Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حجت الاسلام اصغر توسلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: این مرکز به منظور تقویت کارکرد‌های متنوع اماکن مقدس و با عمل به فرامین امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «ما میخواهیم مردم در پناه بقاع متبرکه به آرامش برسند» و همچنین منویات مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی (افق) در بقاع متبرکه شاخص شهرستان کاشان راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او تصریح کرد: این مراکز وظیفه تقویت نقش و کارکرد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بقاع و اماکن متبرکه با رویکرد استفاده از ظرفیت نهاد‌ها و تشکل‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بقاع متبرکه به عنوان مراکز قطب‌های فرهنگی و زیارتی با رعایت ارزش‌های اسلامی با عنایت به بیانیه گام دوم با اولویت بندی و زمان بندی را دارد.

به گفته او، بررسی وضعیت موجود منطقه و محدوده امامزاده و برنامه‌ریزی لازم جهت آسیب‌شناسی، اولویت‌بندی و نیازسنجی فرصت‌ها، مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه و رفع نیاز‌های مذکور در قالب امدادرسانی لازم، مددکاری اجتماعی و یا کمک‌های نقدی و غیرنقدی (سبد معیشتی و توزیع ارزاق) به نیازمندان، ایجاد اشتغال برای کودکان کار و زنان بی سرپرست و یا بد سرپرست، کمک به ترک اعتیاد و ارائه آموزش‌های لازم، راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه، ایجاد مراکز تخصصی مشاوره خانواده، برپایی کلاس‌های سبک زندگی اسلامی و راه اندازی مهد‌های قرآنی بخشی از اقدامات مراکز افق بقاع متبرکه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان، افزود:کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد محدوده بقعه و حمایت مادی و معنوی از خانواده زندانیان، کمک به تهیه جهیزیه و ازدواج زوج‌های جوان بی بضاعت، ایجاد نشاط اجتماعی در قالب اردو‌های خانوادگی محدوده بقاع متبرکه و کوهگشت‌های خانوادگی، حمایت مالی و معنوی بیماران نیازمند و ایجاد گروه‌های جهادی برای رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ساکنان محدوده بقاع متبرکه شاخص و فرآتر از آن سطح شهرستان از دیگر وظایف و اقدامات مراکز افق بقاع متبرکه خواهد بود.

حجت الاسلام توسلی، اظهارداشت: این گونه اقدامات با کمک‌های خیرین، هیئت امناء بقاع متبرکه و موقوفات می‌تواند گامی مهم و موثر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی محدوده بقاع متبرکه برداشته و به کمک سازمان‌ها و نهاد‌های همسو بپردازد.

او، یادآورشد: مراکز افق پس از برگزاری جلسات با هیئت امناء بقاع متبرکه شاخص شهرستان کاشان از جمله آستان مقدس حضرت علی بن باقر (ع) مشهد اردهال، امامزاده احمدبن موسی المبرقع (ع) و امامزاده، ولی بن موسی (ع) راوند راه اندازی شد تا همه کمک‌های مادی و معنوی موقوفات شهرستان به نیازمندان از طریق این سه مرکز افق توزیع شود.

به گفته او، در گذشته مراکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه فعالیت داشتند که با توجه به وضعیت فعلی جامعه و اهمیت فعالیت‌های اجتماعی، این مراکز به ساختاری فراتر از مراکز فرهنگی یعنی به مراکز اجتماعی فرهنگی قرآنی (افق) تغییر ساختار داده است تا از حالت مکان مذهبی صرف خارج شده و کارکرد‌های منحصر به فردی در قالب فرهنگ بومی و محل رجوع به ارائه دهنده خدمات اجتماعی در هر منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/م

  راه اندازی مرکز افق در بقاع متبرکه شاخص شهرستان کاشان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان اوقاف اعتیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۶ میلیون زائر در بقاع متبرکه حضور یافته‌اند

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری داشجو، حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مقارن شدن ماه بهار قرآن و بهار طبیعت و اجرای طرح «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» در بقاع متبرکه سراسر کشور گفت: بر این اساس طبق آماری که از استان‌های مختلف جمع آوری شده است، از ابتدای اجرای طرح آرامش بهاری (از ۲۸ اسفندماه تا پنجم فروردین)، قریب به ۶ میلیون ۸۰۰ هزار زائر در بقاع متبرکه حضور یافتند.

وی با بیان اینکه اسکان در بقاع متبرکه به دو صورت رسمی (در اتاق و سوئیت) و اسکان موقت (در چادر و اسکان‌های اضطراری) صورت می‌پذیرد، گفت: جمعاً ۱۹۷ هزار شب اسکان رسمی در بقاع متبرکه صورت گرفته که به ترتیب استان‌های خراسان رضوی با اسکان ۳۳ هزار زائر، استان اصفهان ۳۰ هزار نفر، استان خراسان جنوبی ۲۴ هزار نفر، استان فارس ۲۲ هزار نفر و استان سمنان با اسکان ۲۰۹۰۰ نفر شب اسکان، رتبه‌های اول تا پنجم را در اسکان زائر در زائرسرا و سوئیت به خود اختصاص داده اند.

حجت الاسلام موسوی متقی افزود: در کل کشور ۴۲۵ امامزاده امکان استقرار زائر را دارند که جمعا ۵ هزار و ۴۸۹ باب اتاق را شامل می‌شود که بر اساس آماری که از استان‌های مختلف کشور به دست ما رسیده، از ۲۸ اسفند تا پایان پنجم فروردین حدود ۲۰۰ هزار نفر شب در زائرسرا‌ها اسکان داشته اند. همچنین در اسکان اضطراری که در جوار بقاع و در فضای پیرامونی آستان مقدس امامزادگان و کمپ‌های موقت صورت می‌پذیرد، حدود ۷۷۰ هزار نفر شب اسکان داشته اند.

 

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در قالب طرح آرامش بهاری در نظر گرفته شده، برنامه افطاری ساده در ماه رمضان است. ممکن است خیلی از مسافران روزه نباشند، اما خیلی از مجاوران و ساکنان بومی که در جوار امامزادگان سکونت دارند، در ایام ماه رمضان به بقاع مراجعه می‌کنند و در این ایام، ۹۸۰ امامزاده برنامه افطاری ساده را دارند و روزانه معادل ۹۵ تا ۱۰۰ هزار افطاری ساده در کشور توزیع می‌شود که خراسان رضوی با توزیع روزانه ۱۵ هزار افطاری ساده در این زمینه پیشرو بوده است و در استان اصفهان قریب به ۱۰ هزار افطاری ساده، استان فارس ۸ هزار، خوزستان ۷ هزار، یزد حدود ۵ هزار و ۵۰۰ و مازندران و هرمزگان ۶۰۰۰ افطاری ساده روزانه توزیع شده است.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر برنامه‌های طرح آرامش بهاری را برگزاری جلسات تفسیر و جزء خوانی قرآن در بقاع متبرکه معرفی کرد و گفت: بر اساس آمار، روزانه ۱۵۰ هزار نفر در جلسات جزء خوانی شرکت کرده اند و در جلسات تفسیر قرآن ۵۳ تا ۵۵ هزار نفر حضور دارند. همچنین تقریباً ۵۰۰ بقعه متبرکه سطح یک و دو، خیمه معرفت دارند و حدود ۷۰ هزار نفر تاکنون روزانه به خیمه‌های معرفت مراجعه کرده اند و از برنامه‌های این خیمه‌ها شامل مشاوره، برنامه‌های کودک و پاسخگویی به سؤالات شرعی و غرفه‌های عفاف و حجاب بهره‌مند شده اند.

وی افزود: این آمار در روز ششم فروردین از سراسر کشور دریافت شده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را چه در عدد زائران که به امامزاده‌ها مشرف شده اند و چه در اسکان آن‌ها را نشان می‌دهد. بر اساس آمار، سال گذشته حدود ۱۵ هزار نفر در ایام نوروز به بقاع متبرکه مشرف شدند که امسال تاکنون حدود ۷ میلیون نفر بوده است و پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه شب‌های قدر را در پیش داریم این عدد به ۱۵ میلیون نفر برسد. سال گذشته کل عدد اسکان در بقاع متبرکه ۳۷۵ هزار نفر شب بود و امسال تاکنون نزدیک ۲۰۰ هزار نفر بوده و پیش بینی می‌شود به ۵۰۰ هزار نفر شب اسکان برسد.

حجت الاسلام موسوی متقی تصریح کرد: طرح آرامش بهاری تابعی از سفر است به عنوان مثال در سال‌هایی که کرونا شیوع پیدا کرد و سیل آمد و سفر‌ها کم شد از طرح آرامش بهاری هم کمتر استقبال شد. در برخی سال‌ها آمار حضور بالای ۲۰ میلیون زائر را در بقاع متبرکه داشته ایم، امسال و سال گذشته با توجه به اینکه ایام نوروز با ماه رمضان مقارن شده، سفر‌ها کمتر شده و تقریباً ۱۳ تا ۱۴ میلیون زائر در ایام نوروز در بقاع متبرکه حضور یافته اند.

دیگر خبرها

  • بیش از ۶ میلیون زائر در بقاع متبرکه حضور یافته‌اند
  • ۵۰ هزار نفر از بقاع متبرکه زنجان در ایام عید نوروز بازدید کردند
  • بازدید و زیارت بیش از ۵۰ هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه زنجان
  • بازدید بیش از ۳ هزار نفر از بقاع متبرکه شهرستان خلیل آباد
  • طرح آرامش بهاری در ۱۵ بقعه سبزوار در حال اجراست
  • زائران بقاع متبرکه خلیل‌آباد به ۳ هزار نفر رسید
  • ۱۵ بقعه متبرکه سبزوار میزبان طرح آرامش بهاری 
  • اجرای طرح‌های «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» در بقاع متبرکه آمل
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم
  • اسکان بیش از ۲۴ هزار مسافر در بقاع متبرکه خراسان جنوبی