Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@17:01:11 GMT

راهی برای از کار انداختن ویروس سرماخوردگی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۶۶۶۵

راهی برای از کار انداختن ویروس سرماخوردگی

به گزارش ایسنا، ‌ این گروه از محققان به جای حمله مستقیم به این ویروس‌ها، یک پروتئین ضروری در داخل سلول که ویروس‌ها برای تکثیر به آن نیاز دارند را هدف گرفتند.

این روش در آزمایش به روی موش‌ها و سلول‌های ریه انسان باعث "حفاظت کامل" در برابر ویروس شد. با این حال محققان در آمریکا هنوز آماده امتحان کردن این شیوه به طور مستقیم بر انسان نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر سرماخوردگی‌ها ناشی از "راینو ویروس‌ها" هستند، اما حدود ۱۶۰ نوع مختلف از آنها وجود دارد و چنان آسان جهش می‌کنند که به سرعت در برابر دارو مقاوم می‌شوند یا یاد می‌گیرند چطور در برابر سیستم ایمنی پنهان شوند.

این شرایط به ایده "درمان با نشانه گرفتن میزبان" منجر شده به طوری که بدن ما به محیط نامطلوبی برای ویروس‌های سرماخوردگی بدل شود.

ویروس به خودی خود همه اجزای لازم برای تکثیر را ندارد و در عوض با آلوده کردن یک سلول و سرقت بعضی از اجزای داخلی آن تکثیر می‌شود. برای همین است که دانشمندان هنوز نمی دانند ویروس‌ها واقعا زنده هستند.

به تازگی تیمی از متخصصان دانشگاه استانفورد و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سان فرانسیسکو یکی از اجزای مورد نیاز ویروس‌ها را پیدا کرده اند.

آنها کار را با سلول انسان شروع کردند و با استفاده از شیوه‌های ویرایش ژنتیکی دستورهای داخل دی ان ای ما را یکی یکی خاموش کردند.

این سلول‌های اصلاح شده سپس در معرض رشته ای از "انتروویروس‌ها" - شامل "راینو ویروس‌ها" - که باعث سرماخوردگی می‌شوند و همچنین ویروس‌های خطرناک‌تری که ارتباط نزدیکی به فلج اطفال دارند و می‌توانند معلولیت بیاورند قرار داده شدند.

هیچ کدام از این ویروس‌ها قادر به تکثیر در داخل سلولی که یکی از پروتئین‌های آن (به نام متیل ترانسفریز اس ای تی دی ۳) خاموش شده بود نبودند.

دانشمندان سپس با کمک مهندسی ژنتیک موش‌هایی متولد کردند که این پروتئین در آنها تولید نمی‌شد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، یان کارت، دانشیاری از دانشگاه استانفورد در این باره می‌گوید: فقدان این ژن موش را کاملا در برابر آلودگی به این ویروس مصون کرد.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه "نیچر میکروبیولوژی" چاپ شده نشان داد که موش‌ها به رغم دستکاری ژنتیکی و فقدان این پروتئین در سراسر طول عمر، کاملا سالم بودند.

درمان از راه خواهد رسید؟

هدف محققان این نیست که انسان را از نظر ژنتیکی اصلاح کنند بلکه آنها می‌خواهند دارویی بیابند که می‌تواند موقتا تولید این پروتئین را متوقف کند و باعث مصونیت در برابر ویروس شود.

کارت خاطر نشان می‌کند: ما یک هدف عالی را شناسایی کرده ایم که همه انتروویروس‌ها و راینو ویروس‌ها به آن نیاز و تکیه دارند. از این نظر ویروس واقعا شانسی ندارد.

او می‌گوید: گام بعدی تولید ماده ای است که روند ژنتیکی خاموش کردن این پروتئین را تقلید می‌کند و فکر می‌کنم ساخت این ماده می‌تواند نسبتا سریع انجام شود.

هنوز معلوم نیست که این پروتئین دقیقا چه نقشی در تکثیر ویروس بازی می‌کند.

بنابر این گزارش برای بیشتر آدم‌ها سرماخوردگی نه تهدیدی برای سلامتی بلکه فقط مایه دردسر است، اما در مبتلایان به آسم می‌تواند علائم آنها را خیلی بدتر کند و بعضی از انترو ویروس‌ها در صورت سرایت به مغز می‌تواند باعث معلولیت شوند.

کد خبر 455370 برچسب‌ها بیماری - سرما خوردگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری سرما خوردگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۶۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شده‌اند که نخستین تولد از این گونه در سال جاری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، داود میرشکار در این خصوص به رسانه‌ها گفت: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است و باعث شده نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شوند.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میرشکار گفت: بعد از بیماری میاز که در سال 1393 باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، این اداره کل با برنامه های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط های کنترلی، تکثیر به‌صورت آزاد در محیط های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از پنج راس در سال 1398 به 12 راس در سال 1402 راس رسید که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه است.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری سه تا 4 گوساله به این جمعیت اضافه شود.

براساس این گزارش گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل های دز و کرخه خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه و دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • لحظات بیرون انداختن مدیرعامل شرکت بورسی!
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با این روغن
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • کمین نیروهای حشد شعبی برای به دام انداختن عناصر داعشی در «حمرین»