Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@01:38:06 GMT

استاد شهریار چکیده اسلامیت و ایرانیت است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۶۱۳۴

استاد شهریار چکیده اسلامیت و ایرانیت است

به گزارش ایکنا، در پیام سید عباس صالحی که عصر سه شنبه در آیین بزرگداشت استاد شهریار و  روز شعر و ادب در مقبره الشعرای تبریز خوانده شد، آمده است: «نمادها  و نشانه‌های فرهنگ و تمدن، شناسنامه معنوی و هویتی مردمانی است که در طول اعصار و قرن‌ها میرائی سترگ و ارزشمند را نسل به نسل صیانت کرده اند تا به نسل های امروز و فردا برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نام‌ها و  شخصیت‌هایی هستند که همچون ستاره‌ای تابناک در آسمان پر اختر فرهنگ ایران اسلامی برای همیشه تاریخ می‌درخشند.

شهریار نماینده  ذوق فاخر و هنر اصیل ایرانی است که توانسته با تلفیق وارستگی، مناعت طبع  و دینداری و عشق به اهل بیت عصمت  و  طهارت (ع) و سرودن اشعاری به بان های ترکی و فارسی، به اعجازی هنری و معنوی دست یازد؛ مردمان این سرزمین همواره شعر شهریار را جلوه گاه غم ها، شادی ها و احساسات خود یافته و  به داشتن چنین سرمایه ارزشمندی بالیده اند.

نام شهریار نه تنها در ایران که در بسیاری از نقاط جهان و نزد علاقمندان شعر و  ادب پارسی آشنا و بر سر زبان ها است؛ جانمایه شعر شهریار معرفت و  آگاهی او به کلمه و  حرمت و اهمیت آن است و از این رو او از پیشقراولان تحول در شعر و ادبیات معاصر به ویژه شعر آیین به شمار می آید.

ساختار و بن مایه اشعار او ملهم از قران کریم و احادیث و روایات معصومین است و هر کس با شعر شهریار اعم از اشعار ترکی و فارسی او از «حیدربابایه سلام» تا «نامه ای به انشتین» یا «ای وای مادرم» تا «حسینه یئرلر آغلام گویلر آغلار»  آشناست، در ازای فرهنگ قرن های متمادی این دیار سیر و سلوک می‌کند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان پیامش ابراز امیدواری کرده است که پاسداشت این روز و  گرامیداشت این شاعر ارجمند، محملی برای پاسداشت حقیقی شعر و صیانت از فرهنگ این مرز و بوم باشد.

 ۲۷ شهریور؛ سالروز مرگ استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی شعر و ادب ایران نامیده شده است.

استاد شهریار سال ١٢٨٥ هجری خورشیدی در تبریز متولد شد و ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ چشم از جهان فرو بست.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: وزیر ارشاد روز شعر و ادب پارسی استاد شهریار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۶۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار

تهران - فرماندار شهرستان شهریار بر تسریع مکان‌یابی برای احداث آرامستان جدید در این شهرستان تأکید کرد.

علیرضا فاتحی‌نژاد در این خصوص اظهار کرد: ضروری است تا بسترهای مناسب و مستعد استقرار آرامستان شناسایی و اقدامات لازم و ایجاد زیرساخت‌ها بر مبنای استانداردهای موجود و مصوب در این زمینه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وی در ادامه و در گفتگو با ایسنا افزود: در توسعه فضای کنونی و ساخت آرامستان جدید باید تمامی پیوست‌های شهرسازی اعم از اجتماعی، خدماتی، زیست‌محیطی، ترافیکی و سایر عوامل مدنظر قرار گیرد تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

فرماندار شهرستان شهریار خواستار تشکیل کارگروه تخصصی برای پیگیری و تعیین تکلیف احداث آرامستان جدید با حضور تمامی دستگاه های مرتبط شد و تصریح کرد: تا جلسه بعد ضمن کارشناسی و انجام مطالعات لازم بر روی مکان های پیشنهادی جهت احداث آرامستان باید نتیجه نهایی برای عملیاتی کردن این پروژه  اتخاذ شود.

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • علی دایی شهریار باقی می ماند اگر به فوتبال برنگردد
  • احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار
  • مهاجمان پرسپولیس می‌روند و پوشکاش می‌شوند!
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • دو بازیکنی که سپاهان را به پرواز درآورده‌اند
  • توجه به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی-هنری در شورای ششم کرج
  • شهریار و رامین یک قدم تا 20 شدن!
  • پلاتوی بوستان خانواده مرداد ماه به بهره برداری می رسد
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ