Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@21:30:07 GMT

روستای گردشگری زیارت، نیازمند برنامه‌های راهبردی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۰۲۷۰

روستای گردشگری زیارت، نیازمند برنامه‌های راهبردی

مهاجر نوشت؛ روستای زیارت واقع در ۹ کیلومتری جنوب شهر گرگان دارای اقلیم سرد و معتدل و در ارتفاعات البرز و قسمتی از منطقه حفاظت شده جهان نما به تیتر اصلی رسانه ها تبدیل شده و همه اخبار آن حول ساخت و سازهای غیر مجاز می چرخد.
چندی پیش مسئولان حوزه جنگلها و محیط زیست و قضایی از این روستا بازدید داشتند؛ گر چه سفر آنها به گلستان بی سر و صدا بود اما رفتن آنها با چنان حواشی روبرو شد که نظر همه کشور را به سمت زیارت جلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای زیارت که در سالهای نه چندان دور یکی از مراکز گردشگری زیبا بود، موضوعی است که بیش از ده سال مطرح بوده و داد فعالان اجتماعی و محیط زیست را هم بارها در آورده است.

اما اکنون تیتر رسانه ها بیشتر حول تخلفات و کوتاهی ها در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بوده و لزوم برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز است و در این میان موضوعی که به نظر می رسد مورد غفلت قرار گرفته اقتصاد ساکنان روستا است.

زیارت در سالهای نه چندان دور یکی از مراکز اکوتوریستی گلستان و جزو روستاهای هدف گردشگری بود اما آب و هوای سرد و معتدل و طبیعت بکر آن هر هفته مورد توجه سودجویان قرار گرفت و اقتصاد روستا که در گذشته کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بوده به مرور جای خود را به ویلاسازی، فروش اراضی و اجاره سوئیت داد تا جایی که اکنون در زیارت جز ساختمانهایی که قد و نیم قد در جای جای روستا و ارتفاعات آن قد علم کرده اند؛ چیزی نمی بینید.

نفوذ سودجویان به قدری بود که عظیم ترین سازه ها را در صعب عبور ترین نقاط طبیعت این روستا ساختند و کسی هم جلودار آنها نبوده است. حال که دیگر جایی برای طبیعت باقی نمانده همه مسئولان برای تخریب ساخت و سازها به صف شده اند.

در میان همه موافقان و مخالفان تخریب صحبت اهالی روستا از همه تاثیرگذارتر است.

آنها می گویند به امید فردایی بهتر و برای حمایت از آینده فرزندان خود در حالی که چیزی از کشاورزی و دامداری آن نمانده بود اقدام به فروش اراضی خود کرده اند و اکنون تخریب نه تنها وضعیت روستا را بهتر نکرده و نمی کند بلکه درآمد حاصل از اجاره سوئیت ها و تجارت با گردشگران که آخرین نفس های اقتصاد روستا است را از آنها خواهد گرفت.

نکته ضروری برای آینده زیارت در کنار مبارزه با تخلفات ناشی از ساخت و سازهای غیر مجاز در نظر گرفتن راهکار ویژه برای حفاظت از اقتصاد روستاست.

زنده بودن زیارت وابسته به زنده بودن اهالی و حفاظت از زیارت و در گرو تأمین اقتصادی اهالی آنجاست. مسئولان اگر می خواهند با تخریب و ساماندهی ساخت و ساز از محیط زیست حفاظت کنند، در گام دوم باید اقتصاد پایدار روستا را زنده نگه دارند و توسعه دهند.

توجه به معیشت ساکنان این منطقه امری ضروری و بهترین راهکار برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است. مردم زیارت اگر حفاظت روستا را در گرو منافع اقتصادی خود ببینند با کمترین هزینه بر دوش دولت، خود حامی طبیعت و حفاظت از آن خواهند شد.

حفاظت از محیط زیست روستا نه تنها جزء لاینفک توسعه پایدار روستا بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین مورد نیاز نسل امروز و نسل های آتی مورد پذیرش و تاکید قرار گرفته است.

راه برون رفت از ناپایداری ها در روستای زیارت داشتن برنامه های راهبردی میان مدت و کوتاه مدت با تاکید بر توسعه و تقویت طرحهای بوم گردی اجرای طرح هادی و تفصیل واقعی و ساماندهی دقیق بر ساخت و سازها اعم از مجاز و غیرمجاز، اجرای مهندسی رودخانه، مقاوم سازی ساختمان، تقویت و حمایت جدی از اقتصاد و معیشت پایدار ساکنان است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی گرگان گلستان زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به ارسال پرونده روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی به سازمان جهانی گردشگری، گفت : وزارت میراث فرهنگی امسال پرونده هشت روستا را به عنوان روستا‌های گردشگری به سازمان جهانی گردشگری ارسال کرده که متاسفانه بنا به دلایلی نامی از روستا‌های کرمانشاه در این لیست نبود. 

وی تصریح کرد: هر چند در سطح استان تعداد زیادی روستای گردشگری وجود دارد که میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج از استان هستند، اما در بین این روستاها، روستای هجیج ظرفیت‌های بسیاری برای قرار گرفتن در لیست روستا‌های ثبت جهانی شدن دارد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی موجود در این روستا برای قرار گرفتن در فهرست روستا‌های ثبت جهانی شده، اظهار کرد: بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری، روستا‌هایی که کاندیدای ثبت جهانی شوند، باید دارای یکسری ویژگی‌ها و شاخص‌ها باشند که روستای هجیج تعدادی از این شاخص‌ها را ندارد و باید در قالب یک پروژه مهم استانی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مشکلات آن را برطرف کنیم. 

وی اضافه کرد: برای نمونه در زمان‌های پیک سفر در مسیر‌های منتهی به روستای هجیج به دلیل حجم انبوه خودرو‌های ورودی با ترافیک بسیار شدیدی مواجه هستیم و عملا ورودی این روستا کاملا قفل می‌شود که در این زمینه لازم است دستگاه‌های مربوطه اقداماتی را انجام دهند. 

فرمانی عدم رویدادسازی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی هجیج برای ثبت جهانی شدن عنوان کرد و گفت: دراین رابطه نیاز به مشارکت مردم محلی است و آنها باید همکاری لازم را برای برگزاری رویداد‌های گردشگری منظم داشته باشند. 

وی بر لزوم ساماندهی و توسعه مراکز اقامتی این روستا هم تاکید کرد و افزود: متاسفانه علیرغم اقبال بسیار بالای گردشگران به این روستا، به دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران تاکنون هتلی در آن احداث نشده، لذا باید سرمایه‌گذاران پای کار بیایند تا یک هتل در هجیج احداث شود. ما نیز در بحث صدور مجوز احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ساماندهی خانه مسافر‌های غیرمجاز اقداماتی را در دستور کار قرار خواهیم داد. 

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه به ناکافی بودن تعداد مراکز پذیرایی در این روستای گردشگرپذیر هم اشاره داشت و گفت: در این زمینه نیز نیاز است که تعداد واحد‌های پذیرایی بیشتری فعال شوند تا بتوانند خدمات‌رسانی مناسبی به گردشگران داشته باشند و از طرفی غذا‌های بومی محلی این منطقه را به خوبی معرفی کنند. 

وی با تاکید براینکه آماده‌سازی هجیج برای قرار گرفتن در لیست روستا‌های کاندیدای جهانی شدن به همکاری و مشارکت خود مردم این روستا و سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی را برای حل این مشکلات آغاز کرده‌ایم و قطعا برای سال آینده هجیج را در فهرست روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی شده قرار خواهیم داد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری
  • اجرای ۲۰ برنامه آموزشی و مشارکتی در کهگیلویه و بویراحمد
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • مانور اطفای حریق هنرجویان محیط بانی در منطقه حفاظت شده کرایی
  • ضرورت رعایت حریم محیط زیست در فصل طبیعت‌گردی توسط تورهای گردشگری