Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به انتقاد افرادی که می گویند روند رسیدگی به لایحه تجارت در مجلس سرعت زیادی دارد، گفت: لایحه تجارت طولانی ترین روند رسیدگی را داشته است.

اللهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتقاداتی که نسبت به لایحه تجارت و روند و سرعت بررسی آن در مجلس وجود دارد، اظهار داشت: دوستانی که این گونه انتقادات را به این لایحه وارد می‌کنند یا از سوابق لایحه به کلی آگاهی ندارند یا آگاهی آن ها کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این که برخی می گویند این لایحه به سرعت رسیدگی می شود باید بدانند که طولانی ترین زمان رسیدگی در دوران مجالس به این لایحه اختصاص دارد، این لایحه چندین بار در مجالس هشتم و نهم مورد بررسی قرار گرفت و سپس به شورای نگهبان فرستاده شد ولی شورای نگهبان هر بار به رسیدگی اصل ٨٥ بودن آن ایراداتی وارد دانست و آن را به مجلس بازگرداند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: در مجلس دهم از نظر شورای نگهبان تمکین کردیم، یعنی تصمیم گرفتیم این لایحه را به صورت عادی برای شورای نگهبان ارسال کنیم، به دنبال این تصمیم، این لایحه را به یک کمیته بسیار متخصص ارجاع دادیم، رییس وقت کمیسیون(آقای دهقان) در این بررسی ها از نظرات و حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی زیادی در حوزه اقتصاد و حقوق استفاده کرد.

وی ادامه داد: ما بار دیگر پس از بررسی های انجام شده ٣٣٠ ماده از آن را به صحن مجلس فرستادیم، قرار است این لایحه در دو یا سه مرحله به صحن ارجاع شود، در واقع این لایحه چندین بار در صحن مجلس و کمیسیون قضایی رسیدگی شد، برخی می گویند برخی مواد این قانون قابل فهم نیست، باید بگویم به این دلیل است که این قانون دارای جملات و منطق حقوقی است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: برای مثال در یکی از برنامه های تلویزیونی فردی انتقاد می کرد در ماده  ۵ این لایحه تشریفات مورد نظر نیست، در حالی که ٣٠٠ ماده ابتدایی این لایحه مربوط به قراردادها است، قراردادها تابع رضایت طرفین هستند، طرفین هرگونه که لازم می دانند حتی بدون تشریفات با هم توافق می کنند البته این قرارداد نباید مخالف قوانین آمره، مخالف نظم عمومی و مخالف مسائل شرعی باشد.

ملکشاهی گفت: البته من نمی گویم این لایحه ایراد ندارد، اما می‌تواند سنگ بنای خوبی باشد، در بررسی این لایحه در صحن مجلس از سوی اتاق بازرگانی دو یا سه نفر حضور داشتند پس ایراداتی که برای مثال در خصوص عدم استفاده از نظر اقتصاددانان مطرح می کنند وارد نیست، ولی از این جهت که این لایحه با این عظمت ایراداتی داشته باشد ممکن است و کسی نمی گوید این لایحه ایرادی ندارد، حتما این لایحه ایراداتی دارد که باید اصلاح شود، تعصبی به این قانون نداریم ما دوست داریم ایرادات آن گفته شود و اصلاح شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لایحه تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با اشاره به اصلاح قانون چک، گفت: در گام جدید قانون چک، تا شهریور سال جاری رسیدگی به چک‌های برگشتی با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود. - اخبار سیاسی -

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره اصلاح قانون چک، گفت: اصلاح قانون چک در چند مرحله اجرایی خواهد شد که یکی از این گام‌ها رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 250 هزار چک بر اساس قانون جدید برگشت داده می‌شود، گفت: از این میزان چک‌های برگشتی، 90 درصد برگشتی‌های مسلم است که نیازی به تشکیل پرونده و سپری کردن رویه قضایی ندارد، لذا برای صدور حکم می‌توان از تکنولوژی روز یعنی هوش مصنوعی بهره برد.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با اشاره به مزایای رسیدگی به چک‌های برگشتی با استفاده از هوش مصنوعی، گفت: با این روش سرعت رسیدگی به چک برگشتی در کوتاه‌ترین زمان و هزینه انجام و همچنین با این شیوه کمبود نیروی قضایی را تا حدی جبران و مشکلات نیروی انسانی و امکانات زیر ساختی در قوه قضاییه حل می‌شود.

ابوترابی درباره فرایند و اقدامات انجام شده برای استفاده از هوش مصنوعی جهت رسیدگی به چک‌های برگشتی بر اساس اصلاح قانون چک، بیان کرد: در این زمینه جلسات هماهنگی با حضور مسئولان دستگاه قضا، برگزار شده و با ایجاد زیرساخت‌ها تا شهریورماه سال جاری این رویه ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون شورها و امور داخلی مجلس با یادآوری اینکه در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که به 30 درصد پرونده‌های قضایی بر اساس هوش مصنوعی رسیدگی شود، تاکید کرد: می‌توان با استفاده از این تکنولوژی به بسیاری از پرونده‌های غیر پیچیده قضایی رسیدگی کرد.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • دلخوش : عملیات "وعده صادق" به اسراییل فهماند سمبه ایران چقدر پر زور است +فیلم
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم