Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ طبق آخرین برآوردها، اعطای یارانه انرژی به صنایع معدنی که در نهایت محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنند و همچنین اعطای معافیت مالیاتی به این بنگاه‌ها، بیشترین هزینه را بر دوش دولت تحمیل می‌کند.

شوک ارزی سال ۱۳۹۷ و به تبع آن افزایش سه برابری قیمت فروش فلزات و در همین حال افزایش پایین قیمت‌های انرژی (برق و گاز)، موجب شد که صنایع معدنی از افزایش نرخ ارز برخوردار شوند و سود این واحد‌ها بیش از دو برابر شود که بخش اندکی از آن به خزانه دولت واریز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر معافیت‌های مالیاتی این واحد‌ها که اغلب به دلیل صادرات مواد خام به آن‌ها اعطا می‌شود نیز خود سبب ایجاد کسری بودجه دولت شده است.

در این رابطه، احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۶ و پیش از جهش نرخ ارز، فروش نفت و گاز و مواد معدنی خام، گردش مالی ۱۲۰ میلیارد دلاری داشته است که این گردش مالی شامل فروش صادراتی و فروش داخلی محصولات مذکور می‌شود.

وی در ادامه افزود: این گردش مالی تنها شامل مواد خامی است که هیچ ارزش افزوده‌ای را در خود ایجاد نکرده و صرفاً با صرف انرژی زیاد استخراج شده است. در واقع می‌توان گفت این محصولات در اثر نوآوری و کار جدید تولید نمی‌شوند بلکه تنها به سبب رانت‌های انرژی که به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و معدنی داده می‌شود، تولید می‌شوند.

سلطانی با اشاره به درآمد ۳۰ میلیارد دلاری صنایع معدنی با استفاده از انرژی تقریباً رایگان گفت: چرا باید منابع کشور صرف استخراج و فروش مواد خامی شود که در نهایت برخی شرکت‌های خصولتی زیر بار حتی پرداخت مالیات نیز نروند. در نهایت نیز شاهد کسری بودجه عظیم دولت هستیم که قطعاً ارائه انرژی رایگان از سوی دولت به این شرکت‌ها و عدم مطالبه مالیات از آن‌ها بخش اعظمی از این کسری بودجه را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: باید اطلاع‌رسانی شود که بنگاه‌های معدنی از قبیل فولادی‌ها، بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی الکتریکی در ایران هستند که بیش از ۱۲ درصد برق کشور را مصرف می‌کنند. در نتیجه رانت انرژی الکتریکی و گاز مصرفی در قالب یارانه به صنایع فولاد بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود.

در نتیجه این پژوهشگر اقتصادی معتقد است عامل کسری بودجه دولت، نگاه ویژه به بنگاه‌های خصولتی معدنی، فلزات اساسی و پتروشیمی در قالب اعطای معافیت‌های مالیاتی گسترده و یارانه انرژی است. منبع: اقتصاد24 برچسب ها: رویداد24 ، قیمت فروش فلزات ، صنایع فولاد ، صنایع معدنی ، معافیت مالیاتی ، صنایع خصولتی سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 صنایع فولاد صنایع معدنی معافیت مالیاتی صنایع خصولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۲۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری‌های حوزه صنایع معدنی با حمایت از پژوهشگران 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، طراحی زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی کشور، با استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی توانمند در حوزه پژوهش و فناوری، توسط مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی اجرا می‌شود.   در قالب این طرح، ایمینو با هدف انتخاب همکار برای پروژه پژوهشی طراحی زیست بوم در این عرصه از متخصصان و فعالان حوزه فناوری و نوآوری صنایع معدنی دعوت به همکاری می‌کند.   این مرکز نوآوری در راستای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه برای جذب همکار پژوهش از میان دانشگاهیان، متخصصان و فناوران، اولویت‌هایی همچون حضور فعالانه متخصصان داخلی و بین المللی صاحب تجربه و دستاورد، فعالیت در دو زمینه سیاستگذاری و مدیریت فناوری و نوآوری و نیز معادن و صنایع معدنی را در موضوعات مرتبط و میان‌رشته‌ای در نظر گرفته است.   همچنین آشنایی با موضوع و تبیین تصویر کلان وضعیت موجود و مطلوب زیست بوم و برنامه‌های اجرایی مدنظر طرح از دیگر اولویت‌های جذب همکاران پژوهشگر و فناور به شمار می‌رود.   مرکز نوآوری ایمینو با ایجاد زمینه همکاری و استفاده از متخصصان، صاحب نظران، دانشگاهیان، فعالان فناور، نوآور و شرکت‌های دانش بنیان، زمینه را برای تدوین طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی فراهم می‌کند.   سیاستگذاری، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی توسعه فناوری و توسعه بازار با هدف رونق کسب و کار‌های دانش‌بنیان و فناور نوپا ، از اهداف این مرکز نوآوری است و علاقمندان به همکاری می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پست الکترونیک ایمینو به نشانی info@imino.ir با این مرکز نوآوری در ارتباط باشند.

دیگر خبرها

  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در حوزه صنایع معدنی خراسان رضوی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در حوزه صنایع معدنی و صنعت خراسان رضوی
  • زیست بوم فناوری و نوآوری صنایع معدنی چه کاری انجام می‌دهد؟
  • توسعه فناوری‌های حوزه صنایع معدنی با حمایت از پژوهشگران 
  • اسناد راهبردی انرژی و منابع معدنی ۲۰۵۰ روسیه تدوین شد/ جهش به خالص کربن صفر
  • بازپس گیری معادن غیر فعال کرمان
  • ضرورت جذب سرمایه گذاری مالی و مشارکت مردمی در توسعه معادن