Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:41:12 GMT

۱۵۰ هکتار از مراتع سقز جنگل‌کاری می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۸۲۰۳

۱۵۰ هکتار از مراتع سقز جنگل‌کاری می‌شود

سهراب احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با هدف توسعه جنگل، افزایش سرانه فضای سبز، کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای، کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از سیل‌های ویرانگر، افزایش عمر سد، فراهم کردن زمینه‌های توسعه گردشگری، مراتع اطراف دریاچه سد با گونه‌های جنگلی بومی جنگل‌کاری می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر آتش سوزی، قطع غیرمجاز درختان، خشکسالی، آفات و بیماری‌ها باعث نابودی جنگل‌های زاگرس شده و عواقب زیان باری را به جنگل‌ها و طبیعت این مناطق وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی سقز با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل در این شهرستان وجود دارد، گفت: این ۱۲ هزار هکتار جنگل نقش مهمی در جذب ریزگردها و کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای داشته است و با ایجاد مناظر زیبا در توسعه اکوتوریسم بسیار موثر و مفید است.

احمدی یادآور شد: در پروژه جنگل‌کاری مشارکتی، زمین و نهال اقتصادی جنگلی بومی به مجری واگذار می‌شود و با کسانی که در این طرح شرکت می‌کنند، همکاری لازم را انجام خواهیم داد.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای حفظ جنگل‌های زاگرس تاکید کرد و افزود: بصورت مداوم کلاس‌ها و جلسات آموزشی برای روستایان تشکیل داده شده و خطرات نابودی منابع طبیعی به آنان گوشزد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: با دهیاران تفاهم نامه همکاری منعقد شده که براساس آن آنان باید اکیپ‌های محلی را تشکیل و با امکاناتی همچون سمپاش‌های تراکتوربند اطفای حریق کنند که تاکنون چند دهیار در این ارتباط همکاری خوبی داشته‌اند.

احمدی از فراخوان اجرای طرح جنگل‌کاری مشارکتی در سقز خبر داد و افزود: به کشاورزان و روستاییان سقز با اولویت روستاهای واقع در حاشیه سدهای چراغ ویس و شهید کاظمی و کشاورزان دارای منابع آبی مجوز دار هستند توصیه می‌کنیم که در این طرح حیاتی شرکت کنند.

وی اضافه کرد: با هدف جلب مشارکت روستاییان و بهبود معیشت آنها و حفظ و صیانت از اراضی ملی و کاهش فرسایش خاک و افزایش ذخیره سازی منابع آبی اقدام به عقد قرارداد اجاره اراضی ملی به صورت جنگل‌کاری مشارکتی و در قالب طرح طوبی ماده ۳ با کشت گونه های بادام، گردو، بنه، گلابی وحشی، زالزالک، بلوط و سماق انجام میدهیم.

رئیس اداره منابع طبیعی سقز اظهار داشت: علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به واحد جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سقز واقع در میدان قدس مراجعه کنند تا از چگونگی و شرایط این طرح آگاه شوند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۷۳۴۵ / ۳۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری سقز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور

سرهنگ علی ملکی آهنگران در جمع نمایندگان تشکل‌های منابع طبیعی لرستان با اشاره به عملکرد یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سال گذشته، بیان کرد: در مجموع ۶۷ هزار و ۱۳۱ تماس از مردم با سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ ثبت شده و برای هر درخواست یک عملیات اجرایی انجام شده و عوامل گشت به بررسی و نهایتاً عملیات اجرایی پرداختند.

وی اضافه کرد: در نهایت ۳۳ هزا رو ۵۳۶ پرونده قضایی تشکیل و ۵ هزار و ۸۳۷ نفر از مجرمین و تعرض کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: همچنین در این بازرسی سه هزار و ۸۳۸ دستگاه خودرو و هزار و ۳۱۳ دستگاه تجهیزات قطع درخت نیز توقیف شده است.

ملکی آهنگران تصریح کرد: تعرض به عرصه‌ها و زمین‌های ملی یکی از موضوعاتی بوده که یگان حفاظت به آن ورود جدی داشته و در این راستا ۲۲ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی خلع ید و به بیت المال برگردانده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته از تعرض به ۸ هزار و ۷۰۲ هکتار از اراضی ملی پیشگیری شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین ۱۷ هزار و ۴۷۸ پرونده برای ۴۵ هزار و ۳۱۸ هکتار در راستای تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل شده است.

ملکی آهنگران تاکید کرد: در کشت گیاهان ممنوعه، تعرض به عرصه‌های جنگلی و ملی و گیاهان دارویی تعارفی با کسی نداریم و بدون اغماض و با قدرت و برابر قانون با خاطیان برخورد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برخورد‌های یگان حفاظت با افراد سابقه‌دار و سازمان یافته شدیدتر خواهد بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری