Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@22:59:24 GMT

برداشت پسته در مرند ۱۵ درصد کاهش دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۰۶۵۰

برداشت پسته در مرند ۱۵ درصد کاهش دارد

منوچهر رحمانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه مساحت کل باغات بارده و غیر بارده پسته در این شهرستان حدود ۳۳۵هکتار است، ابراز داشت: از این مقدار حدود ۱۲۵هکتار بارده و ۲۱۰هکتار غیربارده وحدود ۷۰ در صد (۲۳۰هکتار) در شهر یامچی قرار دارد.

وی ارقام غالب کاشته شده در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله قوچی، اوحدی اعلام کرد و ابراز داشت: به علت نوسانات دمایی و سرمای بهاره در سال جاری میزان ۱۵ درصد کاهش محصول داشتیم و پیش ‌بینی تولید شهرستان در سال ۹۸ حدود  ۱۰۲ تن خواهد بود که عملکرد آن در هر هکتار ۸۵۰ کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند اضافه کرد: با توجه به وضعیت کیفی زمین برخی از مناطق ضلع  هدایت الکتریکی (EC) بالایی دارند، براین اساس توسعه سطح زیرکشت پسته در این مناطق مستعد از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیر کشت پسته در سال ۹۸-۹۹ حدود ۳۰ هکتار افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط آب وهوایی و درجه حرارت و کیفیت خاک و آب منطقه، پسته شهرستان مرند دارای کیفیت خوبی بوده و مخصوصا در باغاتی که مدیریت باغی ازجمله تغذیه، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری ها در آن به خوبی اجرا شود فوق العاده دارای کیفیت بوده وآجیل های معروف و معتبر استان از این شهرستان تهیه می شود.

رحمانی با اشاره به اینکه کلیه خدمات کارشناسی برای احداث باغات پسته توسط کارشناسان مجرب مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند کاملا به صورت رایگان ارائه می شود، تصریح کرد: افرادی که علاقه مند به احداث باغ پسته در سطح بزرگ را داشته باشند با توجه به طرح ارائه شده وتوجیهات فنی متناسب با طرح به بانک ها وموسسات اعتباری معرفی شده و می توانند از تسهیلات خوب بهره مند شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند ابراز داشت: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی در بخش دیگری تصریح کرد: برای حفظ موقعیت جهانی با توجه به تلاش سایر کشورها در زمینه کاشت و صادرات پسته باید میزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد نیل به این هدف به جز با اعمال مدیریت صحیح باغداری و رعایت اصول فنی تحت نظر کارشناسان مجرب ممکن نیست.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه کشت پسته به صورت ویژه درشهرستان  شروع شده و طی ۱۰سال گذشته این امر بیش از گذشته به صورت جدی رو به گسترش است، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاومتر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

کد خبر 4721746

منبع: مهر

کلیدواژه: مرند پسته کشاورزی ماه محرم قزوین اربعین حسینی بوشهر شهرکرد عاشورا ایلام مراسم عزاداری شیراز خطبه های نماز جمعه گرگان سانحه تصادف تاسوعا و عاشورا ماه محرم و صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اظهار کرد: کشت چغندر بهاره از اوایل فروردین ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و برداشت آن نیز در اوخر مهر ماه انجام می‌گیرد.

او افزود: سطح ابلاغی کشت چغندرقند بهاره در شهرستان ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار است که کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با همراهی و کمک کارشناسان کارخانه قند مرودشت در تلاش جهت تحقق کشت سطح ابلاغی هستند. 

امیریان گفت: عرضه نهاده ها، خدمات مکانیزه، پرداخت مساعدت به چغندرکاران، بازدید کارشناسان و خرید تضمینی از اقدامات حمایتی دولت به منظور توسعه کشت این محصول استراتژیک است و همچنین وجود صنایع تبدیلی مناسب در شهرستان و ادوات کاشت تا برداشت مکانیزه از جمله موارد توسعه کشت این محصول در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند بهاره با عیار ۱۶ درصد در سال زراعی جاری ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال اعلام شده است.

امیریان بیان کرد: کاشت چغندرقند در تناوب با سایر محصولات شتوی، کنترل علف‌های هرز و اثرات به زراعی را به دنبال دارد و مقاومت در استرس‌های آبی و امکان تغییر و افزایش دور آبیاری در زمان کم آبی از دیگر مزایای کشت این محصول است.

این مقام مسئول افزود: متوسط برداشت محصول در این شهرستان ۷۰ تن در هکتار است که بیش از ۸۵ درصد مزارع کشت شده با روش‌های نوین آبیاری می‌شوند که در افزایش عملکرد تاثیر بسزایی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • چه فناوری‌های نوینی در صنعت کشاورزی به کار گرفته می‌شود؟
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • پلمب انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • پلمپ انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت
  • شهرستان رزن در حوزه آب نیاز به توجه ویژه دارد