Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@17:32:26 GMT

چرا «ستایش» جوان شده است؟/پاسخ پرویز شیخ‌طادی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۱۹۱۲

چرا «ستایش» جوان شده است؟/پاسخ پرویز شیخ‌طادی

پرویز شیخ طادی، که کارگردان است، با انتقاد از وضعیت گریم هنرمندان در آثار تلویزیونی، تعیین تکلیف برخی بازیگران برای گریمشان در آثار هنری را اقدامی غیرحرفه‌ای خواند و گفت: «طراحان گریم قدیمی و حرفه‌ای که علم و دانش اقناعی داشته باشند و در کارشان مسلط باشند، کاملا می‌توانند بازیگران را قانع کنند. آن بازیگری که قانع نشود و منطق را نپذیرد، به عقیده من بازیگر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما درباره بازیگرانی صحبت می‌کنیم که زیردست طراحان با دانش می‌نشینند نه آماتور. از سویی دیگر رضایت بازیگر از گریم به این دلیل صورت می‌گیرد که اختلافات میان بازیگر و عوامل حل شود و کار بی‌نتیجه نماند؛ حال اینکه چرا باید این اتفاق‌ها بیفتد نیاز به آسیب‌شناسی دارد.»

شیخ‌طادی علت دخالت هنرمندان در گریم را به فرهنگ کلی اخلاق حرفه‌ی سینما و صنفی نسبت داد و درباره گریم شخصیت «ستایش» در فصل سوم آن که با انتقادهایی همراه شده است، نیز گفت: «اتفاقی که رخ داده است نمی‌دانم چه دلیلی داشته است، اما هرچه که هست مورد انتقاد قرار گرفته و برای مخاطب این سوال پیش آمده که از فصل گذشته اگر ستایش روند پیری در پیش گرفته، چرا به یک‌باره جوان شده است؟! طبیعی است مادری که بچه ۳۰ ساله دارد، باید ویژگی‌های ظاهری‌اش را هم داشته باشد و بزرگتر باشد. ما نمی‌دانیم آیا خانم نرگس محمدی این درخواست را داشتند که صورتشان زیر گریم نرود و به دلیل اینکه با چهره‌ پیر جلوی آنتن نروند و به عنوان مادر جا نیفتند، این اتفاق افتاده است؛ البته ما وقتی خیلی از بازیگران جوان را با گریم سن بالا و مادر شدن جلوی دوربین می‌آوریم، برای آینده نگران می‌شوند، به دلیل اینکه هنوز می‌توانند در  نقش جوان ایفای نقش کنند و اگر قابلیت پیر شدن پیدا کنند دیگر ممکن است که با این نقش‌ها مواجه شوند. این اشکالات دوطرفه است. در حالی‌که هیچ کارگردانی این کار را نمی‌کند، چرا که زحمت گریم بالایی دارد و ساعت‌ها باید پشت میز گریم بنشیند و از طرفی پوست بازیگر خراب می‌شود. هیچ کارگردانی این سختی را به خود نمی‌دهد که بازیگری را پیر کند.

سریال ستایش چون سه فصل داشته مجبور به گریم بازیگران شدند و بازیگر ستایش باید این را یک امتیاز برای خود بداند که میان‌سالی و پیری را خوب بازی کند. اگر دلیل این ظاهر گریم از سوی خود بازیگر باشد اقدامی غیرحرفه‌ای و نادرست است.»

کارگردان «بانوی سردار» با اشاره به بازی‌های درخشان فاطمه معتمد آریا که شخصیت‌های پیر و فرسوده‌ای به او پیشنهاد شده و به‌خوبی از عهده‌ آنها برآمده است، گفت: «اینها همه امتیاز است. بازیگران باید توجه داشته باشند که از این پس بعد از گریم و بازی، در کیفشان لوازم آرایش نداشته باشند که بعد آرایش کنند. مهم بازی است و بازیگران باید به دست بزرگترانشان نگاه کنند. بازی‌هایشان را در کارهای شاخص ببینند. متاسفانه اتاق گریم در آثار هنری فضای آرامی ندارد و اتاقی پرحاشیه است و مهم‌تر از آن اینکه مجریان طرح باید بر اتاق گریم نظارت داشته باشند تا از مواد استاندارد استفاده کنند.»

شیخ‌طادی درباره آزادی عمل گریمورها و بسته بودن دستشان برای گریم بازیگران نیز گفت: «گریمورها نباید از بازیگران برای گریم ترسی داشته باشند. طراح گریم برای طراحی باید آرامش داشته باشد. نه اینکه بازیگری که تازه به شهرت رسیده شروع به مخالفت با گریم کند و بگوید من این گریمور را نمی‌خواهم چون من را زیبا نمی‌کند؛ البته از طرفی صنف گریم هم باید خیلی مراقب باشد، بعضا از موادی در گریم استفاده می‌شود که مواد اصلا استانداردی نیستند اما چون ارزان است استفاده می‌شود و این به صورت بازیگر آسیب می‌زند؛ در حالی که بازیگر، گریمور و کارگردان همه باید به درک فیلمنامه کمک کنند. از تجربه حرفه‌ای‌ها مثل آقای عبدالله اسکندری هم باید بهره‌برداری کرد.»

شیخ طادی در بخش دیگر با بیان اینکه دیگر سریال‌های تلخ تلویزیون را به عنوان مخاطب تماشا نمی‌کند، گفت: «در این زندگی که دغدغه‌های ریز و درشت و اضطراب و نگرانی هست، برای چه باید بنشینیم و سریال‌های تلخ تلویزیون را ببینیم. چرا باید برای چنین سریال‌هایی سرمایه‌گذاری کنم. جدای از این سریال «ستایش»، اصولا سریال‌های تلخ را نمی‌بینم.»

او بار دیگر به موضوع گریم بازیگران سریال اشاره کرد و گفت: «قاب تلویزیون و سیما و ابزاری که در آن برای بازتاب نور و برگشت و تبدیل آن به تصویر رخ می‌هد، الزماتی دارد. نوری وجود دارد که این نور طیف‌های مختلفی دارد و برخوردش با اشیا، گیاه و اجسام مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به طور مثال وقتی صورت‌ها مقابل دوربین قرار می‌گیرند، گاهی نیازمند تغییراتی هستند. این تغییرات گاهی برای کارهای پلاتویی و استودیویی، الزاماتی دارد و بخش دیگر به حوزه نمایش برمی‌گردد که معمولا فیلمنامه و داستان یک الگویی را دیکته می‌کند؛ به طور مثال یک فیلمنامه و یک داستان تاریخی یک مقطع زمانی شخصیتی و جغرافیایی را به همه عوامل دیکته و درخواست می‌کند و گریمور باید طبق فیلمنامه و خواست فیلم‌نامه شروع به تغییر و عمل کند.»

۲۴۱۲۴۵

کد خبر 1300808

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سریال ستایش بازیگران سینما و تلویزیون ایران تلویزیون سریال ایرانی عربستان آرامکو ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر نوزدهم دونالد ترامپ استان البرز بازیگران سینما و تلویزیون ایران استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۱۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

شامگاه سه‌شنبه 10 اسفند سال 1400 گزارش مرگ مشکوک خانم بازیگر معروف به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد.

با اعلام این خبر، بازپرس جنایی و تیم بررسی صحنه جرم، راهی طبقه چهارم ساختمانی در یکی از محله‌های قلهک شدند.

روزنامه ایران نوشت: با ورود به این آپارتمان 65 متری، جسد زهره فکورصبور 43 ساله در حالی که لباس‌های خانه به تن داشت، داخل اتاق‌خواب روی زمین افتاده بود.

همسر زهره فکورصبور که یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان معروف صدا و سیماست، وقتی موفق نشد با خانم بازیگر تماس بگیرد راهی خانه‌اش شد و جسد او را پیدا کرد. او بلافاصله با اورژانس و پلیس تماس گرفت. با اینکه زن جوان علائم حیاتی نداشت اما عملیات احیا از سوی امدادگران انجام شد ولی مرگ وی تأیید شد.

کشف قرص کنار جسد

در بازرسی از خانه، دست‌نوشته‌ای پیدا نشد، همچنین علائمی از درگیری و به‌هم‌ریختگی به چشم نمی‌خورد. در کنار جسد خانم بازیگر بیش از 10 ورق قرص پیدا شد که نشان می‌داد حدود 100 قرص آرامبخش خورده شده است.

همسر خانم بازیگر در تحقیقات اولیه به تیم جنایی گفت: با همسرم هیچ اختلافی نداشتم و رابطه خوبی با هم داشتیم. او افسردگی نداشت و فقط چون شب‌ها به‌راحتی نمی‌توانست بخوابد، قرص‌های آرامبخش مصرف می‌کرد.

مسمومیت دارویی

متخصصان پزشکی‌قانونی، در بررسی‌های اولیه، علت مرگ را مسمومیت دارویی اعلام کردند. جسد به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت برای مشخص شدن علت اصلی مرگ و آزمایشات سم‌شناسی به پزشکی قانونی منتقل شد و با تأیید خودکشی خانم بازیگر، پرونده او در دادسرای امور جنایی پایتخت به دستور بازپرس شعبه ششم این دادسرا بسته شد.

دومین شکایت

در حالی که بیش از 2 سال از این ماجرا گذشته بود، مدتی قبل مادر زهره فکورصبور به دادسرا رفت و گفت: درست است که دخترم خودکشی کرده است، اما شخصی او را ترغیب به خودکشی کرده و من از او به همین اتهام شکایت دارم.

او ادامه داد: این شخص رابط بین کارگردان‌ها و بازیگران است، به‌طوری‌که بازیگرها را به کارگردان‌ها معرفی می‌کند تا در فیلم‌هایشان بازی کنند. تا آنجا که می‌دانم او دخترم را به کارگردان‌هایی معرفی کرده بود. دخترم با او ارتباط کاری داشت و می‌دانم آن شخص دخترم را تشویق کرده بود که خودکشی کند.

قرار منع تعقیب

با شکایت مادر خانم بازیگر فقید، به دستور بازپرس گودرزی، پسر جوان به دادسرای امور جنایی پایتخت احضار شد، اما در تحقیقات گفت: من واسط بین بازیگران و کارگردان‌ها هستم و زهره فکورصبور را نیز در چند فیلم و سریال به کارگردان‌ها معرفی کردم، اما هیچ اختلافی نداشتیم که او را به خودکشی ترغیب کنم.

در ادامه تحقیقات نیز هیچ مدرکی به دست نیامد که نشان دهد پسر جوان در این موضوع نقش دارد و خانم بازیگر را ترغیب به خودکشی کرده باشد.

بدین ترتیب به دستور بازپرس جنایی قرار منع تعقیب برای پسر جوان صادر و پرونده نیز برای دومین بار مختومه شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد
  • «س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
  • عکس| گریم متفاوت بازیگر سریال یاغی/ عکس‌های علی شادمان در سریال جدیدش
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید
  • جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور
  • جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف | علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟
  • جزییات جدید از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور
  • آخرین خبر از پرونده مرگ زهره فکور صبور
  • پرونده مرگ خانم بازیگر بار دیگر بسته شد
  • تیپ خاص بازیگران زن ایرانی در گشت‌وگذار چین