Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده «لبخند بر لب شعر» گفت: ایشان در دیدار‌های خود با نویسندگان و شعرا همواره بر اصول اولیه نگارش و چهارچوب‌های واقعی شعر تأکید داشته‌اند، رهبر معظم انقلاب در بخشی از گفت و گوهایشان با اهالی فرهنگ تأکید کرده بودند شعر و زبان فارسی را به عنوان ثروت ملی کشور باید در نظر گرفت. تاریخ انتشار: 08:46 - 27 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۵۰۴۹۹

اسماعیل امینی نویسنده «لبخند بر لب شعر» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون اهمیت و جایگاه شعر و ادبیات پارسی گفت: زبان فارسی یکی از ارکان اصلی فرهنگ ما است و هویت ملی را تشکیل می‌دهد، زبان فارسی در کنار لهجه‌های محلی هویت مشترک به جامعه ایرانی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با انتقاد از رویکرد‌های آموزشی آموزش و پرورش ابراز کرد: طی سال‌های گذشته ایجاد مقوله‌ای به عنوان کنکور وجود دارد که زبان فارسی را تحت تأثیر قرار داده و هیچ‌گونه ارزشی برای این زبان و این هویت قائل نیست گویی علم تنها در علوم تجربی خلاصه شده و زبان که از ارکان مهم زندگی اجتماعی است  مورد توجه نیست.

امینی ضرورت توجه به زبان در رسانه‌ها امری مهم دانست و افزود: رسانه‌ها متأسفانه زبان فارسی را بی‌اهمیت می‌دانند با بیان و نوشتار‌های اشتباه خود به ادبیات بی‌اعتنایی می‌کنند، رسانه‌ها جملات و کلمات غلطی تولید و بیان می‌کنند که تأمل‌برانگیز است، این در حالی است که وقتی در جامعه و در کنار مردم قرار می‌گیریم یا در اجتماع وارد می‌شویم شاهد بیان درست کلمات و جملات از سوی مردم هستیم.


وی بیان کرد: برنامه‌های ادبیاتی در رسانه ها کم هستند، تک برنامه‌هایی هم که وجود دارد با بیانات غلط و اشتباهات جذابیت را برای مخاطب کاهش می‌دهند، آن‌ها حتی معرفی کتاب را نیز مهم قلمداد نمی‌کنند و به سادگی از کنار این مسئله مهم فرهنگی عبور می‌کنند. رسانه‌های ما که باید در مقابل دشمن ایستادگی کنند با اشتباهات خود دشمن را به تخریب فرهنگ ادبیات ایرانی اسلامی نزدیک می‌کنند.

امینی ثروت‌های انبوه حوزه ادبیات و آثار فاخر گذشته شاعران بزرگ ایرانی را ارزشمند دانست و تصریح کرد: فرهنگ بزرگ ایران زبان فارسی را در بر دارد و شاعران ارزشمند و بزرگی را پرورش داده است، اشعار هر کدام از این شعرا جای بحث و بررسی فراوان دارد و هر کدام به عنوان یک ارزش در فرهنگ اسلامی و ایرانی شناخته می‌شود، کلماتی برخاسته از پند و تجربه که با زبانی فاخر و تمثیل‌های جذاب بیان شده، اما از آن‌ها بهره درستی برده نمی‌شود.

وی بی‌توجهی به ادبیات و شاعران بلندآوازه ایران را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: مولانا شاعری پارسی‌گو بوده، اما ببیند کشور همسایه چگونه از آن بهره‌برداری کرده و علاوه بر بهره‌برداری فرهنگی بهره‌برداری بزرگ توریستی را نیز انجام داده و چه میزان ارز وارد کشور خود می‌کند. هم اکنون ما شاعران بزرگی مانند فردوسی، حافظ، سعدی و عطار را داریم و هیچ بهره برداری از آنان انجام نشده است. در سال حدود ۲ میلیون توریست در سالگرد مولانا به قونیه مسافرت می‌کنند و اشعار این شاعر به زبان‌های ترکی برای جهانگردان بیان می‌شود. وقتی ما از ظرفیت‌ها درست استفاده نکنیم دیگران نیز استفاده می‌کنند.

امینی استفاده از ظرفیت‌ها را رویکردی مهم در عصر امروز داست و ابراز کرد: حتی در برخی از کشور‌های جهان کرسی‌های تخصصی در خصوص عبید شناسی و یا عطار شناسی برپا می‌شود، اما در ایران از بین ۵۰ تا ۴۰ دانشگاه ادبیات پارسی که داریم چه تعداد کرسی تخصصی برگزار کرده‌ایم و چه میزان از فرهنگ و ظرفیت‌ها بهره‌برداری شده است.

وی در خصوص شاخص‌ها و ویژگی‌های شعر شهریار بیان کرد: آثار شعری شهریار به دو زبان ترکی و فارسی سروده شده است گویی با دو شاعر بزرگ که هر کدام مضامین و بیانات خاصی را مطرح کرده روبرو هستیم هر کدام از این شعر‌ها و زبان‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد شعر‌های شهریار در هر دو زبان سرآمد محسوب می‌شود.

این نویسنده به توصیف اشعار شهریار پرداخت و ابراز کرد: در زبان ترکی اشعار شهریار عالمی دیگر دارد و در اوج قرار گرفته، احاطه شهریار به هر دو زبان به دو گونه متفاوت سروده شده است. احاطه‌ای که نسبت به زبان فارسی وجود دارد و شناخت وی از طبقات و گونه‌های مختلف فرهنگ و زبان بسیار واضح بوده و جذابیت اشعار را افزایش داده است، این امر از گفتگو‌های وی در شعر با مردم و حتی در فاخرترین قصیده‌هایش مشخص است.


امینی ابراز کرد: شهریار در طبقات و گونه‌های مختلف زبان ترکی نیز احاطه دارد و با اینکه مجموعه شعر ترکی‌اش گسترده نیست، ولی از جذابیت فراوانی برخوردار است. زیرا آذین شده به ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها و تمثیل‌هایی است که نشان می‌دهد به فرهنگ مردم هم اشراف لازم را داشته است. وی الگویی خوب برای نسبت بین گذشته و حال شعر و ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

نویسنده کتاب «لبخند بر لب شعر» پیرامون اشراف مقام معظم رهبری در شعر و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: اشراف مقام معظم رهبری سبب شده تا به حوزه شهر و ادبیات در کنار سایر مشغله‌های خود توجه کنند، ایشان در دیدار‌های خود با نویسندگان و شعرا همواره بر اصول اولیه نگارش و چهارچوب‌های واقعی شعر تأکید داشته‌اند، رهبر معظم انقلاب در بخشی از گفت و گوهایشان با اهالی فرهنگ تأکید کرده بودند شعر و زبان فارسی را به عنوان ثروت ملی کشور باید در نظر گرفت و در خصوص پتانسیل شعر برای انتقال پیام‌های معنوی تأکید فراوانی داشته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اسماعیل امینی شعر و ادبیات پارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر معظم انقلاب: شعر فارسی در جنگ رسانه‌ای، کم‌نظیر و قدرتمند است

شب گذشته در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار ۴۰ نفر از شاعران جوان و پیشکسوت سروده‌های خود را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرائت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از شعرخوانی شاعران، با ابراز خرسندی از استمرار پیشرفت و رو به اوج بودن شعر فارسی، شعر را رسانه‌ای مهم و تأثیرگذار در دوران جنگ رسانه‌ای خواندند و گفتند: در این عرصه باید از میراث کم‌نظیر شعر و ادب فارسی به عنوان رسانه‌ای قدرتمند و اثرگذار و نافذ به بهترین وجه استفاده شود و پیام‌های دینی، تمدنی، ایرانی‌گری و ایستادگی و شجاعت به افکار عمومی دنیا منتقل شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته شرط اثرگذاری رسانه‌ی شعر، هنری بودن آن است و هنری بودن نیز منوط به «الفاظ محکم و استوار»، «مضمون‌یابی» و «کیفیت بیان موضوع» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخاب پیام مناسب و مفید را شرط دیگر برای اثرگذاری و ماندگاری شعر خواندند و گفتند: رسانه‌ی شعر باید انتقال دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و«ایرانی‌گری» باشد.

ایشان پیام ایستادگی شجاعانه ملت ایران در مقابل ظلم و زیاده‌طلبی زورگویان جهانی و مظاهر آن یعنی آمریکا و صهیونیست‌ها را از جمله پیام‌های ممتاز و قابل انتقال دانستند و خاطر نشان کردند: پیام ایستادگی ملت ایران و بیان صریح و بدون ملاحظه مواضع در مقابل مستکبران، بسیار مهم و برای مردم دنیا شوق‌انگیز است که نمونه‌های استقبال از این مواضع در سفرهای خارجی رؤسای جمهور و سخنرانی آنها در اجتماعات مردمی وجود داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جلسه سالانه با شاعران را جلسه‌ای خوب و با برکت خواندند اما تأکید کردند: این جلسه نباید جلسه‌ای زینتی باشد بلکه ضروری است امتداد داشته باشد و با دنبال کردن مطالبی که در آن مطرح می‌شود به تأمین مقاصد و اهداف مورد نظر در زمینه اعتلای شعر کمک شود.

ایشان در ادامه به بیان چند توصیه خطاب به شاعران و دست‌اندرکاران شعر و ادب فارسی پرداختند و در توصیه اول با اشاره به ضعف ترجمه و برگردان اشعار خوب و قوی فارسی به دیگر زبان‌ها گفتند: شعر خوب باید در معرض استفاده افکار عمومی دنیا قرار بگیرد بنابراین باید نهضت ترجمه ایجاد شود تا اشعار با نثر شاعرانه، گویا و قوی در اختیار دیگران قرار بگیرد که این کار مهم و سخت، کار دولت است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت انس با شعر از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی، وارد کردن بیش از پیش اشعار در کتاب‌های درسی به عنوان بخشی از ابزار انتقال تمدن، فرهنگ و معارف را وظیفه وزارت آموزش و پرورش برشمردند.

«تقویت حافظه ادبی مردم و خلاق کردن ذهن جوانان در استفاده بجا و صحیح از اشعار و تأکید بر مطالعه و درس‌آموزی از آثار شعری شاعران برجسته دو توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

ایشان با ابراز تأسف از مظلوم واقع شدن زبان فارسی در برابر هجوم لغات بیگانه، در توصیه‌ای دیگر، پاسداشت این زبان پُر کشش و قابل توسعه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در مقابل این هجمه باید کلمات معادل فارسی که بعضاً بسیار زیباتر و استعمال آنها آسان‌تر است استفاده شود و با کاستن از لغات فرنگی، به خلوص زبان فارسی افزوده شود.

در ابتدای این دیدار جمعی از شاعران، سروده‌های خود را که به صورت کتاب به چاپ رسیده، به رهبر  انقلاب معرفی کردند.

از جمله اشعاری که در این دیدار قرائت شد، شعرهایی در وصف امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) و امام زمان(عج)، در توصیف مظلومیت مردم غزه به‌ویژه زنان و کودکان، در ستایش «پدر و مادر» و همچنین برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی بود.

در ابتدای این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • مظلومیت زبان فارسی از نگاه رهبر معظم انقلاب
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر آثار فاخر به زبان‌های زنده دنیا هستیم
  • امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است
  • دیدار شاعر استان فارسی با رهبر معظم انقلاب
  • میعادگاهی برای شعر و ادب
  • شعرخوانی یک هندی به زبان فارسی در حضور رهبر انقلاب + فیلم
  • رهبر معظم انقلاب: شعر فارسی در جنگ رسانه‌ای، کم‌نظیر و قدرتمند است
  • شعر فارسی، رسانه قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای است
  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر معظم انقلاب
  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب