Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@23:33:42 GMT

رژیم گیاه خواری و مزایای سلامتی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۷۹۰۰

‌مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: رژیم گیاه خواری حاوی مقادیر زیادی فیبر، اسید فولیک، ویتامین های C و E ، پتاسیم، منیزیم و مقادیر زیادی فیتوکمیکال است. ناطقان: ‌نسرین علیزاده با اشاره به اینکه امروزه رژیم های گیاه خواری میان مردم محبوبیت زیادی دارد، اظهار کرد: از دلایل آن می‌توان به مواردی مانند رعایت مسائل اخلاقی در راستای حمایت از حیوانات، نگرانی از عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ها و احتمال آلرژی به محصولات لبنی و عدم تحمل لاکتوز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: حذف تمام محصولات حیوانی از رژیم غذایی خطر کمبود بعضی از ترکیبات تغذیه ای خاص مانند ویتامین‌های12 B- ، D ، کلسیم را افزایش می‌دهد مگر اینکه گیاه خواران به صورت دائم غذاهایی را که با این مواد مغذی غنی شده اند را مصرف کرده یا مکمل غذایی مناسب دریافت کنند.

وی با بیان اینکه گوشت و فرآورده‌های گوشتی سهم عمده ای در تامین پروتئین، آهن، روی و ویتامین‌های گروه B را دارند، حاطرنشان کرد: در مقایسه رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهان، حاوی مقدار بیشتری فولات، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و کاروتنوئیدها هستند.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه با اشاره به وضعیت دریافت  مواد مغذی در گیاه خواران افزود: به علت اینکه غذاهای گیاهی غنی از آب و فیبر بوده و حاوی درصد کمی از چربی نسبت به غذاهای حیوانی هستند، بنابراین حاوی انرژی کمی می باشند.

علیزاده اضافه کرد: رژیم های گیاه خواری مقدار بالای فیبر و تراکم کالری کمی دارند و ممکن است قبل از این که مقدار کافی انرژی توسط شخص گیاه خوار دریافت شود، احساس سیری ایجاد ‌کند که شاید در تامین انرژی برای برخی گروه های سنی و فیزیولوژیک مشکل ایجاد کند.

وی تصریح کرد: به طور مثال کودکانی که رژیم گیاه خواری را دنبال می کنند به دلیل ظرفیت نسبتاً کم معده و نیازهای انرژی برای رشد با مشکلاتی از قبیل عدم دریافت کافی مواد مغذی و اختلال در روند رشد مواجه هستند.

وی تاکید کرد: کودکان، ورزشکاران گیاه خوار، زنان باردار و شیرده گیاه خوار جهت تأمین انرژی بیشتر باید مصرف غذاهایی مثل انواع مغزها، حبوبات، میوه های خشک و شیر تهیه شده از سویا را جهت تامین انرژی افزایش دهند.

علیزاده با اشاره به اینکه 80  تا 90 درصد پروتئین موجود در حبوبات قابل هضم است، گفت: این مقدار برای پروتئین موجود در غلات و سایر غذاهای گیاهی 70 تا 90 درصد است، بنابراین میزان پروتئین افرادی که تنها به منابع گیاهی جهت تامین پروتئین اکتفا می کنند، افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: پروتئین های با منشاء گیاهی و حیوانی از نظر میزان اسیدهای آمینه های ضروری با هم متفاوت هستند.

علیزاده با اشاره به اینکه رژیم های غذایی گیاهی برای جلوگیری از کمبود اسید ضروری باید شامل پروتئین‌های کاملی باشند، گفت: این رژیم می تواند شامل غذاهای با پروتئین کامل (گوشت یا سویا) یا پروتئین های مکمل (از انواع مکمل پروتئین های گیاهی) باشد.

وی ادامه داد: نگرانی جهت کمبود اسیدآمینه های ضروری برای رژیم های غذایی که شامل گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و یا سویا هستند، وجود ندارد.

‌این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه محصولات مبتنی بر سویا از نظر کیفیت با پروتئین حیوانی معادل هستند و منبع مهمی از پروتئین برای گیاه خواران هستند، اظهار کرد: با این حال تامین اسیدآمینه های ضروری برای نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سویا از نظر متیونین کمبود دارد.

علیزاده افزود: فرمول های مبتنی بر سویا با متیونین جهت رشد کودکان مناسب تر است.

‌مدیرگروه تغذیه دانشگاه اضافه کرد: ‌برای تامین اسیدآمینه های ضروری جهت گیاه خواران، لازم است‌ غذاهای گیاهی به صورت ترکیبی با هم استفاده شوند به عنوان مثال مصرف حبوبات با غلات و حبوبات با انواع مغزها و دانه ها سبب بالا رفتن کیفیت پروتئین مصرفی و تامین اسیدآمینه‌های ضروری می شود. منبع: ایسنا برچسب ها: رژیم گیاهخواری ، مزایا ، سلامتی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: رژیم گیاهخواری مزایا سلامتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۷۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها

ایتنا - شیر شتر به‌دلیل مزایای درمانی گسترده‌ای که دارد، توانسته نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.
سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۴ را به عنوان سال جهانی شتر نامگذاری کرده و مقصود از این نامگذاری نشان دادن این واقعیت است که چرا این موجودات می‌توانند بخش مهمی از زنجیره غذایی آینده ما باشند.

عشایر و قبایل بیابان گرد از شیر شتر استفاده می‌کنند. آنها از این شیر برای تهیه ماست به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کردند. علاوه بر این، آنها می‌توانند تا یک ماه فقط با شیر شتر زنده بمانند.

شیر شتر یک شیر غیر گاوی فوق‌العاده مقوی است که منبع غنی از پتاسیم، کلسیم، روی، پروتئین، ویتامین C، A و E محسوب می‌شود و بیشتر در مناطق بیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند پس از مشورت با متخصصان تغذیه این شیر را نوش جان کنند و لاغر شوند، بیماری دیابت و فشار خون خود را کنترل کرده و از دیگر مزایای مصرف این شیر برخوردار گردند.

شیر شتر یک شیر مقوی و سرشار از پروتیئن‌ها، آمینو اسید‌ها، مواد مغذی و معدنی است. این شیر فوق‌العاده می‌تواند نقش بسیاری در تامین ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین‌های گروه B، C، A و E داشته باشد. در این ماده غذایی مقدار کمی اسید چرب با زنجیره کوتاه وجود دارد.

به عبارت دیگر بیشتر اسید‌های چرب موجود دارای زنجیره بلند هستند به همین دلیل نیز ارزش غذایی این شیر بسیار بالا است. پروتئین‌های شیر شتر را به طور کلی می‌توان به دو دسته پروتئین‌های وی یا آب پنیر و همچنین کازئین‌ها تقسیم‌بندی کرد.

طبق گزارش سازمان ملل، شتر در حال حاضر حدود ۸ درصد از کل تولید شیر در جنوب صحرای آفریقا را تشکیل می‌دهد. در همین حال، تحقیقات بازار تخمین می‌زند که تجارت جهانی شیر شتر تا پایان دهه جاری میلادی می‌تواند از ۱.۳ میلیارد دلار در سال به بیش از ۱۳ میلیارد دلار برسد.

در کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قزاقستان، مغولستان و کشورهای آفریقا، شیر شتر در حال حاضر در یخچال‌های فروشگاه های مواد غذایی رایج است.

دکتر آریل آهرن، مدرس دپارتمان جغرافیای انسانی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «تا سال ۲۰۵۰، این امکان وجود دارد که انتخاب بین شیر گاو و شیر شتر در بریتانیا به یک انتخاب عادی و روزمره تبدیل شود».

در واقع، مزارع شتر در کشورهای غربی نیز شروع به رشد کرده‌اند. بزرگترین مزرعه در ایالات متحده اکنون با بیش از یک هزار هکتار وسعت در منطقه میسوری قرار دارد و میزبان بیش از ۲۰۰ شتر است.

صنعت پرورش لبنیات شتر در ایالات متحده و استرالیا با استفاده از گونه‌هایی که به خوبی با مناطق خشک سازگار شده‌اند، به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای پرورش گاو، رشد کرده است.

تغییرات اقلیمی باعث افزایش دمای کره زمین شده و زیستگاه‌ها در سرتاسر سیاره به طور فزاینده‌ای برای زندگی نامناسب می‌شوند. بنابراین گاوها ممکن است نتوانند در برخی از نقاط جهان که انتظار می‌رود درجه حرارت افزایش بیشتری پیدا کند دوام بیاورند؛ این امر فشار بر امنیت را افزایش خواهد داد. اما شترها حیواناتی هستند که می‌توانند این افزایش دمای جهانی را تاب بیاورند و همچنان پرمحصول باقی بمانند.

در زیر برخی از مزایای این شیر آورده شده‌اند:

۱- سلامت قلب را افزایش می‌دهد

۲- ایمنی بدن را تقویت می‌کند

۳- استحکام استخوان را افزایش می‌دهد

۴- باعث رشد کودکان می‌شود

۵- گردش خون را بهبود می‌بخشد

۶- به بهبود دیابت کمک می‌کند

۷- به بهبود مشکلات پوستی کمک می‌کند

۸- جایگزین کم کالری برای شیر است

۹- برای بیماری‌های عصبی منفعت فراوانی دارد

۱۰- قند خون را کاهش می‌دهد

 

دیگر خبرها

  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها
  • مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
  • چطور با خرید در شیشه ای اتوماتیک و دزدگیر اماکن با هزینه کم، امنیت را بالا ببرید؟
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • معرفی و مزایای شامپو بدون سولفات
  • ساخت گلخانه و مزایای آن