Web Analytics Made Easy - Statcounter

تارنمای دویچه وله المان روز سه شنبه در گزارشی نوشت : احزاب محافظه‌کار "سوسیال مسیحی" و "دمکرات مسیحی" آلمان، بعد از حملات هوایی به تاسیسات نفتی عربستان، درخواست کرده‌اند که صدور تسلیحات به این کشور و امارات از سرگرفته شود.

یورگن هاردت، سخنگوی فراکسیون احزاب یاد شده می‌گوید: «این که عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت دفاع از خودشان را داشته باشند، به نفع ثبات آلمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی اضافه می‌کند که باید بر همین اساس، همکاری تسلیحاتی با عربستان دوباره بررسی شود: «رفع ممنوعیت صادرات سلاح‌های پدافندی، با منافع استراتژیک ما پیوند دارد.»

یوهان واده‌پول، رئیس فراکسیون احزاب متحده نیز مشابه همین موضع را گرفته و به خبرگزاری رویترز گفته است: «عدم توافق برای رفع این ممنوعیت، تنها به اقتصاد کشور آسیب نمی‌زند بلکه منافع امنیتی آلمان را نیز نادیده می‌گیرد.»

او افزوده که آلمان به شرکای راهبردی در منطقه نیاز دارد و عربستان با همه تفاوت‌ها، یکی از این شرکاست. واده‌پول از سوسیال دمکرات‌ها خواسته که با از سرگیری صدور سلاح به ریاض موافقت کنند.

این دعوت اما از سوی سوسیال دمکرات‌ها به دو دلیل عمده رد شده‌ است: نخست توافقی که احزاب ائتلافی برای ممنوعیت صادرات سلاح به طرفین درگیر در جنگ یمن امضا کرده‌اند. دوم آن که قرار شده تا زمان تعیین رئیس جدید حزب سوسیال دمکرات، هیچ یک از تصمیمات قبلی این حزب تغییر نکند.

سورن بارتول، معاون فراکسیون سوسیال دمکرات‌ها در مجلس آلمان می‌گوید احزاب محافظه‌کار ظاهرا توجهی به سیاست خارجی ندارند: «موضوع قتل خاشقجی هنوز شفاف نشده، وانگهی اسلحه آلمانی قرار نیست به جایی فرستاده شود که  جنگی در آن جریان داشته باشد.»

امید نوری‌پور، کارشناس سیاست خارجی از حزب سبزها نیز معتقد است که رفع ممنوعیت فروش تسلیحات آلمانی به عربستان یا کشورهای درگیر جنگ یمن "خطای فاحش" است. او نیز به رسانه‌ها گفته که اقدام‌های عربستان و امارات متحده عربی در یمن و لیبی، موجب بی‌ثباتی در منطقه شده و با منافع استراتژیک آلمان سازگار نیست.

موافقت صدراعظم با تمدید تحریم

تصمیمات پیشین دولت آلمان در جلسه غیرعلنی گرفته شده‌اند. آخر سپتامبر نیز شورای امنیت آلمان به همین ترتیب در باره فروش سلاح به عربستان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دولت ائتلافی آلمان در نوامبر ۲۰۱۸ و پس از جنجال قتل جمال خاشقچی تصمیم گرفت فروش سلاح به ریاض را تا زمان شفاف شدن چگونگی این قتل متوقف کند. این ممنوعیت در مارس ۲۰۱۹ برای شش ماه دیگر و تا ۳۱ سپتامبر تمدید شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از محافل نزدیک به دولت آلمان می‌نویسد، برلین می‌خواهد توقف فروش تسلیحات به عربستان را تمدید کند و علت این امر در درجه اول جنگ یمن و سپس مخالفت حزب سوسیال دمکرات در دولت ائتلافی است.

به نوشته رویترز، صدراعظم آلمان پیشنهاد یکی از نمایندگان حزب دمکرات مسیحی را برای فروش سیستم دفاعی به ریاض رد کرده و حملات اخیر به عربستان را دلیلی برای تغییر ممنوعیت فروش سلاح به این کشور ندانسته است.

این خبرگزاری به نقل از آنگلا مرکل می‌نویسد: «رویدادهای اخیر نشان می‌دهند که باید به فوریت یک راه حل دپیلماتیک برای مناقشه یمن پیدا شود... حتی اگر لحظات کنونی بسیار دشوار و پیچیده باشند، همه باید به تلاش‌مان ادامه دهیم.»

مقررات و توافق‌ها

اتحادیه اروپا سالانه میلیاردها دلار تسلیحات نظامی، از جمله جت‌های جنگی، هواپیماهای بدون سرنشین، تانک و زیردریایی‌به کشورهای جهان سوم صادر می‌کند.

این اتحادیه مقررات مشترکی را در سال ۲۰۰۸ برای صدور سلاح و تجهیزات نظامی از سوی اعضای این اتحادیه به کشورهای دیگر وضع کرده که از سوی کشورهای اروپایی به گونه‌ای متفاوت ارزیابی می‌شوند و رعایت آنها یکسان نیست. بر اساس این مقررات، فروش تسلیحات نظامی از سوی کشورهای عضو به کشورهای دیگر در ۸ مورد ممنوع اعلام شده است؛ از جمله صادرات تجهیزات نظامی به مناطق جنگی و کانون‌های درگیری، صادرات تسلیحات به کشورهایی که ناقض حقوق بشر هستند یا وقتی که فروش تجهیزات نظامی احتمال تشدید کشمکش در مناطق بحرانی را افزایش می‌دهد.

از توقف فروش سلاح آلمان به عربستان عملا شرکت‌های اروپایی متضرر شدند که قطعات صنایع اسلحه‌سازی آلمان را تامین می‌کنند. شرکای آلمان از جمله فرانسه، بریتانیا و اسپانیا اعلام کرده‌اند که آلمان به تنهایی نمی‌تواند درباره توقف فروش سلاح به عربستان تصمیم بگیرد.

پیش‌تر سازمان "گرین پیس" با جمع آوری طومار از دولت آلمان خواسته است که تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی را ادامه دهد. این سازمان گفته است: «عدم صدور سلاح به کشوری مثل عربستان سعودی که در حال هدایت جنگی وحشیانه است و حقوق بین‌الملل و قواعد بشردوستانه را نقض می‌کند، باید امری بدیهی باشد.»

سیستم رادار از نوع کبرا و قایق‌های گشتی ساخت کارخانه "لورسن – پینه – ورفت" از جمله تسلیحاتی بوده‌اند که فروش آنها به عربستان تعلیق شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنتونیو رودیگر: اجازه نمی‌دهم به خاطر مسلمان‌بودن، مورد توهین و تحقیر قرار بگیرم

مدافع آلمانی رئال مادرید با انتشار بیانیه‌ای، از تصمیمش برای شکایت از خبرنگاری که او را اسلام‌گرای افراطی خوانده‌بود، دفاع کرد

طرفداری | آنتونیو رودیگر دو روز قبل (سه‌شنبه) عکسی از خود در حال نماز خواندن منتشر کرد که در آن انگشت اشاره دست راست‌اش را به سمت آسمان گرفته بود. جولیان رایشلت، روزنامه‌نگار آلمانی در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) این ژست را "سلام داعشی" خوانده بود و مدعی شد که سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان این ژست را "انگشت داعش" می‌نامد و آن را نشانه‌ای واضح از اسلام‌گرایی افراطی خوانده است. رودیگر از رایشلت به دلیل توهین، افترا و تحریک به نفرت و همچنین فدراسیون فوتبال آلمان (DFB) نیز از این روزنامه‌نگار به دلیل نشر "سخنان نفرت‌انگیز" شکایت کردند.

حواشی تبریک ماه رمضان از سوی آنتونیو رودیگر؛ انگشت توحید یا انگشت داعش؟ + عکس

ستاره آلمانی رئال مادرید روز گذشته (چهارشنبه) بیانیه‌ای منتشر کرد و برای اولین بار به حواشی واکنش نشان داد. رودیگر در توضیحات خود نوشت:

اجازه نمی‌دهم به خاطر مسلمان‌بودن، مورد توهین و تحقیر قرار بگیرم، به همین دلیل تصمیم گرفتم از آن روزنامه‌نگار شکایت و قاطعانه از خودم دفاع کنم. من به عنوان یک مسلمان معتقد به تکالیف دینی خود عمل می‌کنم اما قاطعانه از هر نوع افراط فاصله می‌گیرم. خشونت و تروریسم به طور مطلق غیرقابل قبول است و من همواره طرفدار صلح و دوستی بوده‌ام. برخی افراد به دلیل عدم آگاهی پست من را اشتباه تفسیر کردند و خواستند با این کارشان بین مردم تفرقه بیاندازند.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • ممنوعیت صدور بخشنامه یک شبه
  • آنتونیو رودیگر: اجازه نمی‌دهم به خاطر مسلمان‌بودن، مورد توهین و تحقیر قرار بگیرم
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • آئودی R8 به خط پایان رسید؛ پایان تولید سوپرکار افسانه‌ای آلمانی
  • رد ادعای فروش تسلیحات به تل آویو از سوی فرانسه
  • شانس کم نویر برای بازی در دِرکلاسیکر
  • حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم
  • سی‌ان‌ان: خرید و انتقال فوری سلاح، محور دیدار گالانت و آستین است
  • دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم
  • شکایت رودیگر از روزنامه‌نگار آلمانی به خاطر افترا