Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ ارزش بازار انواع فرش و قالیچه ماشینی، موکت و کف‌پوش در دنیا 84/3 میلیارد دلار بوده، این در حالی است که صنعت فرش ماشینی کشورمان مجهز به تکنولوژی روز دنیا بوده و در ایران بیش از 1000 واحد به تولید فرش ماشینی مشغول هستند.

این صنعت قابلیت رقابت با کشورهای بزرگ دنیا را دارد کمااینکه ایران در میان کشورهای برتر صادر کننده این محصولات توانسته پس از کشورهای چین، ترکیه، هندوستان، بلژیک، هلند و ایالات متحده در رتبه هفتم جهان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ارزش صادرات انواع فرش ماشینی، موکت و کفپوش ایرانی در سال 2018 حدود 300 میلیون دلار بوده است.

وزیر صنعت نیز چندی پیش به این مسئله اشاره کرده و اعلام کرد: دولت از صادرات فرش حمایت می‌کند.

«سیدجواد مختارزاده قیاس آل رسول»، تاجر و پیشکسوت فرش در ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت بازار فرش ایران در خارج از کشور گفت: صادرات ما را باید نسبت به دوران دولت نهم و دهم سنجید چراکه وضعیت ما در آن دوره خراب و خراب‌تر شد اما اکنون باز، بهتر از قبل شده است.

وی افزود: تحریم‌ها روی بازار ما اثر گذاشته‌اند اما در کل وضعیت اقتصاد دنیا خوب نیست و بسیاری از کشورها درگیر این مسئله هستند. 

این پیشکسوت فرش در ایران با بیان اینکه 65 سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین افراد در این حوزه است، اظهار کرد: تنها در سال 1984 صادرات فرش ما یک میلیارد و هشتصد و چهل و پنج میلیون دلار بوده اما مشکل اصلی ما زمانی شروع شد که دولت نهم و دهم روی کار آمد.

مختارزاده ادامه داد: دولت نهم و دهم قول‌هایی به ما دادند که نه تنها وضعیت صادرات ما بهتر نشد بلکه بدتر نیز شد. در آن دوره هر ساعت یک چیزی به ما می‌گفتند. اما خداروشکر هم اکنون مشکلی با صادرات نداریم و حداقل تکلیف ما مشخص است.

او خبر داد: ده میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش فرش فعالیت می‌کنند و هنوز ما نیاز داریم که توجه بیشتری به این صنعت شود.

خبرنگار: علی چاهه

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرش صادرات قالیچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۷۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه

محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت دارو یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذار‌ترین صنعت‌های تولیدی کشور بوده که نقش زیادی در بحث سلامت و ایمنی شهروندان ایفا می‌کند در صنعت دارو محصولات تولیدی مختلفی وجود دارد.

او افزود: اگر بخواهیم صنعت دارو را یک تقسیم بندی کلی داشته باشیم شرکت‌هایی که داخل بازار سرمایه در حال معامله هستند یکسری داروی نهایی را تولید، گروهی در بخش پخش دارو فعال، یکسری از شرکت‌ها هم تولیدکننده مواد اولیه و گروهی هم تولیدکننده دارو‌های خاص هستند.

برگی اظهار کرد: در بازار سرمایه در بخش صنعت دارو حدود ۴۳ نماد در حال معامله شدن است که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است و سهم از بازار سرمایه حدود ۱.۸ درصد از بازار سرمایه را شامل می‌شود. این صنعت در یک سال گذشته چیزی حدود ۳۸.۵ درصد بازدهی داشته است که در مقابل بازدهی کل شرکت‌های بورسی و فرابورسی که حدود ۲۱ درصد است می‌توان گفت چیزی حدود ۲ برابر از مجموعه کلی بازدهی صنعت دارو بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ مجموعه فروش شرکت‌های دارویی بازار سرمایه حدود ۷۴.۵ هزار میلیارد تومان و بهای تمام شده محصولات فروخته شده چیزی حدود ۵۰ همت و سود ناخالص این شرکت‌ها حدود ۲۳ همت بوده است. هنوز گزارش‌های نهایی اغلب شرکت‌های دارویی برای سال ۱۴۰۲ منتشر نشده، اما پیش بینی می‌شود حداقل رشد ۵۰ درصدی را ثبت کنند.

از جمله ریسک‌های این صنعت نوسانات نرخ ارز است به علت اینکه بخشی از مواد اولیه صنعت دارو کشور از کشور‌های دیگر تامین می‌شود  نوسانات ارزی می‌تواند به ضرر شرکت‌ها تمام شود. ریسک دیگر تاثیر عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • سکوتِ خبرساز احمدی نژاد؛ او منتظر انتخابات ۱۴۰۴ است؟
  • پشت‌پرده رأی لحظه آخری احمدی نژاد در انتخابات
  • ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد بعد از عمل جراحی پلک
  • ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد در انتخابات مجلس
  • نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه
  • پشت پرده رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد در انتخابات بعد از عمل پلک
  • چگونه هدف خود را در زندگی پیدا کنید؟
  • ماجرای اخراج دایی و حضور احمدی‌نژاد در رختکن تیم ملی
  • رد پای احمدی نژاد در واگذاری باغ ازگل
  • کاظم صدیقی برکنار شد؟ /جزئیات ادعای مشاور سابق احمدی نژاد