Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دادگاه هلندی به شکایت یک شهروند هلندی- فلسطینی علیه "بنی گانتز" رئیس سابق نیروهای مسلح اسرائیل و رقیب کنونی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل رسیدگی می‌کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز،  جلسه مقدماتی دادرسی این دادگاه هلندی همزمان با آغاز رای‌گیری در اسرائیل  (سه شنبه) برگزار شد.

شاکی این پرونده شهروند هلندی-فلسطینی است که با استفاده از حق قانون "صلاحیت جهانی" هلند، پرونده را در این کشور به جریان انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصل "صلاحیت جهانی" قوانین کیفری یکی از اصول مهم در امور بین‌الملل و تعیین صلاحیت کشورها در قوانین کیفری و مجازات مجرمان است.

"بنی گانتز" رهبر حزب "آبی و سفید" در کمپین انتخابات اسرائیل/ رویترز

"اسماعیل ضیاء" شاکی این پرونده به دلیل کشته شدن 6 نفر از اعضای خانواده‌اش در بمباران کمپ پناه‌جویان  غزه در "البریج" در سال 2014  خواستار دریافت غرامت 600 هزار یورویی (659 هزار 900 دلار) از اسرائیل شده است.

او مادرش، 3 برادر، همسر خواهر و خواهرزاده 12 ساله‌اش را در این حمله نظامی اسرائیل از دست داد.

وکلای "گانتز" و "امیر اشل" فرمانده سابق نیروهای هوایی اسرائیل اظهار کرده‌اند دادگاه هلند صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.

وکلای مدافع نیز بر مصونیت قضایی موکلان خود تاکید دارند. آنها اعلام کردند: این مرگ‌ها در حین انجام وظایف رسمی و دولتی رخ داده است.

رویترز نوشت: بمباران اقامتگاه خانواده "ضیاء" در سال 2014، در خلال جنگ سوم اسرائیل با گروه "حماس" در غزه رخ داد.

بر اساس گزارش سازمان سلامت غزه، حدود 2100 فلسطینی -با اکثریت غیرنظامی- در این درگیری 50 روزه جان باختند. اسرائیل تعداد کشته‌شدگان خود را 67 سرباز و 6 غیرنظامی عنوان کرد.

"زیگبلت لیسبت" وکیل "ضیاء" در این باره گفت: دادگاه‌های اسرائیل برای فلسطینیان در دسترس نیست.

وی به رویترز گفت: سیستم قضایی اسرائیل برای فلسطینی‌ها بسته است.  این موضوع برای فلسطینیان نوار غزه به ویژه موکل من که به عنوان یک دشمن فرض می‌شود بدتر است.

سفیر اسرائیل در شهر لاهه در این باره اظهار کرد: مسلما قضات حکم خواهند کرد که این پرونده به دادگاه‌های هلند تعلق ندارد.

این سفارتخانه در این خصوص گفت: شاکی در تلاش است اصول اساسی و مصونیت‌های دولتی را دور بزند از دادگاه هلند می‌خواهد تا قوانین دادرسی در باره اقدامات رسمی یک کشور و کفایت سیستم قانونی را زیر سوال ببرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: شکایت فلسطینی اسرائیل دادگاه هلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از پایان جلسه اول در مقابل دادگاه منهتن در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: ما عادلانه محاکمه نخواهیم شد ما واقعاً با این قاضی مشکل داریم.

براساس گزارش النشره، محاکمه دونالد ترامپ در یک پرونده جنایی روز دوشنبه در نیویورک آغاز شد، اتفاقی که ممکن است تغییری چشمگیر در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کند که در آن جمهوری خواهان به دنبال بازگشت به کاخ سفید هستند.

اما موضع ترامپ ۷۷ ساله در قبال این پرونده به هیچ وجه دیدگاه خوان مرچان، قاضی رسیدگی کننده به آن را تغییر نداد. اوپیش از این در اقدامی معمول با همه متهمان به ترامپ هشدار داد که باید در دادگاه حضور یابد. قاضی همچنین به ترامپ نسبت به تلاش‌های مکرر او برای برهم زدن جلسات با پست‌های تحریک آمیز در رسانه‌های اجتماعی هشدار داد.

ترامپ اولین رئیس‌جمهور سابق در تاریخ آمریکا است که در یک پرونده جنایی در دادگاه حاضر می‌شود، در محاکمه‌ای که می‌تواند منجر به محکومیت حبس شود و در نتیجه تعادل کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری را که این میلیاردر به عنوان یک نامزد حزب جمهوری خواه اجرا می‌کند، برهم بزند. 

در این دادگاه ترامپ در پرونده‌ی به دلیل پولی که قبل از انتخابات ۲۰۱۶ به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی پرداخت کرده بود، محاکمه خواهد شد. وکلای ترامپ چندین تلاش ناموفق برای به تعویق انداختن محاکمه داشتند، تاکتیکی که آنها در سه پرونده جنایی دیگر رئیس جمهور سابق نیز استفاده کردند. با این وجود ترامپ که در تمامی اتهامات علیه خود اعتراف کرده بی گناه است، در صورت مجرم شناخته شدن با حداکثر چهار سال زندان مواجه خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ایران با حمله به اسراییل، شجاعت خود را نشان داد
  • «مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن
  • جزئیاتی از دادگاه شکایت مایلی‌کهن از امیر قلعه‌نویی
  • ترامپ در دادگاه حاضر شد/ او نخستین رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که در یک پرونده جنایی محاکمه می‌شود
  • ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • دادگاه شکایت مایلی کهن از قلعه نویی برگزار شد
  • ایسنا تبرئه و سازندگی مجرم شد
  • بررسی پرونده «ایسنا» و «سازندگی» در دادگاه مطبوعات
  • بررسی پرونده‌های خبرگزاری ایسنا و روزنامه سازندگی در دادگاه مطبوعات
  • وزیر دفاع سابق انگلیس: ما اکنون درگیر مناقشه‌های خاورمیانه شده‌ایم