Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، پری که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: در پیامی به آنان (سعودی ها) شروط ایالات متحده در این زمینه بیان شد؛ شروطی که در مورد امضای پروتکل های الحاقی توسط ریاض و انجام بازرسی های مناسب و دقیق توسط آژانس در عربستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر انرژی آمریکا افزود: ما (کشوری) بزرگ هستیم و شرایط بازی در این سطح را می دانیم و پروتکل الحاقی برای این کار مناسب است.

کشورهای عضو ان.پی.تی در سال ۱۹۹۷ برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای توافق‌نامه تازه‌ای را به نام "پروتکل الحاقی" امضا کردند. این سند اختیارات آژانس را برای نظارت بر نحوه عملکرد کشورهای عضو نسبت به وضع قبل از آن بسیار افزایش می‌دهد.

عربستان قصد دارد سال آینده میلادی مناقصه ساخت نخستین نیروگاه هسته ای را با حضور شرکت های آمریکایی، روسی، کره جنوبی، چینی و فرانسوی برگزار کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان هفته گذشته گفت که ریاض، خواستار غنی سازی اورانیوم برای برنامه هسته ای اش است؛ مسأله ای که احتمالاً مذاکرات عربستان با دولت آمریکا در مورد توافقی اتمی و نقش شرکت های آمریکایی در ریاض را پیچیده می کند.

وزیر انرژی آمریکا در حالی از شرط خود برای تجهیز عربستان به فناوری  هسته ای گفت که شرکت دولتی "روس اتم" بتازگی ساخت نیروگاه اتمی با طراحی جدید را به ریاض پیشنهاد داده است.

سند نهایی نشست کمیسیون دولتی همکاری های روسیه و عربستان سعودی بتازگی انتشار یافت و در این سند به ساخت نیروگاه هسته ای و رآکتورهای با قدرت پایین اشاره شده است.

مذاکره شرکت روس اتم با عربستان سعودی برای ساخت رآکتور هسته ای با قدرت پایین، از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

منبع:ایرنا

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انرژی ایالات متحده عربستان فناوری هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند

در سال 1945، نشریه «عصر اتمی» درباره امکان استفاده از نیروی اتمی در اشیاء روزمره نوشت و آینده‌ای را پیش‌بینی کرد که در آن سوخت‌های فسیلی منسوخ می‌شوند و جای خود را به این انرژی تازه می‌دهند.

به گزارش فرادید، دانشمندان همچنین پیش‌بینی کردند که انرژی اتمی کاربردهایی دارد که انقلابی در پزشکی مدرن، تولید غذا، حمل‌ونقل و محصولات مصرفی ایجاد می‌کند.

در آن زمان، گلن تی سیبورگ، که ریاست کمیسیون انرژی اتمی را بر عهده داشت، استفاده از انرژی هسته‌ای را برای تامین انرژی قلب‌های مصنوعی پیشنهاد کرد. در همین حال، دیوید دیتز، روزنامه‌نگار علم، اتومبیل‌هایی را تصور می‌کرد که با استفاده از یک گوی انرژی اتمی کار می‌کردند که بزرگ‌تر از یک قرص ویتامین نبود.

عبارت آینده اتمی در لاس وگاس نوادا، که نام مستعار «شهر اتمی» را یدک می‌کشید بیشتر شنیده می‌شد. گردشگران به لاس‌وگاس هجوم می‌آوردند تا در «میهمانی‌های بمب سپیده‌دم» در دهه 1950 در طول 100 آزمایش هسته‌ای در سایت آزمایش نوادا شرکت کنند.

در سال 1957، شرکت فوردموتور به این جریان علمی و فرهنگی پیوست و تلاش کرد تا نمایی از آینده اتمی خودروسازی را ارائه کند. حاصل این تلاش، یک ماکت کوچک از فورد نوکلئون بود؛ یک خودروی مفهومی که قرار بود موتور اتمی داشته باشد.

این خودرو دارای یک کپسول نیروی حاوی یک هستۀ رادیواکتیو بود که بین دو بازوی متحرک معلق بود. ایدۀ اصلی این بود که این رآکتور از شکافت اورانیوم برای تبدیل آب به بخار پرفشار استفاده کند و نیروی بخار به مجموعه‌ای از توربین‌ها منتقل شود تا نیروی حرکت خودرو را تامین کند. همچنین ورودی‌های هوا در سقف در نظر گرفته شده بودند که هوا را به سیستم خنک کننده راکتور برسانند.

بر اساس تخمین‌های فورد، نوکلئون می‌توانست بیش از 5000 مایل (بسته به اندازه هسته) پیش از شارژ مجدد در یک ایستگاه اختصاصی با نصب یک هسته جدید، طی کند. به علاوه قرار بود مالک نوکلئون بتواند انتخاب‌های متعددی از انواع هسته داشته باشد؛ مانند یک مدل کم مصرف یا یک مدل با عملکرد بالا.

محفظه سرنشین دارای یک جلوپنجره یک تکه براق و شیشه عقب ترکیبی بود. در برخی از مدل‌های مفهومی، باله‌های دم دوتایی نیز وجود داشت که احتمالاً از داستان‌های علمی تخیلی دهه 1950 الهام گرفته شده بودند.

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط فورد در آن زمان: «خودروهایی مانند نوکلئون میزان انجام تحقیقات آینده‌نگرانه در شرکت فورد موتور را نشان می‌دهند».

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش عربستان به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • همنشینی فناوری با تیک‌تیک ساعت‌ها
  • وحشت صهیونیست‌ها از بازدارندگی هسته ای ایران
  • شتاب ابرقدرت‌های میکروالکترونیک در ساخت ریزتراشه‌های ۲ نانومتر
  • قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • ضرورت مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف آب آشامیدنی
  • خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه