Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعودی با انتقاد از اینکه بسیاری از مساجد تاریخی کشور همچنان ناشناخته اند، گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید با کار ویژه ضمن معرفی و شناسایی مساجد تاریخی نسبت به بازسازی و مرمت آنها نیز اقدام کند.

«اصغر مسعودی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با تاکید بر حمایت از مساجد تاریخی از طرف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما از یک فرهنگ غنی و اسلامی برخورداریم که این فرهنگ در ابنیه و آثار تاریخی ما نمود پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آثار و میراث ماندگار ما که حاکی از فرهنگ غنی دینی و ایرانی ما دارد، مساجد تاریخی است که در تمامی شهرهای کشور وجود دارند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مساجد بسیار زیادی در کشور با قدمت های طولانی وجود دارند که همین نشان از سابقه دین داری و هویت دینی، ملی و تاریخی ملت ایران دارد. هنر و معماری به کار رفته در این مساجد منحصر به فرد و ویژه است، به گونه ای که این هنر و معماری را در مساجد سایر کشورها به هیچ عنوان نمی توان دید.

                                                                    

وی با بیان اینکه بخشی از این مساجد در حال حاضر در حال تخریب هستند و آن گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اند، گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید اولویت خود را بازسازی و مرمت آثار تاریخی و ماندگار کشور و از جمله مساجد تاریخی قرار دهد. به هر حال ابنیه و آثار تاریخی می توانند باعث جذب گردشگر شوند و همین خودش می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

 

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته به شایستگی و آن گونه باید و شاید ما در مورد آثار و انبیه تاریخی مان و مساجد تاریخی تبلیغات نداشته ایم. ما در این زمینه ضعف داشته ایم و باید وزارت میراث فرهنگی کار ویژه ای را در مورد شناسایی و معرفی این مساجد در سطح کشور انجام دهد و در پکیجی ضمن معرفی این آثار و مساجد تاریخی سعی در جذب گردشگر داشته باشد.

 

مسعودی بیان کرد: به هر حال مساجد تاریخی صرفا سابقه دینی ما را به نمایش نمی گذارند بلکه هنر و معماری ایرانی را نیز معرفی می کنند. مسجد جامع کبیر شهرستان نی ریز یکی از مساجد برجسته کشور است که در قرن دوم ساخته شده است و در قرن چهارم و پنجم تعمیر و مرمت شده است. در حال حاضر نیز در حال مرمت است. از این گونه مساجد ما در سطح کشور بسیار داریم و نیاز به نگهداری و مرمت دارند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی از مساجد ما اشعار و خطوطی نوشته شده است که از جنبه های مختلف منحصر به فرد است. این ویژگی ها در برخی دوره ها به فراموشی سپرده شده است. اینها میراث ملموس تاریخی ما هستند که بیانگر میراث ناملموس و فرهنگ و عقاید جامعه هستند و قطعا باید برای آیندگان حفظ و به عنوان امانت به آنها سپرده شوند. ما باید به این ارزش های ملی و مذهبی و تاریخی نگاه ویژه داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه مساجد در هر دوره ای از تاریخ باعث هم افزایی و همدلی مردم شده اند، گفت: متاسفانه این گونه نگاه به مساجد کمرنگ شده است و ما باید برای حفظ این مکان ها با این ویژگی ها بیشتر تلاش کنیم./

 

 

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی ماه محرم عزاداری محرم شیراز کانون های مساجد فارس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان محرم هرمزگان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مساجد تاریخی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۱۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران

به گزارش خبرآنلاین ،مهناز اشرفی در مبحثی که به بررسی شعارهای ایکوموس (شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی) در سال‌های اخیر و مواردی که روی آنها تأکید شده پرداخت و درباره تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر آتش‌سوزی، اظهار کرد: در مقابل سایر بلایای طبیعی، آتش‌سوزی کمتر جدی گرفته شده است و شاید دلیل آن تکرار شدن سیل و زلزله و یا درک نشدن فشار توسعه و تغییر کاربری‌هاست که به ایجاد تغییرات و آسیب‌پذیری در بناها منجر شده و یا کمبود بودجه داشته است.

ایسنا در خبری نوشت:رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی فرهنگی افزود: در ۳۰ سال گذشته ۶۷ اثر ثبت‌شده در میراث جهانی مورد آتش‌سوزی واقع شده که بیشترین عوامل آن اختلالات الکتریکی، استفاده از وسایل گرمایشی نامناسب، اقدامات مرمتی گرمازا، سیگار کشیدن، نبود سیستم اطفای حریق، رعد و برق، نبود آگاهی و آموزش و ... بوده است.

پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی-تاریخی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۴۰۱ طرح راهنمای حفاظت از بناهای تاریخی در برابر آتش را منتشر کرد که آمادگی لازم را برای کنترل هرچه سریع‌تر آتش و کاهش خسارت‌ها فراهم می‌کند. این طرح درحالی ارائه شد که از دهه ۷۰ درباره راهِ کاهش آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی در بناهای تاریخی بحث می‌شد، اما با هر آتش‌سوزی بخش گسترده‌ای از بناها دچار آسیب و تخریب می‌شد؛ هرچند که هنوز معلوم نیست دستگاه‌ها هنگام آتش‌سوزی آیا به‌درستی به وظایف خود عمل می‌کنند. گزارش‌های بسیاری موجود است که در هنگام خاموش کردن آتش در بناهای تاریخی، بخشی از آن اثر حذف و یا تخریب شده است تا آتش ساده‌تر خاموش شود. افزون بر این، هنوز روشی برای پیشگیری از گسترش آتش در بسیاری از بناهای تاریخی تعریف نشده است، بارزترین مصداق در این باره بازارهای تاریخی در تهران، تبریز، زنجان، شیراز و اصفهان است که با هر آتش‌سوزی خسارات گسترده ماندگاری وارد شده است.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897514

دیگر خبرها

  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب
  • کتاب غیرقانونی را با پست جلوی خانه‌تان تحویل بگیرید!
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک
  • آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است
  • بفرمایید کتاب غیرمجاز!
  • حمله «گروه تخریب» به آثار تاریخی ایران