Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@16:20:54 GMT

ثبت ۱۸۶۱ موقوفه مرتبط با محرم و صفر در خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۱۰۰۰

ثبت ۱۸۶۱ موقوفه مرتبط با محرم و صفر در خراسان‌جنوبی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی امروز 26 شهریور، در نشست خبری به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این نهاد در ماه محرم پرداخته و اظهار کرد: طرح سوگواره بصیرت عاشورایی از ۱۰ تا ۲۱ شهریورماه ( اول محرم لغایت دوازدهم محرم) با شعار محوری «کرامتنا الشهاده» (شهادت افتخار ما است) در ۵۵ بقعه متبرکه استان اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام (طرح شمیم حسینی) از ابعاد مختلف این طرح بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح شمیم حسینی، تصریح کرد: در طرح سوگواره بصیرت عاشورایی به بیش از ۳۰۰ هیئات شهری و روستایی در قالب طرح شمیم حسینی کمک شد.

بخشی‌پور بیان کرد: از ابتدای ماه محرم برنامه هایی از قبیل سخنرانی، برگزاری مراسم زیارت عاشورا، برپایی مجالس عزاداری و نماز جماعت، تشکیل خیمه های معرفتی کودکان، پاسخگویی به مسائل شرعی، برپایی ایستگاه صلواتی در بقاع متبرکه انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌جنوبی به حضور گسترده و باشکوه عزاداران حسینی در جوار امامزادگان اشاره و تصریح کرد: در روز سوم محرم، تجمع لبیک یا حسین در ۱۹ بقعه با حضور بیش از هفت هزار نفر و در روز ششم محرم، همایش شیرخوارگان حسینی در ۱۳ بقعه با حضور ۱۰ هزار نفر شرکت کننده و در روز هفتم محرم تجمع احلی من العسل در ۱۲ بقعه باحضور چهار هزار نفر شرکت کننده و در روزهای نهم و دهم محرم مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان در ۵۲ بقعه با حضور ۱۵۰ هزار نفر از هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری و در روز دوازدهم محرم،‌ همایش رهروان زینبی در ۱۵ بقعه با حضور چهار هزار نفر برگزار شد.

بخشی‌پور افزود: در مجموع ۱۰۰ برنامه درسطح استان برگزار شده است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در آن شرکت داشته‌اند.

وی به تعداد موقوفات مرتبط باماه محرم و صفر اشاره و اظهار کرد: از تعداد ۱۸۶۱ موقوفه مرتبط با محرم و صفر، 2572 نیت وجود دارد که 1497 نیت مربوط به عزاداری و روضه خوانی و 1075 نیت مربوط به اطعام است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: 85 هزار نفر از سفره با برکت این موقوفات که در عزای اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش پهن شده متنعم شدند.

بخشی‌پور بیان کرد: موقوفات بسیار قدیمی در رابطه با عزاداری اباعبدالله(ع) داریم که قدیمی ترین آن موقوفه الله قلی خان در شهرستان سربیشه مربوط به سال 1109 هجری قمری یعنی 332 سال قبل است.

وی افزود: همچنین موقوفه حاج ملاحسن در قاین(با بیش از 300سال قدمت)، موقوفه میارزه در طبس(267سال)، موقوفه والده امیرحسن خان در خوسف (245سال) و موقوفه نجیبه بیگم(234 سال) از قدیمی ترین موقوفات محرمی استان هستند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: در سطح استان موقوفاتی وجود دارد که بیش از یک تا سه قرن ثبت شده است و همچنان پابرجاست و توسط اداره کل اوقاف و امورخیریه استان حفظ، مدیریت و اجرای نیت می شود که این نشان دهنده ماندگاری وقف است و باید سنت حسنه وقف در بین خیرین و مردم نهادینه شود تا مردم جامعه سالیان سال از خیر و برکات آن بهره مند شوند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی وقف محرم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع و مهاجرین خراسان رضوی با حضور مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی و اعضای این ستاد امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 و در محل این اداره کل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در این جلسه، گزارش عملکرد ستاد مردمی اربعین اتباع خارجی خراسان رضوی در دوره‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی برای بهبود کیفیت و افزایش کارایی اتخاذ گردید.

حسین شرافتی در این نشست بیان داشت: خدمات رسانی به زائرین اتباع و مهاجرین خارجی مقیم و غیرمقیم این ایام بایستی با روحیه‌ی ایثار و انس با عزاداران سید و سالار شهیدان انجام شود تا موجبات رضایت خاطر این گروه از زائرین فراهم گردد.

شرافتی گفت هیئات مذهبی مهاجرین افغانستانی و موکب داران استان با سایر استانها با رویکرد ارتقاء کیفیت و افزایش رضایت زائران اربعین از خدمات ارائه شده در ایام اربعین هماهنگی و تعامل لازم را داشته باشند.

شرافتی افزود با توجه به دستورالعمل اربعین حسینی که از ناحیه سازمان ملی مهاجرت ابلاع خواهد شد ، امورات زائرین پیرامون موضوعات اسکان . تغذیه ، حمل و نقل ، بهداشت و.... پیگیری خواهد شد .

مدیرکل امور اتباع خراسان رضوی گفت برنامه ریزی لازم جهت برگزاری منظم جلسات ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع و مهاجرین صورت پذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی
  • تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی
  • جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش
  • اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع
  • لطافت باران در خراسان جنوبی
  • لغزندگی اکثر محورهای خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی