Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@03:35:04 GMT

مراسم بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۱۹۹۷

مراسم بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت «جهانگیرخان قشقایی» به میزبانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور شخصیت‌های علمی برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: مراسم بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی، حکیم و فیلسوف پرآوازه ایرانی، یکشنبه، ۳۱ شهریور در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

 

جهانگیرخان قشقایی از حکیمان و فیلسوفان بنام سده‌های سیزدهم و چهاردهم هجری (نیمۀ دوم قرن نوزدهم میلادی) است که تذکره‌نویسان و کتب تراجم و تواریخ به شرح احوال او پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگانی جهانگیر‌خان را در کلّ می‌توان به سه دوره تقسیم کرد: مرحلۀ نخست از آغاز تولد تا حدود سی‌سالگی یا کمی بعد از آن امتداد می‌یابد. در این دوران او افزون بر یادگیری سواد فارسی و آموختن برخی کتب نثر و نظم، شماری از مهارت‌ها و فنون عملی مانند موسیقی، تارزنی، کوه‌گردی و تیراندازی را نیز فرا گرفت. مرحلة دوم با ورودِ خان به اصفهان و ماندنِ همیشگی او در این شهر آغاز می‌شود.

 

انگیزه و سبب اقامت در اصفهان هر چه که بود، شوق و شور بسیار به تحصیل و یادگیری علوم و معارف اسلامی در او برانگیخته شد. مدرسۀ فقهی ـ فلسفی اصفهان که در آن سال‌ها از مهم‌ترین مراکز علمی جهان تشیع بود، برجسته‌ترین مدرّسان علوم نقلی و عقلی را در خود جای داده بود و جهانگیر‌خان از محضر آنان بهره‌های کافی برد. سومین مرحلۀ حیاتِ خان، دوران زعامت، تدریس و استادی او در حوزۀ اصفهان بود. تبرّز و چیره‌دستی در دانش‌های گوناگون به‌ویژه حکمت الهی، حُسن خُلق، صفات پسندیده، فضایل نیکو و تقیّد به احکام شرع، در نفسی پاک و روحی قدسی ممزوج شد و از او چهره‌ای ماندگار در تاریخ علوم و معارف اسلامی به‌ویژه حکمت الهی شیعی پدید آورد.

 

گفتنی است در این مراسم که از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برگزار می‌شود، استادان حاضر در جلسه، احوال و اندیشه‌های این حکیم متاله را مورد مداقه و بررسی قرار خواهند داد.


انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71 واقع است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی ماه محرم کانون های مساجد عزاداری محرم شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد محرم مسجد طراز اسلامی فعالیت های مسجدی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم بزرگداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۱۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک اطلاعات مفاخر لرستان تشکیل می شود

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، اعظم روانشاد در نشست برنامه‌ریزی و ساماندهی امور انجمن مفاخر و مشاهیر لرستان گفت: برنامه‌های فرهنگی و هنری با محوریت بزرگان موسیقی، شعر و ادب نه تنها به احیای جنبه‌های مختلف هنر می‌انجامد؛ بلکه بر مشارکت و همت بیشتر جوانان در فعالیت‌های هنری تاثیر می‌گذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بر ضرورت حفظ مواریث فرهنگی، تاکید کرد و افزود: حمایت از مفاخر فرهنگی، هنری، نخبگان، پیشکسوتان و ارتقای جایگاه و منزلت انسانی ضروری است.

روانشاد با اشاره به نقش‌آفرینی کم‌رنگ این انجمن در سال‌های گذشته، گفت: باید تلاش کنیم مفاخر فرهنگی استان بیش از پیش به جامعه شناسانده شوند تا پیوند هویتی نسل جدید با گذشته خویش استوارتر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر ضرورت تشکیل و راه‌اندازی بانک اطلاعات مفاخر استان، گفت: این بانک اطلاعاتی باید در اسرع وقت تشکیل شود و لازم است که همه مفاخر استان در این بانک اطلاعاتی در قالب یک طرح پژوهشی و مصوبه انجمن آثار مشاهیر و مفاخر فرهنگی استان در دستور کار قرار بگیرد.

وی به از سرگیری فعالیت نشریه یافته در استان اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست‌های هفتگی مفاخر و نشست‌های نخبگانی مفاخر استان در دستور کار این انجمن قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به برگزاری یادواره پدر خوشنویسی خرم‌آباد زنده‌یاد ‌ محمدصادق سیف طی هفته آینده در خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: برگزاری بزرگداشت استاد«درویش‌رضا منظمی» و بزرگداشت عالم ربانی «سیدشکرالله طاهری» در سه ماهه نخست سال جاری از سوی انجمن مفاخر لرستان نیز انجام خواهد شد.

روانشاد گفت: نکوداشت مقام علمی مفاخر و مشاهیر لرستان در حوزه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری به‌مناسبت‌های ملی و مذهبی و سالروز ولادت این بزرگان، در دستور کار دستگاه فرهنگ و هنر لرستان قرار دارد.

وی به اجرای طرح «هفت بحر هنر» با هدف پاسداشت و تکریم از مقام شامخ، هنرمندان نامدار و برجسته عرصه فرهنگ و هنر لرستان اشاره کرد و افزود: این طرح به زودی با همکاری صندوق اعتباری هنر در استان اجرایی خواهد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896186

دیگر خبرها

  • تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه
  • مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود
  • برگزاری کنگره ابن حسام و آیت الله تهامی
  • کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود
  • بزرگداشت مفاخر و مشاهیر، غنی سازی فرهنگی است
  • تدوین برنامه های فرهنگی هنری و ورزشی در مراغه
  • همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • رژه مقتدرانه نیروهای مسلح در اصفهان+فیلم
  • بانک اطلاعات مفاخر لرستان تشکیل می شود