Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقبگرد دماسنج بازار سرمایه متاثر از رفتار هیجانی و اخبار سیاسی، واکنش بورس‌های عربی به حمله آرامکو، نوسان اندک در بازار ارز، سکه یک گرمی ۹۰۰ هزار تومان فروخته شد، وزیر انرژی سعودی: تولید نفت آرامکو به حالت طبیعی خود بازگشت و تلاش هند برای افزایش واردات نفت از روسیه را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عقبگرد دماسنج بازار سرمایه متاثر از رفتار هیجانی و اخبار سیاسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش 3835 واحدی معادل 1.25 درصد به رقم 302 هزار و 81 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با افت 21 واحدی به رقم 3 هزار و 990 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 1030 واحدی معادل 1.25 درصد به رقم 81 هزار و 191 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 490 واحدی معادل 0.56 درصد، عدد 86 هزار و 368 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 328 واحدی معادل 0.56 درصد به رقم 57 هزار و 815 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 4201 واحد کاهش معادل 1.20 درصد را رقم زد و به سطح 346 هزار و 737 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 3021 واحد کاهش معادل 1.35 درصد به رقم 220 هزار و 26 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 6747 واحد کاهش معادل 1.09 درصد همراه بود و عدد 612 هزار و 146 واحد را به نمایش گذاشت.

واکنش بورس‌های عربی به حمله آرامکو

با وجود گذشت دو روز از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو که به کاهش ۵۰ درصدی تولیدات نفت عربستان منجر شد، واکنش بورس های عربی به این اتفاق کماکان ادامه دارد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز شاهد تداوم جو منفی در بسیاری از بازارهای عربی خواهیم بود. در عربستان شاخص " تداول" پس از ریزش ۱.۱ درصدی روز قبل، در آخرین دور از معاملات با یک درصد افزایش به ۷۸۲۷ واحد رسید که در این بین نمادهای بانکی یپشتاز روند صعودی بازار بودند: نماد بانک بازرگانی ملی ۴.۲ درصد و بانک " راجی" ۱.۴ درصد افزایش یافتند. شاخص بورس " ابوظبی" امارات با ۱.۷ درصد افزایش به ۵۱۶۱ واحد رسید و بورس دوحه قطر با افزایش ۱.۱ درصدی در سطح ۱۰ هزار و ۵۱۲ واحدی بسته شد. از سوی دیگر بسیاری از بورس‌های دیگر عربی کماکان قرمزپوش هستند: در مصر شاخص " ای جی ایکس ۳۰" با ۰.۴ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۹۷۰ واحد بسته شد، در بحرین، شاخص " بکس" ۰.۷ درصد عقب نشست و در سطح ۱۵۲۴ واحدی بسته شد، در عمان شاخص " ام اس آی" با کاهش ۰.۳ درصدی به ۴۰۰۹ واحد رسید و شاخص بورس کویت با ریزش سنگین ۲.۲ درصدی در سطح ۶۱۰۱ واحدی بسته شد. محمد علی یاسین، استراتژیست ارشد در بورس ابوظبی گفت: اوضاع بسیار حساس است و ریسک های موجود در منطقه به سطوح خطرناکی رسیده اند.

هشدار یک مقام صنفی به خریداران خودروهای خارجی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خطاب به خریداران خودروهای خارجی هشدار داد: این روزها برخی خودروهای خارجی به نام کارتکسی به مشتریان فروخته می شود، در حالی که واردات خودرو به کشور ممنوع است و بنابراین خودروی کارتکسی وجود ندارد. وی گفت: در یکی از همین موارد، خودرویی متعلق به مناطق آزاد، به نام خودروی کارتکسی به مشتری فروخته شد و به دلیل ارائه قیمت پایین تر، مشتری اغفال شد. موتمنی تاکید کرد:‌ خریداران باید خودروی خارجی را به صورت پلاک‌شده خریداری کنند و به دفاتری که این خودروها را به نام کارتکسی می‌فروشند اعتماد نکنند، بلکه از دفاتر و نمایشگاه‌های دارای پروانه کسب و شناسنامه‌دار خرید کنند. /ایرنا

نوسان اندک در بازار ارز

روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل، با افزایش ۵۰ تومان نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۱۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو، به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۲۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد؛ که این رقم نیز همانند دلار، ۵۰ تومان رشد داشت. 

واکنش دلار به حمله به تاسیسات نفتی عربستان

روز گذشته، کایویوکه سوزوکی، مدیر معاملات ارزی در بانک " سوسیه جنرال" فرانسه گفت: در مقایسه با تحرکات بزرگ اخیر در قیمت نفت، بازار ارز و اوراق قرضه نسبتا با آرامش بیشتری به کار خود ادامه می دهد چرا که سرمایه‌گذاران هنوز در حال برآورد پیامدهای ریسک های فعلی هستند. در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارز، کرون نروژ در برابر یورو یک درصد تقویت شد و هر یورو به ۹.۸۵۶۵ کرون عقب نشست. ارزش پول دیگر صادرکننده بزرگ نفت اروپا یعنی روسیه نیز صعودی بود تا جایی که روبل به بالاترین سطح خود در طول ۷ هفته اخیر در برابر یورو رسید. از سوی دیگر اما ارزهای امن نظیر فرانک سوئیس و ین ژاپن کاملا در موضع دفاعی قرار گرفتند. دلار آمریکا از دیگر برندگان بزرگ بود: هر یورو با ۰.۶ درصد کاهش به ۱.۱۰۰۴ دلار و هر فرانک با ۰.۳ درصد کاهش به ۱.۰۰۸۳ دلار کاهش یافتند. دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند نیز در برابر دلار نزولی بود و تا ۱.۲۴۱۱ دلار عقب نشست. یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: پاسخ بازار ارز به تنش های خاورمیانه هنوز مشخص نیست. هر چند ین در شرایط فعلی میل به افزایش دارد اما تقاضا برای خرید دلار نیز رو به افزایش است. در برابر دیگر ارزها، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۲۱ دلار استرالیا، ۱.۳۲۵۱ دلار کانادا، ۱.۳۷۶۴ دلار سنگاپور، ۱۰۸.۱۷۳۳ ین ژاپن و ۷.۰۸۸۸ یوان چین مبادله شد.

سکه یک گرمی ۹۰۰ هزار تومان فروخته شد

روز گذشته در بازار تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) 4 میلیون و 30 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم 3 میلیون و 990 هزار تومان بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 2 میلیون و 60 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و 260 هزار رسید. هر سکه یک گرمی در بازار امروز، به نرخ 900 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم 406 هزار تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و 760 هزار تومان رسید که در مجموع نسبت به روز قبل، کاهش قیمت داشت.

وزیر انرژی سعودی: تولید نفت آرامکو به حالت طبیعی خود بازگشت

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی سه‌شنبه شب در یک نشست خبری ادعا کرد که وضعیت تولید نفت این کشور به حالت سابق خود بازگشت. وی با اشاره به حمله پهپادی اخیر یمن به دو پالایشگاه شرکت آرامکو که باعث توقف 50 درصدی تولید نفت عربستان شده بود، مدعی شد که وضعیت تولید اکنون حالت عادی خود را سیر می‌کند. وزیر انرژی عربستان سعودی که کشورش بیش از چهار سال در حال حملات مستمر به مردم و زیرساخت‌های یمن است،اظهار داشت که حملات مکرر به تاسیسات نفتی، اقتصاد جهان را در معرض تهدید و خطر قرار می‌دهد. عبدالعزیز بن سلمان افزود: اطفای حریق ناشی از حملات صورت گرفته علیه دو پالایشگاه بقیق و خریص، حدود هفت ساعت به طول انجامید. وزیر انرژی عربستان گفت که «تاکنون نتوانسته‌ایم مشخص کنیم که چه کسانی طراح و مجری عملیات علیه تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق بوده‌اند».

قیمت آزاد دفتر دانش‌آموزی اعلام شد

براساس اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت دفترچه‌هایی که با ارز نیمایی یا آزاد تهیه شده‌اند ۴۰ برگ به قیمت عمده ۲۵۰۰ و در خرده فروشی ۲۹۰۰ تومان،۶۰ برگ ۴۳۵۰ تومان، ۸۰ برگ ۵۸۰۰ و ۱۰۰ برگ ۷۲۵۰ تومان به فروش می رسند و خانواده ها باید از خرید قیمت‌های بیشتر از این ارقام خودداری کنند. به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین حسینی» بازرس نوشت افزار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام این خبر بیان کرد: ششم شهریور ابلاغیه مصوب شده درباره نرخ دفترچه‌های دانش آموزی و مراکز توزیع و نظارت بر آن‌ها به تمام استان ها در خصوص قیمت های دفترچه های دانش آموز ارسال شد و پس از آن، طرح اجرای نظارت بر نحوه فروش آن‌ها آغاز شده است. وی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و با تخصیص سهمیه استانی، توزیع دفاتر دانش‌آموزی با نرخ مصوب دولتی از چند روز گذشته آغاز شده است. حسینی به خانواده‌ها هشدار داد که طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت دفاتر دانش آموزی به ترتیب دفترچه ۴۰ برگ، ۱۷۰۰ تومان، ۶۰ برگ، ۲۵۰۰ تومان، ۸۰ برگ، ۳۴۰۰ تومان و دفترچه ۱۰۰ برگ، ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است و اگر نرخ خریداری بیشتر از این رقم باشد، تخلف صنفی واحد محرز است.

۱۵۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی در راه واسطه گری

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران گفت: «نقدینگی کشور در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد امسال (۹۸) ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و سهم پول در کل نقدینگی از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته و این یعنی از سپرده‌های بلندمدت حرکت کرده به سمت سپرده‌های کوتاه مدت؛ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بلند مدت کم شده در این مدت و به نظر می‌رسد این نقدینگی بیشتر در واسطه گری و سوداگری ممکن است به کار گرفته شود.»

اقدام جالب قطر برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

قطر برای اولین بار اعلام کرد: به سرمایه‌گذاران خارجی ویزای اقامت میان‌مدت اعطا خواهد کرد. مطابق اعلام دوحه، به آن دسته از شهروندان خارجی که اقدام به سرمایه‌گذاری در قطر کنند ویزای قابل‌تمدید ۵ ساله داده خواهد شد. مقامات این کشور میزان دقیق سرمایه‌گذاری را مشخص نکرده‌اند. مطابق قانون جدید فعالان بازار املاک نیز می‌توانند از مزایای ویزای اقامت ۵ ساله بهره‌مند شوند. تا پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت ویزای اقامت مجبور بودند از طرف یک شهروند یا یک شرکت قطری به صورت اسپانسر حمایت شوند. این اقدامات تازه قطر، که در راستای طرح « تنوع‌بخشی اقتصادی» توصیف شده‌، در حالی انجام می‌شود که این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس برای بیش از دو سال است که با همسایگانش در بحران دیپلماتیک به سر می‌برد. در ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی نیز قطر قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانستند ۱۰۰ درصد سهام شرکت خود را در حوزه‌های غیرمرتبط با انرژی در اختیار داشته باشند. تا پیش از تصویب آن قانون، سرمایه‌گذاران خارجی تنها حق داشتند مالک ۴۹ درصد سهام شرکت‌هایی باشند که در قطر تاسیس می‌شوند.

ترمز قیمت نفت کشیده شد

اگرچه قیمت نفت دیروز به دنبال حمه به تاسیسات نفتی عربستان و کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور تا نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه بالا رفته بود اما با اعلام آمریکا مبنی بر استفاده از ذخایر استراتژیک برای کاهش نوسانات،‌ از رشد باز ماند و حتی در ساعات اولیه تا دو درصد نیز پایین آمد. 

تلاش هند برای افزایش واردات نفت از روسیه

وزیر نفت هند گفت: دهلی‌نو در تلاش است تا واردات نفت از روسیه را افزایش دهد. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت: با مدیر ارشد اجرایی «روس‌نِفت» دیدار کرده است و 4 شرکت هندی قصد دارند تا سرمایه‌گذاری در میادین نفتی روسیه را افزایش دهند. پرادهان به خبرنگاران گفت: «امروز با ایگور سچین، مدیر ارشد اجرایی روس‌نفت دیدار کردم. ما به طور کامل در مورد احتمال واردات نفت صحبت کردیم.» وی افزود من مطمئنم که هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان سبد نفتی متنوعی دارد. روس‌نفت به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، احتمال افزایش صادرات نفت به پالایشگاه‌های هندی را تایید کرد.

ادامه دردسرهای تاکاتا برای تویوتا

دنیای اقتصاد: شرکت خودروسازی تویوتا‌موتور، کمپین فراخوان محصولاتی را که در آنها از کیسه‌های هوای معیوب تاکاتا استفاده شده است، به مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ «اونسیس»، ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ «کرولا» و ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ «یاریس» توسعه داد. ‌مانند فراخوان‌های قبلی اعلام شده مربوط به تاکاتا، کیسه‌های هوا در خودروهای فراخوان شده به محرکی مجهز هستند که می‌تواند به مرور زمان در معرض گرما و رطوبت، بی‌کیفیت شود. اگر خودرویی با این کیسه‌های هوا دچار تصادفی شود که منجر به باز شدن کیسه هوا شود، قاب فلزی محرک می‌تواند بر اثر فشار داخلی منفجر شده و قطعات فلزی تیز را به داخل کابین پرتاب کند.در این صورت خطر آسیب جدی یا مرگ برای سرنشینان خودرو وجود خواهد داشت. به‌طور کلی، ۸۲ هزار و ۷۵۶ دستگاه از خودروهای مزبور مشمول این فراخوان می‌شوند. تویوتا با مالکان خودروهای مشمول تماس گرفته و به آنها توصیه می‌کند برای جایگزینی رایگان کیسه‌های هوا به نزدیک‌ترین نمایندگی مراجعه کنند.   یارانه شهریور ۹۸ واریز شد

یکصد و سومین مرحله یارانه نقدی ساعت ۲۴ دیشب (۲۶ شهریور ۹۸) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد. مبلغ دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آرامکو عربستان شبنم نعمت زاده علیرضا صالح هپکو اراک پیمان کمپ دیوید خودروهای خارجی سرمایه گذاران خارجی شاخص کل بورس قیمت دلار آرامکو عربستان شبنم نعمت زاده علیرضا صالح هپکو اراک پیمان کمپ دیوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد | اتفاق عجیب در اقتصاد ایران

به گزارش همشهری آنلاین هر افغانی در بازار تهران در حدود ۸۴۴ تومان قیمت دارد این در حالی است که قیمت فروش هر افغانی در روزهای ابتدایی اسفندماه برابر با ۷۶۴ تومان بوده است.

در قیاس با این رقم میزان افزایش قیمت دلار در همین محدوده زمانی یعنی ابتدای اسفند در قیاس با روزهای ابتدایی فروردین برابر با ۶ درصد برآورد شده است.

اقتصاد صد نوشت: بر اساس این گزارش در روزهای ابتدایی اسفند بهای هر دلار آمریکا برابر با ۵۶ هزار و ۶۳۵ تومان بوده است. میزان افزایش قیمت در این دوره زمانی محدود به ۶ درصد بوده و هر لار در شرایط کنونی، یا به عبارتی در آخرین قیمت سال گذشته و پیش از تعطیلات نوروز برابر با ۵۹ هزار و ۹۹۰ تومان بوده است.

میزان رشد قیمت افغانی در بازار ایران در سال ۱۴۰۲، قابل توجه بوده است. طبق آمارهای ارائه شده هر افغانی، در این دوره زمانی بیش از ۴۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش قیمت افغانی در اولین روزهای سال ۱۴۰۲ برابر با ۵۸۵ تومان بوده است. این نرخ به ۸۴۴ تومان در شرایط کنونی رسیده و در نتیجه اگر فردی در ابتدای سال گذشته بخشی از سرمایه خود را به پول افغانستان تبدیل می‌کرد، معادل ریالی آن رشدی ۴۱ درصدی را شاهد بود.

کد خبر 840845 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم ارز - بازار جهانی افغانستان دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری، با حمایت از سرمایه‌گذاران امکان پذیر است
  • بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد | اتفاق عجیب در اقتصاد ایران
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد
  • تحلیل روند بازار سرمایه ۶ فروردین