Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@18:32:54 GMT

آینده بازار نفت پس از حمله پهپادهای یمنی به عربستان

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۹۹۵۸

آینده بازار نفت پس از حمله پهپادهای یمنی به عربستان

به گزارش پارسینه، محمد علی خطیبی در مصاحبه با رادیو با اشاره به اینکه عربستان هفت تا هشت میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کرد و اکنون در اثر حملات یمنی‌ها ۵.۷ میلیون بشکه در روز از تولید این کشور کاسته شده است گفت: حجم بالا را حتی مجموع کشور‌های صادرکننده نفت هم جمع شوند ظرفیت‌های مازاد خود را کنار هم بگذارند نمی‌توانند جبران کنند، چون خیلی از این کشور‌ها با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند و ظرفیت مازادی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: تنها کشوری که در دنیا طی دهه‌های گذشته ظرفیت مازاد داشت و هرگونه کمبودی را می‌توانست با ظرفیت مازاد خود جبران کند کشور عربستان بود.

خطیبی بیان داشت: همیشه عربستان ۲۰ درصد زیر ظرفیت خود نفت تولید می‌کرد و این ۲۰ درصد را برای مواقع ضروری نگه می‌داشت و در واقع نمی‌گذاشت کمبودی در بازار ایجاد شود و به عنوان سوپاپ اطمینان عمل می‌کرد اکنون این سوپاپ اطمینان خود دچار مشکل شده است.

وی گفت: واقع قضیه اینکه در اثر حمله پهپادی به قلب صنعت نفت عربستان ۵، ۷ میلیون بشکه نفت این کشور از بازار خارج شده است.

نماینده اسبق ایران در اوپک افزود: ابتدا گفته می‌شود تاسیسات نفتی آسیب دیده عربستان در مدت چند روز بازسازی و دوباره به شرایط عادی بازمی گردد و این چند روز شد چند هفته و همینطور بر اساس آخرین خبر‌ها گفته می‌شود بازسازی تاسیسات نفتی چند ماه طول می‌کشد بنابراین جبران چند ماه کاهش عرضه ۵، ۷ میلیون بشکه در روز نه کشور تولید کننده‌ای نه ذخیره سازی‌ها می‌تواند جبران کند.

وی اظهارداشت: آمریکا اعلام کرده برای جبران این میزان نفت در بازار از ذخایر استراتژیک استفاده می‌کند.

خطیبی بیان داشت: ذخایر استراتژیکی که در اختیار دولت‌های کشور‌های صنعتی قرار دارد فقط برای ۳۰ روز مصرف آنان است و بیش از ۳۰ روز را دولت‌ها ذخیره سازی نمی‌کنند.

وی گفت: اگر این قضیه بخواهد چند ماه به طول بینجامد ۳۰ روز ذخیره سازی نمی‌تواند کاری را انجام دهد ضمن اینکه سطح این ذخیره سازی‌ها به هر میزان کاهش یابد قیمت‌های نفت نیز بالا می‌رود و بازار عکس العمل نشان خواهد داد.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی افزود: اگر عربستان به عنوان نخستین سوپاپ اطمینان بازار نفت در نظر گرفته شود دومین سوپاپ‌ها همین ذخیره سازی هاست که به بازار اطمینان می‌دهد.

وی اظهارداشت: عربستان به این بلا دچار شده اگر بخواهند از ذخیره سازی‌ها هم استفاده کنند بازار نفت بدون سوپاپ اطمینان خواهد شد و قیمت‌ها به شدت عکس العمل نشان می‌دهند.

خطیبی گفت: تحلیل کلی اینکه حجم بالای ۵، ۷ میلیون بشکه‌ای نفت در روز به هیچ وجه نه از طریق ذخیره سازی‌ها و نه ظرفیت مازاد برخی از کشور‌ها قابل جبران است از اینرو این قضیه می‌تواند بازار را دچار مشکلات اساسی کندبه خصوص اینکه فصل زمستان در پیش است و در این فصل نیاز به مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی بسیار بالا می‌رود.

وی افزود: برخی از پیش بینی‌ها حاکی از اینکه امکان دارد عربستان در روز‌های آینده خود تبدیل به وارد کننده فرآورده‌های نفتی شود، چون برخی از واحد‌های پالایشگاهی این کشور نیز دچار صدمه شده است.

نماینده اسبق ایران در اوپک اظهارداشت: گفته می‌شود از زمان جنگ اعراب و اسرائیل که تحریم نفتی اتفاق افتاد کمبود ۵، ۷ میلیون بشکه در روز از همان زمان تا به امروز بی سابقه بوده و می‌تواند بازار نفت را با مشکلات جدی مواجه کند.

وی گفت: ناامنی و ماجراجویی که آمریکایی‌ها و متحدان این کشور مثل عربستان در منطقه به راه انداخته اند دامن همه را گرفته است.

خطیبی افزود: بسیاری از مصرف کنندگان نفت که هیچ نقشی در این قضایا ندارند اکنون باید هزینه این جنگ افروزی‌ها را بپردازند.

وی اظهارداشت: توصیه‌هایی که در طول چهار سال جنگ یمن همواره از سوی ایران و برخی کشور‌های دلسوز عنوان می‌شد که این درگیری‌ها را از طریق مذاکره حل و فصل کنند و جنگ نظامی را خاتمه دهند به نظر توصیه‌های درستی بوده که متاسفانه توجه نشد اکنون نه تنها خود بلکه بسیاری از کشور‌ها را گرفتار کرده است.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی یادآورشد: منطقه خلیج فارس منطقه حساسی است بنابراین ایجاد هرگونه تشنج و ناامنی می‌تواند این منطقه را تبدیل به یک بحران کندو این بحران دامن همه را خواهد گرفت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نفت بازار نفت قیمت نفت عربستان پهپاد یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۹۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

پهپادهای شاهد ایرانی که اخیرا در حمله به اسرائیل به کار گرفته شدند، سلاحی مخوف و مرگبار هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: یورونیوز در گزارشی نوشت: پهپادهای شاهد در حمله اخیر ایران به اسرائیل نیز مورد استفاده قرار گرفتند این پهپادهای انتحاری، به ابزار کارآمد جنگی تبدیل شده‌اند. پولاش سخنگوی نیروی هوائی اوکراین می‌گوید نمی‌تواند روزی را بدون صدای پهپادهای «انتحاری» ایرانی به یاد بیاورد؛ پهپادهایی که به هنگام اصابت، همه چیز را نابود می‌کنند. پهپادهای شاهد در حمله اخیر ایران به خاک اسرائیل نیز مورد استفاده قرار گرفتند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «صدای پهپادهای شاهد، این ابزارهای وحشت، در آسمان خاورمیانه و اروپا یکسان است.

پهپادهای شاهد، هواپیماهای بدون سرنشین یک‌بار مصرف، دوربرد و دارای مهمات هستند. تا زمانی که اپراتور این پهپادها هدفی را برای منفجر کردن انتخاب کند، آنها می‌توانند در اطراف یک منطقه چرخ بزنند. چند نوع پهپاد شاهد وجود دارد که توسط روسیه در اوکراین استفاده می‌شود. از این مدل‌ها می‌توان به شاهد ۱۳۶ و شاهد ۱۳۱ اشاره کرد. روس‌ها نام مدل جدید این پهپاد را به دلیل استفاده در اوکراین به «Geran-۲» تغییر داده‌اند، هرچند مشخص نیست تعداد آنها چقدر است. شاهد ۱۳۶ با سر جنگی ۴۰ کیلوگرمی جهت تخریب زیرساخت‌های حیاتی و دفاع هوائی ارزان و مفید بوده‌اند. قیمت ارزان به این معنی است که روس‌ها احتمالاً ۵۰ هزار دلار برای هر عدد از آنها می‌پردازند. گزارش‌هایی وجود دارد که ایران به روسیه کمک کرده تا کارخانه‌های خود را توسعه داده و پهپادها را به صورت محلی بسازد.

از این پهپادها به صورت گروهی و در جهات مختلف استفاده می‌شود تا سیستم دفاع هوائی را خسته کنند. آنها همچنین ممکن است پنج روز از این پهپاد استفاده کنند و [در] روز ششم، نوع دیگری از پهپاد را پرتاب کنند.»

پهپادهای شاهد معمولاً در امتداد بستر رودخانه‌ها و جاده‌ها حمله می‌کنند، زیرا برای رادار ضدهوایی دشوارتر است که پهپادها را بر فراز آب تشخیص دهد و ردیابی کند. همین‌طور صدای پهپادها با صدای عبور خودروها خنثی می‌شود و به همین خاطر جاده‌ها مسیری بهتر برای آنها محسوب می‌شوند.

پهپاد شاهد «مهم‌ترین» کمکی است که ایران به ارتش روسیه کرده است، چرا که آنها توانسته‌اند خسارت عمده‌ای به اوکراین وارد کنند. ایران ارسال یا ساخت پهپاد برای روسیه برای «جنگ علیه اوکراین» را تکذیب کرده است.

به طور کلی رابطه تهران و مسکو پس با روی آوردن روسیه به ایران برای دریافت سایر کمک‌های نظامی عمیق‌تر هم شده است. گزارش روزنامه واشنگتن پست در ماه اوت ۲۰۲۳ نشان داد که هدف روسیه تولید ۶ هزار پهپاد در داخل مرزهای این کشور تا سال ۲۰۲۵ است. امری که به لطف یک «معامله تسلیحاتی میلیارد دلاری» با تهران قابل انجام خواهد بود.

دیگر خبرها

  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان 
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین
  • حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه
  • (ویدئو) حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات نفتی روسیه
  • پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
  • اوکراین: روسیه به مناطق غیرقابل پیش بینی حمله خواهد کرد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل