Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-18@10:24:33 GMT

محرم و دفاع‌مقدس نقطه اتصال آینده تاریخی ما هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۵۲۹۵

محرم و دفاع‌مقدس نقطه اتصال آینده تاریخی ما هستند

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، هفتصد و سی و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستور کارهای ارائه گزارش درباره تمهیدات پیش بینی شده برای برگزاری هفته دفاع مقدس و بررسی محتوایی مراسم، سخنرانی ها، مداحی ها، عزاداری ها و تحلیل های صورت گرفته در ماه محرم سال جاری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سید عباس صالحی در این نشست گفت: محرم و صفر و دفاع مقدس به عنوان  سرمایه‌های تاریخی و معاصری به شمار می‌آیند که هر مقدار از آنها استفاده موثرتری داشته باشیم به سلامت اجتماعی کشورمان کمک می‌کند.

وی افزود: این دو سرمایه شاید کمتر از سرمایه هایی مانند نفت و معادن نباشد زیرا اتصال تاریخی برای آینده تاریخی ما ایجاد می کنند و هرچقدر به درستی از آن ها فرآوری کنیم تاثیرات فراوانی خواهند داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش ارائه شده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این جلسه درباره اقدامات صورت گرفته برای هفته دفاع مقدس، گفت: ابعاد مناسکی هفته دفاع مقدس با اهمیت است و در این فضا قله هایی وجود دارد که با ارائه آن ها می توان اتفاقات بهتری را در این زمینه برای آینده رقم زد و با طرح آن منجر به ارائه ایده ها و پیشنهادهای جدیدی از سوی اعضای شورای فرهنگ عمومی شود.

وی در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده سازمان تبلیغات اسلامی در این جلسه درباره محرم، افزود: در این زمینه نیز توجه به برخی نکات ضروری است. تجمیع گزارش درباره محرم و عزاداری ها، گزارش روندی بر مبنای چند ساله و همچنین نسبت سال های ٩٧ و ٩٨ با یکدیگر، گزارش تحلیلی سازمان تبلیغات اسلامی و پیشنهادهای این سازمان در این زمینه از جمله این نکات است.

در ابتدای این جلسه سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز ضمن تسلیت به مناسبت ایام حسینی (ع) به برخی مناسبت های تقویمی این ماه اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان فکری درباره قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: جریان فکری راه افتاده که قصد دارد وجه قیامی عاشورا و همچنین نوع پوشش ها و عزاداری ها، سوگ بر امام حسین (ع) و ... را زیر سوال ببرد و این موضوع خطرناکی است و باید ابعاد علی و آسیبی آن بررسی شود.

بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز گفت: در نظر است ٥٠٠ برنامه ملی، ١٢٠٠ برنامه استانی و ١٠هزار برنامه در شهرها و روستاها در این زمینه انجام شود.

وی افزود: در حوزه فعالیت های هفته دفاع مقدس به صورت فراجناحی عمل می کنیم و تاکنون ١٥ موزه دفاع مقدس در کشور ساخته شده و تا سال آینده ٢٥ موزه دفاع مقدس در سراسر کشور خواهیم داشت.

در بخش دیگری عماد افروغ عضو شورا گفت: دفاع مقدس وجه معنوی، اجتماعی، اقتصادی، عدالت اجتماعی و فرهنگی و ... دارد و دفاع مقدس فرصت های بسیاری به ما داده است که باید از آن ها بهره کافی ببریم.

وی در ادامه افزود: دفاع مقدس پیام جاودانه دارد و باید در تمام برنامه ها به آن توجه داشت.

در ادامه این جلسه گزارشی درباره تمهیدات پیش بینی شده برای برگزاری هفته دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارائه شد و اعضای حاضر به طرح موضوعات مرتبط در این زمینه پرداختند.

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امسال در پیمایشی که صورت گرفته است حضور مردم در مراسم محرم بیشتر بود و زودتر از موعد نیز آغاز شد.

میرمحمدیان ادامه داد: تعداد تماشاگران دسته ها بیش از حاضران و سینه زنان دسته ها است و باید برا یاین امر تدبیری اندیشیده شود تا مشارکت عملی مردم بیشتر شود.

در بخش دیگری از این جلسه مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها و رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در عزاداری ها و نذری ها باید نسبت به اسراف مواد غذایی توجه داشته باشیم.

وی در ادامه به توجه بر کاهش آلودگی محیط زیست در برگزاری مراسم و عزاداری های محرم و صفر تاکید کرد و گفت: امسال برای چای بیشتر از استکان و نعلبکی استفاده شد و از این طریق ریختن ظروف یکبار مصرف در خیابان ها نسبت به گذشته کاهش یافت.

الویری همچنین گفت: نباید برخی مداحان با مداحی های غیر استاندارد خود جاذبه ها و سبک عزاداری ها را که تبدیل به یک سند تاریخی شده است، از بین ببرند. در بخش دیگری محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: در سال های اخیر شکل و فرم عزاداری ها تغییر یافته و از حالت سنتی خارج و ویژگی های جدیدی پیدا کرده است و شورای فرهنگ عمومی کشور باید به این نکته توجه داشته باشد.

وی افزود: در تاریخ گذشته عزاداری ها غلبه با خطیب و سخنران ها بوده و امروز غلبه با مداحان است.

در بخش دیگری از این جلسه دستور دوم با موضوع بررسی محتوایی مراسم، سخنرانی ها، مداحی ها، عزاداری ها و تحلیل های صورت گرفته در ماه محرم سال جاری از سوی سازمان تبلیغات اسلامی طرح شد و دیگر اعضا پیشنهادها و مشکلات موجود در این زمینه را مطرح کردند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۵۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز یزد، نمایندگان رده‌های مختلف ارتش مستقر در استان به مناسبت ۲۹ فروردین ماه؛ روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با استاندار یزد دیدار و گفتگو کردند.


استاندار یزد در این نشست، ضمن گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای ارتش، اظهار کرد: حماسه بزرگ نیرو‌های مسلح کشور حقیقتا ابرقدرت بودن ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی را متبلور کرد.


وی با اشاره به بیانات شهید سردار سلیمانی مبنی بر اینکه «آغاز کننده جنگ شما هستید، اما پایانش را ایران تعیین می‌کند» گفت: هراس و تکذیب حمایت‌های کشور‌های پشتیبانی کننده مادی و معنوی رژیم صهیونیستی و توصیه آنها به اسرائیل مبنی بر عدم واکنش، بسیار غرور آفرین است.


مهران فاطمی ادامه داد: هشدار قاطع ایران به اسرائیل مبنی بر حمله قوی‌تر در صورت واکنش، پس از پرتاب موشک‌های رده ۳ و ۴ از فاصله بیش از ۲ هزار کیلومتری و عبور از سد گنبد آهنین و اصابت به اهداف مد نظر، اقدامی عزت‌مندانه بود.


وی با بیان اینکه برای یک ملت مسئله‌ای بالاتر از کرامت، عزت و غرور ملی نیست، گفت: همه این‌ها به برکت جانفشانی‌های شهدا و ایستادگی و درایت نیرو‌های مسلح در سایه توجهات حضرت ولی عصر و ولایت مطلقه فقیه؛ انجام شده و این حماسه بی بدیل در تاریخ ماندگار خواهد شد.


استاندار یزد در ادامه با اشاره به اینکه شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به دیگر شهدا، کمتر در بین جامعه شناخته شده هستند، عنوان کرد: باید نقش ارتش در دفاع مقدس و تامین امنیت کشور تبیین و شهدای این مجموعه بیش از پیش معرفی شوند.


وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تدوین زندگینامه شهدای ارتش و برگزاری یادواره‌های شهدای ارتش استان توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد.


فاطمی همچنین خدمات بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران و به کارگیری تجهیزات و ادوات در زمان وقوع بحران‌های مختلف از جمله حادثه سیل سال گذشته را یکی از اقدامات ارزشمند این مجموعه در استان یزد عنوان کرد.


وی از جذب نیروی انسانی به عنوان یکی از اقدامات لازم در زمینه استقرار یگان ارتش در استان نام برد و گفت: لازم است تا در مقطع انتخاب رشته دانش آموزان، جلسه‌ای با مشاورین برگزار و ضرورت ورود به ارتش، اهمیت و جایگاه آن برای نسل جوان کشور تبیبن شود.


استاندار یزد با بیان اینکه استقرار یگان ارتش در استان از جهت ایجاد امنیت پایدار در سطح کشور و استان اهمیت دارد، عنوان کرد: پیگیری و برنامه‌ریزی در راستای استقرار یگان ارتش در یزد به عنوان هشتمین استان پهناور در قلب کشور و شرایط مناسب آن به لحاظ پدافندی در دستور کار قرار دارد.


عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد در پایان بر ضرورت رسیدگی به خانواده معظم شهدا و ایثارگران ارتش و نیرو‌های بازنشسته و مشغول به کار ارتش در استان و همچنین پیگیری و رفع مسائل و مطالبات آن‌ها تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود
  • گردهمایی جانبازان ۷۰ درصد شهرستان همدان
  • شهدای هنر و رسانه مانع تحریف وقایع جنگ تحمیلی شدند
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود
  • حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است
  • حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • بیانیه موزه دفاع مقدس به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی آذربایجان غربی