Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:40:57 GMT

مشاهده مقارنه ماه و ستاره دبران در آسمان شامگاهی جمعه

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۰۸۸۰

مشاهده مقارنه ماه و ستاره دبران در آسمان شامگاهی جمعه

در آسمان شامگاهی جمعه مقارنه ستاره دبران با ماه رخ خواهد داد.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: در شامگاه جمعه ۲۹ شهریور ستاره مشهور "دبران" در صورت فلکی گاو با جدایی ۲.۶ درجه، جنوب ماه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این پدیده نجومی برای دومین بار در این ماه (شهریور) رخ می‌دهد، یادآور شد: این پدیده در ساعت ۲۰ و ۴۴ دقیقه جمعه ۲۹ شهریور رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دبران (آلفا گاو، Alpha Tauri) درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی گاو است. این ستاره یک غول سرخ است و به دنبال خوشه پروین می‌گردد و مانند ستاره‌های خوشه پروین در حال دور شدن از زمین است. این ستاره سیزدهمین ستاره درخشان آسمان است. این ستاره ۲۵ مرتبه بزرگ‌تر از خورشید و ۱۵۰ برابر درخشنده‌تر از آن است. ستارگان تشکیل‌دهنده صورت فلکی گاو یک خوشه ستاره‌ای باز به نام خوشه "قلائص" هستند، ولی "دبران" جزو این مجموعه نیست.

این ستاره از کلمه عربی "الدبران" به معنی «دنباله‌رو» است، زیرا خوشه‌های ستاره‌ای پروین و قلائص را در آسمان دنبال می‌کند. دبران در طول تاریخ مدال درخشان‌ترین ستاره را داشته، اما به دلیل دور شدن از ما، دچار افت قدر (درخشندگی) شده است و در حال حاضر قدر ظاهری آن ۰.۸۴ است، بنابراین برای یافت این جرم آسمانی با ستاره‌های کمربند شکارچی مشکلی نخواهیم داشت. اگر یک خط فرضی از چپ به راست از کمربند صورت فلکی جبار امتداد دهیم، دبران را پیدا می‌کنیم و در فاصله حدود ۶۷ سال نوری از ما قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نجوم ستاره دبران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجوم اردیبهشت‌ 1403 + دانلود جدول

پدیده‌های نجومی ماه جاری برای سیارات ماه، مریخ، نپتون، مشتری و زحل اتفاق خواهد افتاد، همچنین شاهد بارش شهابی ղ-Lyrid 2024 خواهیم بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در ماه جاری کیهان شاهد رویدادهایی مانند ماه در اوج زمینی، مقارنه سیاره مشتری و اورانوس، سیاره کوتوله 136108 Haumea در تقابل خورشیدی، دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks در اوج روشنایی، دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks در حضیض خورشیدی، بارش شهابی Lyrid 2024، رصد کهکشان Messier 101، بارش شهابی π-Puppid 2024، ماه کامل، ماه در اوج خورشیدی، غیبت قمری آنتارس، مقارنه سیاره مریخ و نپتون، نزدیک شدن سیاره مریخ و نپتون به یکدیگر، سیاره عطارد در اوج خورشیدی، تربیع آخر ماه، مقارنه ماه و سیاره زحل، نزدیک شدن ماه و سیاره زحل به یکدیگر، غیبت قمری زحل، نزدیک شدن ماه و سیاره نپتون به یکدیگر، غیبت قمری نپتون، نزدیک شدن ماه و سیاره مریخ به یکدیگر، غیبت قمری مریخ، مقارنه ماه و سیاره مریخ، بارش شهابی ղ-Aquariid 2024، ماه در اوج زمینی، مقارنه ماه و سیاره عطارد، ماه در حضیض خورشیدی، ماه کامل، بارش شهابی ղ-Lyrid 2024، سیاره مریخ در حضیض خورشیدی، سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی، غیبت قمری بتا توری، رصد خوشه ستاره‌ای کروی Messier 5، سیاره اورانوس در اتصال خورشیدی، سیاره عطارد در بیشترین ارتفاع در آسمان صبح‌گاهی، مقارنه سیاره عطارد و سیاره کوتوله Eris، سیاره عطارد در دوگانگی، تربیع اول ماه، سیارک Pallas 2 در تقابل خورشیدی، ماه در اوج زمینی، سیاره مشتری در اتصال خورشیدی و دنباله‌دار 46P/Wirtanen در حضیض خورشیدی خواهد بود، جزئیات تمام رویدادهای نجوم ماه جاری را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

دانلود جدول رویدادهای نجوم اردیبهشت‌

کد خبر 745836

دیگر خبرها

  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • گسترش بارش‌های بهاری طی امروز در آسمان مازندران
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • بارش شهابی Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • دروغ هایی که درباره ماجرای ریزپرنده ها گفته شد | اسرائیل پاسخ عملیات وعده صادق را داد؟
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ + دانلود جدول
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ 1403 + دانلود جدول