Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@20:47:33 GMT

◄ معیارهای هفت‌گانه ایمنی راه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۷۳۰۳

◄ معیارهای هفت‌گانه ایمنی راه‌ها

تین‌نیوز | 

مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معیارهای هفت‌گانه ایمنی راه‌ها را مطابق آیین‌نامه ایمنی راه‌ها جلد  267-1  به شرح زیر برشمرده است.

به گزارش تین‌نیوز، مهران قربانی در این مطلب گردآوری شده «توجه به نیاز موجود برای هماهنگ‌سازی و به‌کارگیری موثرتر معیارهای افزایش ایمنی راه‌ها از جنبه مهندسی به منظور الزام بیشتر عوامل طراحی و ساخت راه‌ها به ویژه مهندسین مشاور و کادر نظارت در لحاظ و تامین این معیارها و کاربرد بهتر آنها در فرآیندهای مختلف بهسازی و ارتقای ایمنی راه‌ها و اصلاح نقاط پرتصادف» را مورد تاکید قرار داده و در ادامه آورده است: هفت معیار اساسی که تامین هر چه بیش‌تر آنها در راه‌های موجود در صورت اختصاص اعتبارات بیشتر باعث ارتقای سطح ایمنی راه‌ها خواهد شد، جهت به‌کارگیری به شرح  ذیل است:

لازم به ذکر است، سطح ایمنی راه و تامین الزامات آن متناسب با نوع راه (آزاد راه، بزرگراه، اصلی، فرعی و روستایی) و سرعت‌های طراحی تعیین و مبنای عمل قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معیار اول _ طرح هندسی و مشخصات مناسب رویه راه

از طریق طراحی صحیح قوس‌های افقی و قائم، ورودی و خروجی دسترسی‌ها و تقاطع‌ها، دوربرگردان‌ها، خطوط وسایل نقلیه کندرو، خطوط سبقت‌گیری، نواحی انتقالی کاهش خطوط، تامین شیب‌های مجاز عرضی و طولی، جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی، وجود رویه هموار بدون خرابی و چاله مشکل‌زا و با مقاومت لغزشی مناسب.

معیار دوم _ ارائه اطلاعات لازم و به موقع به کاربران راه (افزایش خود معرفی راه)

از طریق تامین به موقع و مناسب اطلاعات مورد نیاز کاربران راه و پرهیز از ایجاد شرایط غیر منتظره با ایجاد قابلیت دید مناسب، کاربرد صحیح علایم افقی و عمودی، تجهیزات ایمنی و روشنایی، سیستم های ارتباطی و هوشمند و منظرآرایی میدان دید در حریم راه.

معیار سوم _ ایمن سازی حاشیه وحریم راه (افزایش بخشندگی راه)

ایجاد شانه استاندارد متناسب با نوع راه، امکان بازیابی و کنترل وسیله نقلیه از طریق ایجاد شیروانی‌های مناسب، حذف موانع موجود در حاشیه راه و درصورت نیاز نصب حفاظ‌ها و جانپناه‌های مناسب و سایرتمهیدات جهت کاهش شدت و خسارات تصادفات وسایل نقلیه منحرف شده از راه.

معیار چهارم _ محدود کردن حرکات پرخطر کاربران راه

از طریق مجموعه اقدامات مهندسی نظیر حذف یا مسدود سازی دسترسی‌های ناایمن در حریم راه، کاهش تداخل‌های ترافیکی و ترافیک به‌هم بافته، جداسازی مسیرهای رفت و برگشت، آرام‌سازی صحیح ترافیک در نواحی مسکونی حسب نیاز و کاربرد سیستم‌های هوشمند نظارتی. 

معیار پنجم_ تأمین نیازهای ایمنی انواع کاربران راه به ویژه کاربران آسیب‌پذیر

از طریق ایجاد تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز انواع کاربران راه همچون عابران پیاده، موتورسیکلت سواران، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه مسافری و باری، وسایل نقلیه کندرو و وسایل نقلیه امدادی و……

معیار ششم _ یکپارچگی و اعمال تدریجی تغییرات در اجزای راه

از طریق اجتناب از مواردی نظیر کم‌عرض شدن غیر منتظره و ناگهانی مسیر، حذف ناگهانی شانه، دسترسی‌های غیر مجاز، تغییر ناگهانی در سرعت مجاز، عدم هماهنگی علایم افقی و عمودی، نبود ناحیه انتقالی در اتصال حفاظ‌های مختلف و ناهماهنگی بین مشخصات راه با محیط پیرامون راه.

معیار هفتم _ تطابق مشخصات راه با نوع و عملکرد راه.

تطابق وضعیت راه با انتظار رانندگان، طبق استانداردهای رایج در کشور.

با وجود معیارهای فوق، لازم است به نکات ذیل توجه شود:

نکته 1- تصادفات به وقوع پیوسته در یک راه، محصول تعامل همه اجزای سیستم ترافیک در لحظه تصادف می‌باشد و آنچه باعث متفاوت بودن وضعیت و تعداد تصادفات در یک راه نسبت به راه دیگر می‌شود به شش عامل بستگی دارد:

– سطح ایمنی وسایل نقلیه درگیر در تصادف

– سطح ایمنی راه و محیط اطراف آن

– موقعیت زمانی، محیطی و شرایط آب و هوایی محل تصادف

– حجم و ترکیب ترافیک راه (به ویژه حضور وسایل نقلیه سنگین باری)

– میزان حضور و اثر گذاری پلیس

– وضعیت رفتاری، روحی _ روانی، مهارتی و دانش ترافیکی راننده ( مورد اخیر وابسته به کارآمدی سیستم آموزش و ارائه گواهینامه رانندگی است)

لذا جدا از علت تصادفات که تشخیص آن دارای سهولت بیشتری است، تعیین نقش و سهم هر یک از عوامل هفت گانه فوق امری پیچیده و برای هر تصادف نیازمند مشارکت و تحلیل گروهی متخصصان مختلف و ذیربط می باشد.

نکته 2-در کوتاه‌مدت، انجام دو اقدام به موازات هم باعث کاهش بیشتر تصادفات در راه‌ها خواهد بود که عدم توجه مطلوب به هرکدام نقش دیگری را کمرنگ می‌نماید. این دو اقدام عبارتند از:

– افزایش اعتبارات بهبود ایمنی راه‌ها با اولویت اقدامات زودبازده.

– افزایش میزان حضور و کارایی نیروی پلیس در شبکه راه‌ها

نکته 3- نقش پیشگیرانه و کنترل موثر انواع رفتارهای مخاطره آمیز کاربران راه توسط گشت‌های نیروی پلیس حتی در کشورهای پیشرو در ایمنی راه و مجهز به سیستم‌های نظارتی مکانیزه و هوشمند نیز کاملا واضح و مبرهن است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: آزاد راه بزرگراه موتورسیکلت وسایل نقلیه ایمنی راه موتور سواران سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مهران قربانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۷۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

سرهنگ پیمان کرمی گفت: تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۳ روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه جاری از میدان امیرکبیر کرج و آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع می شود.

وی اضافه کرد: همچنین تردد وسایل نقلیه از مرزن آباد به سمت کرج و تهران از ساعاتی بعد با اعلام ماموران پلیس راه در محل به صورت یک طرفه خواهد شد.

کرمی افزود: همکاری رانندگان با مأموران پلیس راه و رعایت نکات ایمنی کاهش تخلفات و تصادفات را به همراه دارد.

رییس پلیس راه البرز یادآورشد: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود
  • تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
  • تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین
  • مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری
  • ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران