Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا سال ۲۰۱۳ نمی‌دانستند که حدود پانزده زن جوان کارشان این بوده است که غذای پیشوا را بچشند تا مسموم نباشد. تصور کنید هر بشقاب غذایی که می‌خورید شاید آخرین غذای‌تان باشد.

به گزارش شریان نیوز، تا سال ۲۰۱۳ نمی‌دانستند که حدود پانزده زن جوان کارشان این بوده است که غذای پیشوا را بچشند تا مسموم نباشد. تصور کنید هر بشقاب غذایی که می‌خورید شاید آخرین غذای‌تان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همهٔ صبحانه و ناهار و شام‌ها می‌توانند مرگ‌آفرین باشند، اما ناچارید که آن‌ها را بخورید.

برای گروهی از زنان جوان در دوران رایش سوم، این واقعیت روزمرهٔ زندگی‌شان بوده است: آن‌ها برای دو تا دو سال نیم در دوران جنگ جهانی دوم غذای هیتلر را می‌چشیدند.

پیشوا گروهی از زنان جوان "اصیل" آلمانی را وا‌می‌داشت که هر وعده غذای او را بچشند تا مبادا نیرو‌های متفقین یا حتی نیرو‌های خودی بخواهند او را مسموم کنند. این سمت و شغل باعث افتخار بود و نوعی خدمت به پیشوا تلقی می‌شد.

آشیانه گرگ جایی است که مارگوت وولک در آن وظیفه چشیدن غذا‌های هیتلر را داشت

ماجرای شگفت‌انگیز تجربه‌های این زنان جوان در سال ۲۰۱۳ از پرده بیرون افتاد، زمانی که مارگوت وولک، ۹۵ ساله در باره شغل سابق خود با مجلهٔ اشپیگل آلمان مصاحبه کرد. نمایش "پیشمرگان هیتلر" اثر میشل کولوس بروکس، واقعیات زندگی پر‌خطر و هراس این زنان جوان را به تصویر کشیده است.

این نمایش در سراسر آمریکا به نمایش درآمده است، همه بازیگران این نمایش زن هستند. داستان روی چهار زن جوان متمرکز شده که درساختمان مدرسه‌ای در نزدیکی آشیانهٔ گرگ، مقر نظامی هیتلر درجبههٔ شرقی جنگ جهانی دوم واقع در پروس شرقی (لهستان فعلی)، زندگی می‌کردند.

بروکس کاملاً اتفاقی از ماجرای پیشمرگان هیتلر خبردار شد، یکی از دوستان نویسنده‌اش در زمانی که منتظر پرواز هواپیما بودند، از فرصت استفاده کرد و این داستان را نقل کرد.

او به‌خاطر می‌آورد: "پرسیدم آیا تو می‌خواهی آن را بنویسی؟ چون اگر تو ننویسی من آن را خواهم نوشت". بروکس فوراً و به روشنی دریافت که این ماجرا محتوای کافی برای پرداختن را دارد. "این ماجرا ناگهان همهٔ موضوعاتی که به آن فکر می‌کردم و برایم مهم بود را در بر می‌گرفت: چگونگی رفتار با زنان جوان، استفاده از کودکان در عرصه‌های جنگ، دشواری‌های دختری نوجوان بودن و دغل‌کاری‌های سیاسی... ".

با این که این ماجرا به نظر سنگین می‌رسد، اما نمایش کمدی است البته کمدی سیاه. بروکس ماجرا را در همان برههٔ تاریخی نقل می‌کند، اما زنان جوانی را که در این دام افتاده‌اند، مانند نوجوانان امروزی نمایش داده است. دختران با موسیقی پاپ می‌رقصند، سلفی می‌گیرند، اما در مورد فرانک سیناترا و کلارک گیبل و یواشکی از خود هیتلر حرف می‌زنند. آن‌ها از یهودی‌ها هم خوششان نمی‌آید.

هیتلر و موسولینی در آشیانه گرگ. هیتلر بیشتر دوران جنگ را در اینجا سپری کرد

بروکس در مورد دلیل چنین روایتی می‌گوید:"من می‌دیدم که زنان جوان امروزی سلفی می‌گیرند و می‌دیدم که چه تلاشی می‌کنند تا بهترین سلفی را از خودشان بگیرند، به نظرم رسید که این‌ها می‌توانند همان دختران باشند. هیچ تفاوتی جز زمان وجود ندارد. من نمی‌خواستم تصویری قدیمی و خاک‌گرفته از آن‌ها در تاریخ بماند، می‌خواستم آن‌ها را خیلی زنده و حاضر حس کنید".

در نمایش، این فصل عجیب از تاریخ جنگ جهانی دوم به عنوان راهی برای بیان تجربهٔ جهانی نوجوانی زنان به کار گرفته شده است، البته در فضایی فوق‌العاده پر‌مخاطره. نکتهٔ جالب در مورد این گروه پیشمرگان این بود که با وجود آنکه هر لقمه با هراس مرگ توأم بود، اما زندگی آن‌ها به طرزی باور‌نکردنی ملال‌آور و یکنواخت بود.

در مقایسه با تجربهٔ بسیاری از افراد در جنگ، آن‌ها زندگی آسانی داشتند، در سال ۱۹۴۴ افرادی بسیاری در آلمان گرسنه بودند، در حالی که این دختران هر روز سه وعده غذا می‌خوردند. البته غذای گیاه‌خواران را، چون هیتلر چنان که معروف است، گوشت نمی‌خورد و وولک توضیح می‌دهد که رژیم غذایی گیاهی شامل سبزیجات، برنج، پاستا، غلات و میوه‌های گرمسیری بود که واقعاً رژیم غذایی نادری در آن زمان بود. هرچند غذا‌ها "خوب" بودن و شاید" خیلی خوب"، اما آن‌ها نمی‌توانستند از خوردن آن لذت ببرند.

نمایش پیشمرگان هیتلر واقعیت زندگی پر‌خطر و هراس این دختران را نشان می‌دهد

او در مصاحبه‌اش در سال ۲۰۱۳ گفت: " بعضی دختر‌ها در آغاز کار گریه می‌کردند، چون می‌ترسیدند، ما باید تمام غذا را می‌خوردیم، بعد باید یک ساعت صبر می‌کردیم، و هر بار می‌ترسیدیم که این بار بلایی سرمان بیاید و هر بار مثل سگ از این که جان سالم به در برده بودیم و زنده مانده بودیم، گریه می‌کردیم و زوزه می‌کشیدیم".

نیرو‌های اس‌اس غذا را سرو می‌کردند، یک ساعت صبر می‌کردند ببینند دختر‌ها می‌میرند یا نه، اگر نمی‌مردند، غذا را برای هیتلر می‌بردند، اما در میان وعده‌های غذایی، این دختران جوان کاری نداشتند جز آنکه بنشیند و منتظر شوند که می‌میرند یا نمی‌میرند.

بروکس توضیح می‌دهد که در داستانی که او نوشته است کمی عمیق‌تر می‌شود و به اینکه چطور آن‌ها زمان را هدر می‌دادند و با ملال خود کنار می‌آمدند هم پرداخته است. آن‌ها دربارهٔ چه گفتگو می‌کردند؟ من تمام تلاشم را کرده‌ام که در این روایت بتوانید خودتان را جای این دختران بگذارید: "مو‌های همدیگر را ببافید و با هم بخندید، راهی پیدا کنید تا به همه دیوانگی جاری در اطراف‌تان مفهومی ببخشید".


هیتلر گیاه‌خوار بود و افرادی که غذا‌های او را می‌چشیدند ترکیبی از سبزیجات، برنج، پاستا و میوه می‌خوردند

تا جایی که می‌دانیم، هیچ‌کدام از این دختران هرگز با غذا مسموم نشدند، اما ماجرای آن‌ها جایی ثبت نشده است و اگر به دلیل مصاحبهٔ وولک نبود، هیچ‌کس هرگز از این ماجرا خبردار نمی‌شد. به نظر می‌رسد او تنها فردی از گروه پیشمرگان بوده که هنوز زنده مانده است. با پیشروی نیرو‌های روس، او را یواشکی سوار قطار جوزف گوبلز که به سوی برلین می‌رفت، کردند. به نظر می‌رسد سربازان روس همهٔ دختران دیگری را که در آنجا مانده بودند به تیر بستند.

او قبول دارد که ساختن کمدی از چنین موقعیتی کار آسانی نیست و مخاطبانی بودند که از او می‌پرسیدند اشکالی ندارد به این نمایش بخندیم و کسانی هم بودند که اصلاً حاضر به تماشای آن نشدند.

بروکس به شوخی و با ناباوری از اینکه باید چنین چیزی را توضیح بدهد، می‌گوید:"بعضی گفتند که نمی‌خواهند به تماشای این نمایش بیایند، چون نمی‌خواهند به چنین ماجرای هولناکی بخندند، اما اگر نمایش را ببینید خواهید دید که ما به این ماجرا نمی‌خندیم، ما پشتیبان و طرفدار هیتلر نیستیم، ما واقعاً او را دوست نداریم! ".

نمایش پیشمرگان هیتلر خندیدن با این دختران جوان بی‌گناه است و باور به این که خندیدن به فاشیست‌های دیوانه یکی از راه‌های بی‌اثر کردن قدرت آنهاست.

منبع: شریان

کلیدواژه: سقوط هواپیمای تهران یاسوج ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی سوریه یاسوج بوشهر ایران کرمانشاه سقوط هواپیما روسیه عراق گرگان بارش برف تیم فوتبال استقلال تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد

ناهید صادقی ارجمند، نویسنده و مدرس در خصوص اهمیت و ضرورت حجاب و عفاف در جامعه گفت: قبل از انقلاب زنان به دلیل پوشش نامناسب به بیراهه کشیده می شدند در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به محجبه شدن خانم ها و قوانین اسلامی وضع شده در حوزه عفاف و حجاب بانوان با حیاتر شدند. پوشش نامناسب و بد پوششی نسل جدید هم به دلیل تبلیغات شبکه های اجتماعی و تجاهم فرهنگی دشمنان است. این در حالی است که به مرور زمان همین دختران نسل نو متوجه اشتباه خود می شوند و بروز این رفتارها در آنها کمرنگ می شود.

وی با بیان اینکه بی حجابی امروزه معظلی اساسی در برابر ارزش‌های اسلامی محسوب می شود، تصریح کرد: این مساله مسئولان را ملزم به ارائه راهکاری مختلفی برای برون‌رفت از این چالش، کرده است اما اینکه این راهکارها تا چه اندازه می‌تواند کارآمد باشد، باید مورد بررسی و تحلیل دوباره قرار گیرد.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: البته نا گفته نماند که پشت پرده بد حجابی و بد پوششی زنان جامعه ما دست های خارجی و رسانه های معاند قرار دارد. مشکل اینجاست؛ این افراد به قدری تحت تاثیر تبلیغات منفی آنها قرار می گیرند که آمران به معروف در زمان ارشاد و راهنمایی آنها با واکنش های سخت و پرخاشگرانه مواجه می شوند. خانم ها هم با سطحی نظری و برداشت های غلط از قبیل اینکه حکومت حجاب را بر ما تحمیل می کند به سادگی از کنار آن عبور می کنند.

وی با بیان اینکه برخی خانواده ها با بی توجهی خود به مساله حجاب، باعث گمراهی نوجوانان و جوانان شده اند افزود: اجرای "طرح نور" هم با لجبازی برخی خانواد ها، زنان و دختران مواجهه شده است ضمن اینکه امروزه مخالفان حکومت، حجاب را وسیله برای بیان اعتراضات خود نسبت به شرایط موجود جامعه و برخی سیاست های نظام  قرار دادند.

صادقی با بیان اینکه حجاب و پوشش مناسب یک سلاح خوب برای زنان در قبال مردان بیمار دل مزاحم، محسوب می شود اظهار کرد: فرهنگ سازی در صورتی تاثیر گذار است که خود بانوان هم پذیرا باشند. تجربه ثابت کرده، همه طرح ها چه در حوزه حجاب و چه در حوزه های دیگر اگر با اجبار و برخوردهای قهری صورت همراه باشند نتیجه عکس داشته و موفق نمی شوند. بارها بنده در داخل مترو و اتوبوس دختران جوان را با لسان نرم  و دلایل قانع کننده ارشاد و راهنمایی کردم و آنها هم به راحتی پذیرفتند. به اعتقاد من طرح یا برنامه ای که به صورت قانون وضع شود، مورد استقبال جامعه قرار نمی گیرد، با این تصور که نگاه تحمیلی از سوی حکومت در این مساله وجود دارد از رعایت آن سر پیچی می  شود.

وی با بیان اینکه طرح ها و برنامه های انقلاب در طول این سال ها در فرهنگ سازی حجاب و عفاف تاثیرگذار بوده تصریح کرد: بن مایه فکری و ایدئولوژی دختران نوجوان و جوان ما آمیخته با حیاست و به دنبال ولنگاری نیستند فقط تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهوارهای قرار گرفتند و بیشتر هم اقتضای سن آنهاست.

این مدرس افزود: هر چند امروزه فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای سبک زندگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و کشور ما هم از این مساله مستثنی نیست ولی از تربیت خانوادگی درست هم نباید غافل شد، خانواده ها با تربیت دینی و مناسب نقش مهمی در تقویت دینی باورهای فرزندان خود دارند.لذا خانواده ها باید بدون توجه به سیاست های نظام و بدون توجه به مسایل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، فرزندان خود را در مسیر درست زندگی رهنمون شوند.

وی با بیان اینکه حجاب در همه ادیان مورد اهتمام بوده است گفت: وجود شال در تندیس حضرت مریم (س) بیانگر اهتمام ادیان دیگر به حجاب بوده است. قبل از اسلام قوم یهود و مسیح ، افراد بدون حجاب و پوشش نامناسب را مورد نکوهش قرار می دادند. تنها دین اسلام نیست که به این مساله توجه دارد. در حال حاضر هم مشاهده می کنید که خانم ها در کشورهای دیگر در اماکن دینی خود ( کنیسه و کلیسا) با پوشش مناسب ظاهر می شوند. پس پروردگار عالمیان از توصیه و وضع حجاب در ادیان مختلف اهداف خاصی را داشته است. لذا مساله عفاف و حجاب ریشه در تاریخ انسان داشته و همراه و همزاد او از ابتدا تا حال و تا امتداد تاریخ بوده و خواهد بود.

صادقی خاطر نشان کرد: خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب در خصوص علت و فلسفه ضرورت حجاب می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‌ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً » (ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفّت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.) چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند. 

وی گفت: پوشش مناسب نه تنها باعث سلامت اخلاقی جامعه و پای‌بندی به هنجارهای دینی می‌شود بلکه موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه و زندگی زناشویی خانواده ها می شود لذا بانوان گرامی کشورمان باید به این مساله مهم توجه داشته باشند و با باورهای دینی محکمی که دارند هم در حجاب و پوشش مناسب خود کوشا باشند و هم دختران خود را متوجه این امر مهم دینی کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • روایت ملاقات یک چهره ضد محور مقاومت با سیدحسن نصرالله + فیلم
  • چهره پرافتخار آبی پوش می شود | اولین تصمیم مهم باشگاه استقلال پس از تغییر مالکیت
  • ماجرای رابطه جنسی یک مرد انگلیسی با اجساد
  • جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی‌
  • (عکس) دیوید کامرون دست به سینه مقابل دختران جوان تاجیک
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • روایت مجری من و تو از پروژه‌های فریب زنانه ضدانقلاب+ عکس
  • اساسنامه سپاه پاسداران به امضای کدام چهره شاخص سیاسی رسید؟