Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:28:55 GMT

حوزه هنری کردستان برای تبیین ادبیات پایداری مصمم است 

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۶۴۱۵

حوزه هنری کردستان برای تبیین ادبیات پایداری مصمم است 

 رئیس حوزه هنری کردستان عصر سه ‌شنبه در مراسم شب خاطره شهید حاج ماموستا شیخ الاسلام در سالن همایش های صدا و سیمای این استان اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب شهدای کردستان مظلوم‌تر از دیگر شهدا هستند چه آنان که در عرصه جنگ نظامی بودند و چه آنان که مانند شهید حاج ماموستا شیخ الاسلام در عرصه فرهنگی فعالیت داشتند و به جایگاه رفیعی رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امین مرادی از شهید ماموستا شیخ الاسلام به عنوان عالمی شجاع، فرزانه، ناطق و دارای قدرت روحی بالا نام برد و افزود:پس از دیدار خردادماه جمعی از مسئولان استان کردستان با رهبر معظم انقلاب و اشاره ایشان به نقش شهید شیخ الاسلام در این استان ، حوزه هنری مصمم شد تا با پرداختن به ابعاد شخصیتی این شهید والامقام در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری او را به نسل جوان معرفی کند.

 وی تاکید کرد : به همین منظور همایش ملی نکوداشت شهید شیخ‌الاسلام با عنوان شیخ‌الاسلام کردستان، آبان امسال در سنندج برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شب خاطره شهید شیخ‌الاسلام همزمان با دهمین سالگرد شهادت این شهید بزرگوار برنامه‌ریزی شده است، اضافه کرد: در جریان برگزاری همایش ملی چندین نشست تخصصی به منظور معرفی و تبیین ابیات ابعاد شخصیتی شهید شیخ‌الاسلام برگزار می‌شود و از زندگی پرگهر ای شهبد مستندی تهیه و کتابی نیز در این زمینه منتشر خواهد شد تا فرصت برای پژوهشگران فراهم شود.

مرادی یکی از کارهای انجام گرفته در بخش ادبیات پایداری در کردستان را تدوین تاریخ شفاهی این استان عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر ده‌ها برنامه تجلیل از شهدای شاخص کردستان در استان اجرا شده است.

رئیس حوزه هنری کردستان یادآور شد: این اقدامات به منظور جلوگیری از روایت دشمن از انقلاب و دفاع مقدس انجام شده است و لذا از صاحبان فکر و اندیشه می خواهیم تا ما را در این رسالت خطیر یاری کنند.

در ادامه این مراسم جمعی از شاگردان شهید حاج ماموستا شیخ الاسلام به بیان خاطراتی از این شهید بزرگوار پرداختند و از فرزند شهید شیخ الاسلام تجلیل شد.

شهید محمد شیخ الاسلامی، سوم فروردین 1315 در شهرستان بانه متولد شد.

وی تعالیم اسلامی را نزد پدر فرا گرفت و غیر از تلمذ و و شاگردی نزد پدر، از چشمه های علوم اسلامی سایر علما نیز برخوردار شد تا آنکه در سال 1336 از سوی عالم و استاد بزرگ مرحوم ملا باقر مدرس، مجاز و پس از آن به عنوان مفتی فقه شافعی و دبیر شورای افتاء انتخاب شد. نزدیک به ۲۰ سال در  سقز به تعلیم و تدریس فقه و اصول پرداخت و پس از آن حدود٦ سال نیز در دانشگاه تهران به تدریس فقه و اصول فقه بر اساس مذهب امام شافعی مشغول بود. 

وی همچنین ۱٥ سال نیز در سنندج به تدریس و تعلیم علوم علوم دینی در مدارس دینی پرداخت و به صورت همزمان در دانشگاه‌های کردستان نیز  تدریس می‌کرد.

این روحانی شهید در دوره سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مردم خدمت می کرد و  در شورای عالی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی عضویت فعال داشت و جهت وحدت جامعه اسلامی بی وقفه تلاش می کرد. مجموع این فعالیت‌ها و اعتقادات موجب شده بود دشمنان اسلام با وی دشمنی کنند و هرچه تهدیدش کردند نه تنها راه به جایی نبردند بلکه بر استواری و ثبات قدم وی افزودند.

عاقبت وی را در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۸ پس از ادای فریضه نماز مغرب در مسجد به شهادت رساندند.  

پیکر پاک این فقیه مجاهد مطابق وصیتش در تپه شیخ محمد باقر سنندج مدفون است.

 ۹۹۳۷ / 3034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان ایثار و شهادت حوزه هنری بانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۶۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳

در نخستین‌ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۴ هزار و ۶۰۹ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده است که این عدد در فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۹۵ عنوان بود که نشان‌دهنده بیش از ۱۵ درصد رشد در انتشار کتاب در مدت مشابه است.

نگاهی به آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد که در میان کتاب‌های منتشر شده، ۳ هزار و ۴۷۰ عنوان تالیفی و هزار و ۲۰۲ عنوان ترجمه شده هستند، همچنین بیشترین سهم در اختیار حوزه ادبیات با ۸۵۹ عنوان کتاب و پس از آن حوزه‌های کودک و نوجوان با ۸۳۹ عنوان و کمک درسی با ۶۸۵ عنوان است. بر این اساس، کمترین آمار انتشار کتاب به حوزه زبان با ۴۵ کتاب و علوم طبیعی و ریاضیات با ۷۲ عنوان کتاب است.

همانند ماه‌های گذشته، استان تهران بیشترین آمار انتشار کتاب را با ۳ هزار و ۲۸۲ عنوان از آن خود کرده و سهم سایر استان‌ها هزار و ۳۲۷ عنوان بوده است؛ همچنین نگاهی به آمار کتاب‌های چاپ اول نشان می‌دهد که ۲ هزار و ۸۲۵ عنوان کتاب چاپ نخست و هزار و ۷۸۴ عنوان کتاب تجدید چاپی هستند.

براساس این آمار، شمارگان کل کتاب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار نسخه و میانگین شمارگان نیز هزار و ۲۹۸ نسخه بوده است؛ همچنین میانگین قیمت کتاب در این ماه یک‌میلیون و ۷۵۴ هزار ریال بوده است.

طبق این آمار، در حوزه ادبیات، از میان ۸۵۹ عنوان کتاب حدود ۵۷۸ عنوان کتاب تالیفی و ۲۸۱ عنوان ترجمه شده هستند که از میان آنها ۵۴۸ عنوان چاپ نخست و آثار تجدید چاپی ۳۱۱ عنوان بوده است. در حوزه کودک و نوجوان از میان ۸۳۹ عنوان اثر منتشر شده نیز ۳۸۷ عنوان چاپ نخست و ۴۵۲ عنوان تجدید چاپ هستند.

منبع: ایبنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • ایثارگران اسوه عزت و پایداری انقلاب هستند
  • روستای فردو از افتخارات استان قم است
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود
  • انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳