Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@13:51:28 GMT

نقش نیت در قبولی اعمال انسان

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۰۹۲۶

نقش نیت در قبولی اعمال انسان

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به مناسبت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، حدیثی از امام کربلا دیده، حضرت سجاد(ع) مرور می‌شود.
امام سجاد(ع) به نقل از کتاب شریف کافی فرمودند: «لا عَملَ اِلّا بِنیَّةٍ» یعنی عمل جز به نیت نیست. با تکیه به این روایت شریف به یک سؤال رایج و شبهه مشهور می‌توان پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
برخی می‌پرسند اگر فرد مُلحدی کار نیک انجام دهد تکلیف او چیست؟ مثلاً اگر فردی خدای نکرده دین نداشته باشد اما با اختراع خود جامعه بشریت را از سختی نجات دهد چگونه به حساب او رسیدگی می‌شود؟
پاسخ در همین بیان نورانی امام سجاد(ع) نهفته است. مهم در اسلام و ملاک قبولی عمل، نیت هر فرد است. «اِنَّما یَتقَبّلُ الله مِنَ المُتَّقین؛ خدا تنها از پرهیزکاران می‌پذیرد(سوره مائده/ آیه 27)»؛ اگر فردی با نیت الهی دست به کاری بزند پاداش اخروی هم برای او منظور می‌شود و اگر نیت او کسب شهرت یا به اثبات رساندن توانمندی خود در به ثمر رساندن یک کار و نظایر آن باشد به نحو دیگری مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
البته از آنجایی که برابر آیه هفتم سوره مبارکه زلزال «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ» ذره‌ای کار خیر هم انجام شود در دستگاه محاسبه الهی فراموش نمی‌شود، ممکن است در همین دنیا تسویه شود. مثلاً در روایات هست که فرعون به‌دلیل خوش‌برخوردی با مردم و باز بودن در اتاق محل حکومت، حدود 400 سال دیرتر به عذاب مبتلا شد. این هم یک نوع محاسبه است که خدای سبحان در همین دنیا کار را تمام می‌کند تا پاداش‌دهی به روز قیامت موکول نشود و در آن روز سراغ نیت بد و اعمال ناشایست بروند. این در حالی است که برای مؤمنان که نیت الهی دارند علاوه بر پاداش دنیوی، در قیامت نیز پاداش داده می‌شود.
طبیعی است که اگر نیت فردی فقط کسب دنیا باشد برابر آیه 20 سوره مبارکه شوری در همین دنیا هم تسویه حساب می‌شود و از آخرت بی‎نصیب خواهد بود. «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ؛ كسى كه كشت آخرت بخواهد براى وى در كشته‏‌اش مى‏‌افزاييم و كسى كه كشت اين دنيا را بخواهد به او از آن مى‏‌دهيم ولى در آخرت او را نصيبى نيست».
گاهی خدای سبحان با مرگ آسان، زندگی سرشار از رفاه و نظایر آن، در این دنیا تسویه حساب می‌فرماید و او که نیت الهی نداشته پس از این تسویه حساب باید در انتظار رسیدگی به اعمال ناشایست و نیت سوء خود در روز قیامت باشد.
به قلم محمد لطفی‌زاده، محصل علوم حوزوی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: یک حدیث امام سجاد نیت اعمال انسان ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در تمامی ادیان الهی هتک حرمت زنان مذموم است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلامحسین عماری گفت: در تمامی ادیان الهی و همچنین در مرام تمامی انسان های آزاد اندیش هتک حرمت   زنان ، این ریحانه های آفرینش بسیار مذموم و منفور است.

وی افزود: امروز در دنیای مدرنیته شاهد جنایتی هستیم که حتی بی دین ترین انسان های عالم نیز نسبت به آن منزجر و محزون گردیده اند.

این مسئول ادامه داد: حمله وحشیانه به بیمارستان غزه که مامن و پناهگاه عده ای مجروح است، غارت و تجاوز به زنان در مقابل همسرانشان در هیچ آئین و مکتبی قابل قبول نیست.

فرماندار ارومیه گفت: حاکمان عرب و حامیان این رژیم، قصد دارند تاچه زمانی به حمایت و سکوت خود ادامه دهند و دنیا امروز خواستار محاکمه تمامی ایادی این رژیم سفاک است.

وی افزود: اینجانب ضمن اعلام انزجار، طلب صبر برای مردم مظلوم فلسطین و التیام تمامی قلب های به درد آمده از این حادثه را از خداوند متعال خواستارم.

دیگر خبرها

  • جلب رضای الهی با خودمراقبتی محقق می‌شود
  • روزه جسم و روح و عقل انسان را تقویت می‌کند
  • ببینید | چرا اعمال انسان باقی می ماند؟!
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • باران عید امسال، پاداش نیکوکاری مردم در سیل ۹۸ بود
  • در تمامی ادیان الهی هتک حرمت زنان مذموم است
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم
  • رذایل اخلاقی در دنیا علاج نشوند در آخرت سبب هلاکت ما می شوند
  • استقبال تکابی ها از جمع خوانی قرآن کریم
  • وظیفه انسان در دنیا چیست؟ + فیلم