکرده به دنبال سوژه برای انحراف افکار عمومی است

واعظی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب از ظریف به عنوان دیپلمات امین نام برده‌اند، یادآور شد: فکر می‌کنم دولت به دلیل ضعف و مشکلات خود در حوزه سیاست خارجی و مواردی که قرار بود زودتر حل کند و نتوانست به قول‌هایی که به مردم داده، عمل کند، هر دفعه سوژه‌ای پیدا می‌کند و می‌خواهد افکار عمومی را از آن مسائلی که مطرح است به موضوعات جانبی منحرف کند.

دیگر خبرها

  • واکنش عربستان به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه