Web Analytics Made Easy - Statcounter

چه بهانه ای از قرآن زیباتر تا اینکه با الله آن خدای واحد مؤانست داشته باشیم، شراره‌های امید و صفا از دل تمام آنانی که به دل او سپرده و کلامش را همچون نبی مکرم اسلام(ص) در سینه محفوظ دارند شعله می‌کشد، همان‌هایی که این حس زیبا و غیرقابل توصیف را با کسی تقسیم نمی‌کنند.

در پس هیاهوی و دود و دم شهرها فارغ از آنجایی که تجمل‌پرستی، تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی موج می‌زند و افراد خود را با لباس و ماشین‌های فاخر نشان می‌دهند در دل روستاها دور از همان جایی که پاکی و صداقت، یک‌دلی و ساده‌زیستی و بوی نان گرمش هوش از سر انسان می‌برد، نوجوانان و جوانان علاوه بر کار در کنار پدر و مادر از حضور در کلاس‌های قرآن غافل نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا انصاف است تمام امکانات اعم از خانه‌های قرآنی و مؤسسات در شهرها ایجاد شود و روستاییان علاقمند به فراگیری قرآن از این قافله عقب بمانند؟ آیا انصاف است ابزار آموزش در شهرها که به گفته خود مدیران مؤسسات با ریزش قرآن‌آموز مواجه هستند وجود داشته باشد ولی قرآن‌آموزان روستایی همچون روستای چهرقان، روستای حافظ‌پرور و قرآنی استان از توابع شهرستان کمیجان در حسرت کلاس قرآنی بمانند؟

خبرنگار ایکنا شعبه استان مرکزی در حاشیه مسابقات مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف پای درد و دل دو تن از حافظان این روستا خانم‌ها صغری یوسفی و فرشته یوسفی می‌نشیند تا با یاری مسئولان کلاس‌های قرآنی در این روستای قرآنی برگزار و امکان ساخت خانه قرآنی در این روستا با کمک مسئولان و خیرین فراهم شود.

صغری یوسفی، حافظ 20 جزء از قرآن کریم ساکن روستای چهرقان گفت: هر بار که در مسابقات شرکت می‌کنیم رقبا قوی‌تر شدند، ما هم تلاش خود را برای موفقیت می‌کنیم، البته شرکت در مسابقات تنها بهانه و مسیری است که از حفظ و مرور آیات باز نمانیم.

وی تصریح کرد: در روستای چهرقان کلاس‌های حفظ وجود دارد و بنده هم هر روز بیش از یک جزء مرور می‌کنم، برای برگزاری دوره‌های آموزشی توقع می‌رود جای مناسب داشته باشیم، همیشه به خاطر نداشتن مکان ثابت جا به جا می‌شویم و گاه نیز به دلیل عدم وجود مکان کلاس تعطیل می‌شود.

گلایه از عدم وجود کلاس صوت و لحن و تجوید در روستای چهرقان

یوسفی از عدم وجود کلاس صوت و لحن و تجوید در روستا گلایه کرد و افزود: حافظان روستای ما از لحاظ حسن حفظ بسیار قوی هستند اما چون صوت و لحن و تجوید آنان ضعیف است و استادی در این بخش نداشتند نمی‌توانند در مسابقات رتبه‌ای کسب کنند.

وی آمار حافظان کل این روستا را 7 نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 40 نفر از نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از یک جزء تا 20 جزء را حفظ هستند، از مسئولان استان همچون آقای آقازاده، رئیس اوقاف، تبلیغات اسلامی و ارشاد تقاضا داریم ما را در انجام امور قرآنی کمک کنند. ما حتی هزینه کم و اندک برای تشویق کودکانی که برای حفظ می‌آیند نداریم، ماندن کودکان منوط به تشویق و دادن انگیزه است و ما حتی با حداقل‌ها هم نمی‌توانیم کودکان را تشویق و انگیزه ایجاد کنیم.

در ادامه فرشته یوسفی، حافظ 20 جزء از قرآن کریم هم گفت: بیشترین فعالیت ما به روستای چهرقان باز می‌گردد، خانم سارا نبی‌لو، خواهر ایشان و برادرشان که حافظ کل هستند کارهای آموزشی قرآن‌آموزان را بدون هیچ چشم‌داشتی بدون دریافت وجه برعهده دارند، آنان از وقت خود می‌گذارند و گاه هم هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند.

وی اظهار کرد: خانم نبی‌لو تمام هفته‌های تابستان را کلاس می‌گذارند و به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند، اما با شروع فصل مدرسه این کلاس‌ها به دو یا سه روز در هفته خلاصه می‌شود، رفتارهای خالصانه آنان ما را تشویق می‌کند تا هرچه بهتر قرآن را آموخته و از همه مهم‌تر در زندگی پیاده کنیم.

یوسفی افزود: نوجوان 11 ساله‌ای در روستاست که حافظ 12 جزء از قرآن است و 7 نفر از ساکنان روستا موفق به حفظ کل شدند، برای تشویق کودکان به ادامه راه باید از ابزار تشویقی و انگیزشی استفاده کرد.

این حافظ 20 جزء در ادامه به نداشتن دوره‌های آموزشی صوت و لحن و تجوید نیز اشاره کرد و گفت: حسن حفظ ما عالی است اما در بخش صوت و لحن ضعیف هستیم، حافظانی که صوت و لحن بهتری دارند تنها از طریق گوش دادن به نوارهای قرآنی فرا گرفتند.

وی که چشم امید به دستان مسئولان جهت برگزاری دوره‌های آموزش قرآن دارد، اضافه کرد: هر یک از مسئولان که برای ما کلاس آموزش صوت و لحن و تجوید برگزار کند از او بسیار قدردانی می‌کنیم، قرار بر این بود که کلاسی تابستان امسال در کمیجان برگزار شود، اما به دلیل سخت بودن رفت و امد و هزینه‌های سنگین کلاس و رفت‌و‌آمد کلاس برگزار نشد.

یوسفی با بیان اینکه اگر این دوره آموزشی در روستای چهرقان برگزار شود مخاطبان خوبی دارد، تصریح کرد: خانم نبی‌لو مربی روستا در مسابقات استانی رتبه خوبی دارد، حتی معلمان در مسابقات قرآنی رتبه آوردند و به مرحله کشوری هم راه پیدا کردند، هستند افراد علاقمندی که برای شروع حفظ به روستای چهرقان مراجعه می‌کنند.

وی که نبود مکان مناسب برای آموزش را یکی از مشکلات می‌داند، ادامه داد: بیشتر وقت کلاس‌های ما در خانه عالم برگزار می‌شود، اما ایام محرم و ماه رمضان ما مکانی برای فعالیت قرآنی نداریم، فعالیت‌های این روستا تنها در رشته حفظ خلاصه نمی‌شود، بلکه ساکنان در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، قرائت و ترتیل نیز فعالیت دارند، خانم‌های 50 ساله‌ای داریم که با وجود بی‌سوادی یا کم‌سوادی قرآن را راحت تلاوت می‌کنند.

یوسفی از ایجاد موج قرآنی در روستا ابراز خرسندی کرد و افزود: فعالیت همگانی روستا در حوزه قرآن باعث شده است تا آسیب در این روستا به پایین‌ترین حد برسد، چهرقان به روستای قرآنی و حافظ‌پرور معروف است، مردم این منطقه بسیار با فرهنگ، اهل مسجد و دین هستند.

زمین ساخت خانه قرآنی در روستا وجود دارد

این حافظ 20 جزء نداشتن مکان برای آموزش را مورد تأکید قرار داد و گفت: زمین ساخت خانه قرآنی در روستا وجود دارد، چندین بار از سوی تبلیغات اسلامی آمدند قول‌هایی دادند که خانه قرآنی درست کنند اما محقق نشد، اگر کلاس‌ها برگزار و مکانی برای آموزش باشد قطعا خروجی روستا بسیار بهتر از این است.

پس از شنیدن صحبت‌های این دو حافظ سارا نبی‌لو، حافظ کل و مربی حفظ قرآن روستای چهرقان به خبرنگار ایکنا گفت: از سال 87 فعالیت‌های قرآنی این روستا به کمک بنده آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

وی اولین مشکل این روستای قرآنی را نداشتن مکان مناسب برای آموزش بیان کرد و افزود: قرآن‌آموزان در حسن حفظ قوی هستند اما به دلیل ضعیف بودن در صوت و لحن و تجوید رتبه خوبی در آزمون‌های مختلف برگزار نمی‌کنند به طور مثال در آزمون مدرک تخصصی حفظ تنها دو نفر قبول شدند.

وی بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی صوت و لحن در روستای چهرقان تأکید کرد و گفت: قرار بود دوره آموزشی تابستان امسال در کمیجان برگزار شود، اما عده‌ای حافظان از لحاظ مالی در سطحی نیستند که بتوانند هزینه ایاب و ذهاب و کلاس را بپردازند، اگر این کلاس در روستای خودمان باشد برای آنان مقرون به‌صرفه‌تر است، البته باید وضعیت مالی آن عده از حافظان که از نظر معیشت در سطح خوبی نیستند را در نظر گرفت و برای تهیه شهریه آنان فکری کرد.

نبی‌لو ادامه داد: زمین برای ساخت خانه قرآنی توسط خیرین وقف شده است، اما از لحاظ موقعیت در مکان مناسبی قرار ندارد، درصدد هستیم با زمینی دیگر تعویض کنیم، اما اگر خیر یا خیرینی برای ساخت خانه قرآنی قدم پیش بگذارند همان زمین را می‌سازیم یا به همت مردم زمین را تعویض می‌کنیم.

عدم جواب مسئولین

وی در پایان گفت: برای ادامه فعالیت‌های قرآنی این روستا همچون ساخت خانه قرآنی مدیر خانه قرآنی روستا پیگیر بوده و برای نمایندگان مجلس، استانداری، اوقاف، تبلیغات اسلامی هم نامه نوشته است اما جوابی دریافت نشد، امیدوارم با پیگیری خبرگزاری قرآنی فعالیت‌های این روستا از رونق بیشتری برخوردار باشد.

به گزارش ایکنا؛ خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بنا به رسالت خود یعنی پیگیری، حمایت و به ثمر نشاندن فعالیت‌های قرآنی استان آمادگی خود را برای برگزاری هر گونه نشست با نمایندگان مجلس، مدیران تبلیغات اسلامی، اوقاف، انجمن خیرین قرآنی و نماینده‌ای از استانداری جهت به سامان رسیدن مطالبه به‌حق مردم فهیم این روستا اعلام می‌کند؛ چراکه همه ما می‌دانیم دور از انصاف است نوجوان، جوان و یا کودکی به خاطر کم‌توانی مالی از آموزش قرآن باز بماند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی چهرقان کمیجان روستای قرآنی استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه علامه‌ پس از تعطیلات اعلام شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت‌آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در اطلاعیه‌ای تاکید کرد؛ کلاس‌های درس دانشجویان این دانشگاه بعد از تعطیلات نوروز از روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳، در همه مقاطع تحصیلی، به صورت حضوری برگزار می‌شود.

بیش از این معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی۱۳ اسفند ۱۴۰۲ با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود؛ طبق مصوبه هیات رییسه این دانشگاه، کلاس‌های درس این دانشگاه از ۱۹ تا ۲۸ اسفند به‌صورت برخط و در سامانه آموزش مجازی دانشگاه برگزارمی‌شود.

اگر چه پس از اعلام این تصمیم سخنگوی وزارت علوم با انتشار توییتی تاکید کرد؛ دانشگاه‌ها اجازه برگزاری کلاس‌های برخط را ندارند و همه کلاس‌های درس باید به صورت حضوری برگزار شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل احداث می‌شود
  • اجرای نزدیک به ۱۰۰ طرح در ۲۷ منطقه حاشیه شهری ارومیه
  • ۴۲۴ پروژه آموزشی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید
  • هیأت قرآنی صدیقه کبری(س) روستای داش‌تپه‌ ماه رمضان هرشب مجلس دارد
  • رونق محافل قرآنی ، راهکار مناسبی برای مقابله با هجمه فرهنگی بیگانگان
  • جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه علامه‌ پس از تعطیلات اعلام شد
  • روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز
  • محفل انس با قرآن در امامزاده سیده صالحه خاتون روستای ازان
  • کسانی که در فلسطین مقاومت می‌کنند حافظان و قاریان قرآن هستند