Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@03:16:53 GMT

روحانی درآنکارا به دنبال چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۹۲۱۷

روحانی درآنکارا به دنبال چه بود؟

تین‌نیوز | 

«ایران هیچ محدودیتی در توسعه و تعمیق همکاری‌ با ترکیه ندارد و با وجود همه مشکلاتی که تحریم غیرقانونی امریکا به وجود آورده است، با فعال‌تر شدن بخش خصوصی به همراه راهکارهای ابتکاری، مسیر توسعه روابط ادامه خواهد یافت».

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، این بخشی از صحبت‌های اخیر واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واعظی که در سفر اخیر روحانی به آنکارا وی را همراهی می‌کرد، در جدیدترین جلسه همکاری‌های اقتصادی مشترک دو کشور نیز حاضر شد تا در جریان مذاکره با مقامات ترک، بار دیگر از میزان اهمیت حفظ و توسعه روابط اقتصادی ایران و همسایه‌ غربی‌اش سخن بگوید.

صحبت‌های واعظی در حالی مطرح شده که وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور متاثر از تحریم‌های اخیر امریکا، تغییراتی را پشت سر گذاشته اما هرگز به سمت کاهش جدی یا توقف تعامل‌ها حرکت نکرده است. همان‌طور که در روزهای ابتدایی خروج ترامپ از برجام، دولت اردوغان اعلام کرد دلیلی برای همراهی با تحریم‌ها علیه ایران نمی‌بیند، عملکرد ماه‌های گذشته ترکیه نیز نشان می‌دهد دو طرف همچنان به حفظ و گسترش تعاملات باور دارند.

اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه که در روزهای ابتدایی هفته جاری در آنکارا برگزار شد، فرصت خوبی بود تا بار دیگر اهداف اقتصادی دو کشور در تعامل با یکدیگر بررسی شود و مذاکراتی در این رابطه شکل بگیرد. پیش از این روسای دو جمهور بر رسیدن همکاری‌های اقتصادی دو کشور به 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده بودند و امروز با فروکش کردن موج نخست شوک حاصل از تحریم‌ امریکا این سوال مطرح می‌شود که تا چه میزان این هدف‌گذاری به واقعیت نزدیک است. رضا کامی- عضو اتاق بازرگانی تبریز- که برای سال‌های طولانی در اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه حضور داشته و رییس دوره اخیر این اتاق نیز به شمار می‌رود از آینده امیدوارکننده تجارت میان ایران و ترکیه گفته و معتقد است در صورتی که برخی موانع داخلی و بین دو کشور برطرف شود، رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری دور از ذهن نخواهد بود.

یکی از آخرین آمارهایی که از تجارت میان ترکیه و ایران ارایه شده، نشان از کاهش میزان صادرات ایران به ترکیه در ماه‌های اخیر دارد. آیا این کاهش نگران‌کننده است؟

در آمارهای تجاری میان ایران و دیگر کشورها، معمولا دو نوع آمار ارایه می‌شود. یک آمار مربوط به صادرات با احتساب نفت و فرآورده‌های انرژی است و یک آمار تنها به صادرات غیرنفتی می‌پردازد. آنچه در آمار اخیر به آن اشاره شده بود، صادرات ایران به ترکیه با احتساب فرآورده‌های انرژی بود که با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، روند کاهشی پیدا کرده اما در صورتی که تنها صادرات غیر نفتی را بررسی کنیم، این آمار نه تنها کاهشی نیست که رشد هم داشته است.

با این وجود هنوز در آمار صادرات غیر نفتی نیز ترکیه شریک نخست ایران به شمار نمی‌رود. دلیل محدود ماندن تبادلات چیست؟

در این شکی وجود ندارد که تحریم‌های امریکا کار را برای تجارت میان دو طرف دشوار کرده است اما با این وجود با توجه به ارتباط قوی که در سال‌های گذشته میان ایران و ترکیه وجود داشته، تحریم‌ها نتوانسته‌اند در مسیر تخریب روابط اثری جدی از خود برجای گذارند. برای افزایش قابل توجه آمار تجارت، در کنار مسائل بین‌المللی باید بسیاری از دغدغه‌های داخلی و مسائلی که میان دو کشور وجود دارد را حل کنیم. در صورت برطرف شدن این مشکلات، می‌توان به افزایش سطح تعاملات میان دو کشور نیز فکر کرد.

یکی از راهکارهایی که از چند سال قبل میان ایران و ترکیه اجرایی شد و مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفت، بحث تعرفه‌های ترجیحی بود. چرا اجرای این تعرفه‌ها متوقف شده است؟

از سال 2015 و پس از انجام مذاکراتی گسترده بنا شد که یک تعرفه ترجیحی در مسیر تجارت میان دو کشور فعال شود. این توافق برای سه سال انجام شده بود و در همان دوران نیز اثرات خود را نشان داد. پس از پایان دوره، بنا شد هیاتی مجددا این موضوع را بررسی کرده و در زمانی کوتاه نتایج را اعلام کنند تا تعرفه ترجیحی از سر گرفته شود که متاسفانه کار این هیات طولانی شده و همین مساله توسعه تجارت میان دو طرف را دشوار کرده است.

دلیل اهمیت بالای تعرفه ترجیحی در تجارت میان دو کشور چیست؟

بررسی عملکرد تجاری تمام کشورهای جهان نشان می‌دهد که بخش زیادی از تجارت میان همسایگان انجام می‌شود. برای گسترش روابط و بالا بردن نفوذ در بازار کشورهای همسایه، معمولا کشورها، توافقات دوجانبه‌ای را امضا می‌کنند که نتیجه آن، تسهیل تجارت است. یکی از اصلی‌ترین ابزارهای موجود در این حوزه، تجارت با تعرفه ترجیحی است که باعث می‌شود، تاجران دو کشور بتوانند راحت‌تر با یکدیگر کار کنند و زودتر یکدیگر را پیدا کنند.

رییس‌جمهور روحانی، اخیرا سفری به آنکارا داشت و با سران این کشور ملاقات کرد. آیا دیدار سران می‌تواند گره‌های موجود در این حوزه را باز کند یا کار به دست مدیران میانی حل خواهد شد؟

دیدار سران دو کشور در ابتدا یک پیام یا سیگنال مهم را می‌فرستد و آن همراهی دو دولت با یکدیگر است. این مساله به فعالان اقتصادی می‌گوید که می‌توانند برای طرح‌های جدید مشترک‌شان برنامه‌ریزی کنند. در کنار آن تصمیم‌گیری درباره برخی مسائل کلان نیز می‌تواند در جریان این جلسات انجام شود. برای مثال همین موضوع تعرفه ترجیحی که قبلا در سطح کلان نهایی شده بود، امروز نیز در صورت پیگیری سران دو کشور، قطعا با سرعت بیشتری به نتیجه خواهد رسید.

اردوغان پیش از این اعلام کرده بود که دولتش با تحریم‌های امریکا علیه ایران، ‌همراهی نمی‌کند. آیا این شعار، در عرصه عمل نیز تاثیری داشت؟

برای بررسی این موضوع، ‌باید ابعاد مختلف ماجرا را نگاه کنیم. اینکه دولت ترکیه در کنار امریکا برای تحریم ایران قرار نگرفت، موضوعی قطعی است اما از جایی به بعد نقش دولت‌ها در فرآیند تجارت بین‌المللی کم می‌شود. برای مثال بخش زیادی از فعالیت‌های تجاری در اقتصادها به وسیله بخش‌های خصوصی و غیردولتی انجام می‌شوند و اگر دولت نیز بر تحریم نکردن تاکید کند، باید دید تصمیم شرکت‌های غیردولتی فعال در این حوزه چه خواهد بود. جدای از آن تحت تاثیر تحریم‌ها، نقل و انتقال پول یا روابط بین بانکی سخت می‌شود و باید برای حفظ روابط برای این مشکلات، فکری جدی داشت.

با توجه به این مشکلات و محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها، آیا می‌توان به افزایش تبادلات تجاری دو طرف و رساندن آن به 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری سالانه امیدوار بود؟

ما در سال‌های قبل تجارت مشترک بیش از 20 میلیارد دلار را نیز ثبت کرده بودیم و با وجود تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده، خوشبختانه روند تجارت دو کشور مثبت بوده است. تنها در صورتی که برخی موانع باقی مانده کنار بروند، قطعا رسیدن به هدف 30 میلیارد دلاری، دور از دسترس نخواهد بود.

امروز برای بهبود سطح تجارت مشترک میان دو کشور، چه اولویت‌هایی وجود دارد؟

از یک سو باید در سطح کلان، تصمیماتی متناسب با شرایط اقتصادی و خواسته فعالان گرفته شود و از سوی دیگر مشکلات زیرساختی بر طرف شوند. حمل و نقل، تعرفه‌ها و بی‌ثباتی مقررات مسائلی است که اگر برطرف شوند، در آینده نزدیک نتایج خود را نشان خواهند داد. ارتباط اقتصادی ایران و ترکیه ریشه‌دار و گسترده‌ است و در صورت برطرف کردن مشکلات، رشد و توسعه آنها ادامه خواهد داشت

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ایران و ترکیه اجلاس سران ايران روسيه و تركيه اتاق بازرگانی مشترک ايران و تركيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۹۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدی نژاد از اسراییل به عنوان «کشور» یاد کرد

  عصر ایران- با موضع صریح سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین  در حمایت از پاسخ موشکی - پهپادی ایران به اسراییل انتظار افکار عمومی و رسانه ها برای واکنش محمود احمدی نژاد رییس جمهوری پیشین دیگر بالا گرفت تا جایی که روزنامه  هم‌میهن در خبر خود واکنش خاتمی را با سکوت احمدی‌نژاد مقایسه و در تحلیل و سرمقاله رفتار خاتمی را از منتقدان حسن روحانی اصول‌گرایانه تر و اخلاقی‌تر دانسته چرا که اصول‌گرایان منتقد روحانی بی‌توجه به رفتار ترامپ به روحانی می‌تاختند و به نوشته روزنامه حرفه‌ای اصلاح طلب خاتمی  اصول‌گرایی اصیل را به نمایش گذاشته است.

    امروز اما خبر آمده که محمود احمدی‌نژاد گفته «هر کشوری به سایر کشورها غیر قانونی حمله کند باید پاسخ آن را دریافت کند و این حق کشوری است که مورد تهاجم قرار گرفته است.»
 
  هر چند در نگاه اول سخن او در حمایت است اما جمله او در ادبیات اصول‌گرایی و در قالب شعار «اسراییل باید محو شود» نمی‌گنجد زیرا از واژه «کشور» استفاده کرده و قضیه را به حملات دو کشور تقلیل داده در حالی که همه به یاد دارند در موضع رییس جمهور چگونه از محو اسراییل سخن می‌گفت و چه دردسرهای زیادی برای ایران ایجاد کرده بود.

  در سخنان احمدی‌نژاد و دست‌کم در جملاتی که انتشار یافته ستایش سپاه هم دیده نمی‌شود و کم مانده مثل وزیر خارجه برتیانیا بگوید «دفاع حق هر کشور است ولی ایران قدری زیاده‌روی کرده است.»

  البته مشخص نیست که احمدی نژاد حسب عادت و و بی‌توجه به نکته ایدیولوژیک اصول‌گرایی از لفظ «کشور» استفاده کرده یا به عمد خواسته لحن او سرد و غیر رسمی و از موضع اپوزسیون باشد.

  ناظران مستقل البته حساسیت خاصی به این موضوع ندارند کما این‌که از ایده دو کشوری یا دو دولتی در این سرزمین حمایت می‌کنند اما چون احمدی‌نژاد تحت تاثیر افرادی چون محمد علی رامین و نادر طالب زاده لحن دیگری داشت و هزینه تراشید این موضوع جلب توجه می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فیلم/ طرح ممنوعیت تجارت با رژیم صهیونیستی در مجلس ترکیه
  • طرح ممنوعیت تجارت با رژیم صهیونیستی در مجلس ترکیه
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • ترکیه: نتانیاهو با هدف ماندن در قدرت به دنبال جنگ با ایران است
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • احمدی نژاد از اسراییل به عنوان «کشور» یاد کرد
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟
  • تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان