Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@22:44:33 GMT

توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به طلاب

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۲۶۱۹

توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به طلاب

یک مرجع تقلید با اشاره به این‌که طلاب باید اخلاص، همت بلند، جدیت و کوشش، نظم و فراگیری ادبیات را مورد توجه قرار بدهند، گفت: از جمله وظایف طلاب فراگیری درس و بحث است و پس از آن تواضع و فروتنی و وظیفه سوم مبارزه با ظالمان و مستکبران است. دشمن‌شناسی و مبارزه با کفر جزو وظایفی است که طلاب باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، آیت‌الله نوری همدانی امروز چهارشنبه (27 شهریورماه) در آیین افتتاحیه سال تحصیلی 1398 – 1399 حوزه علمیه استان تهران که با حضور اساتید، علما و طلاب در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با اشاره به این موضوع که خداوند را شاکرم که این فرصت را به من عطا کرد تا بتوانم در خدمت طلاب جوان باشم و با تجلیل از مقام عالمان که در قرآن کریم اشاره زیادی شده است، اظهار کرد: در جوامع بشری اقشار مختلفی در جامعه زندگی می‌کنند که در قرآن کریم به برخی از آنها اشاره شده است و یکی از این اقشار عالمان دین هستند که در قرآن کریم به مقام و مرتبه آنها اشاره زیادی شده است. عالم بودن یک موقعیت بسیار عظیمی است که خداوند به انسان عطا می‌کند.

وی در ادامه با توصیه‌هایی برای طلاب جوان یادآور شد: طلاب باید هویت عالم و مسیری که در آن قدم می‌گذارند را بدانند و در این مسیر خط و مشی خود را مشخص کنند. اصل اول و اساسی برای طلاب اخلاص است که در صفحه 34 جلد دوم بحارالانوار براین موضوع تاکید بسیار زیادی شده است و اولین شرط طلبگی رسیدن به اخلاص است. دومین شرط همت بلند داشتن است. اگر طلاب می‌خواهند به جایی برسند باید راه طلابی چون شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها را بروند. همت بلند از جمله اصولی است که طلاب باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و اصل سوم اراده و جدیت است. راه‌ طلبگی یک راه مهم است و جوانانی که در این راه هستند باید بدانند اخلاص، همت، جدیت و کوشش جزو اصولی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. اصل چهارم داشتن نظم است هر طلبه‌ای که منظم و موفق باشد می‌تواند به پیشرفت برسد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اصل پنجمی که طلاب باید به آن اهتمام بورزند مساله‌ی ادبیات و فراگیری ادبیات فارسی و عربی است. باید صرف و نحو را جدی بگیرند چرا که کار آنها با قلم و بیان است و قلم و بیان به فراگیری ادبیات نیاز دارد. فقه در معارف اعتقادی و عبادی یعنی خلاصه اخلاق، اقتصاد، اجتماع، سیاست، حکومت، قضاوت و جهاد. اینها خلاصه فقه هستند که طلاب باید آن را فرا بگیرند و پس از آن به عنوان یک عامل وارد اجتماع شوند.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه با تاکید بر این موضوع که طلاب پس از قدم نهادن در جامعه باید اصول بسیار مهمی را رعایت کنند، اظهار کرد: از جمله این اصول اخلاق است عالم بودن به تنهایی کافی نیست. در حوزه‌های ما درس اخلاق درس اول است که در آیه 20 سوره آل عمران و آیه 102 سوره بقره نیز به این موضوع اشاره شده است. اصول بعدی سحرخیزی و تعمد است، هر کسی که سحرخیزی ندارد از توفیق محروم است. طلاب خود را به نماز شب و سحرخیزی عادت بدهند. در هیچ قرنی جامعه اسلام و مسلمین و ایران از علما خالی نبوده است. امروز این وظیفه خطیر به شما جوانان سپرده شده است و مدیریت حوزوی کار بسیار مهمی است.

وی با عنوان کردن سه وظیفه برای طلاب ادامه داد: وظیفه اول طلاب فراگیری درس و بحث است. باید به خدمت اساتید برسند نه این‌ که از طریق گوش دادن به صدا و دیدن فیلم و صرفا خواندن کتاب اکتفا کنند. به خدمت استاد رسیدن است که تواضع و فروتنی را برای طلاب به ارمغان می‌آورد. علما همواره پناهگاه و مرجع مردم بوده‌اند و این امر را در رفتار و منش علمای بزرگی همچون آیت‌الله حق‌شناس و سایر علما می‌توانیم ببینیم. آیت‌الله بروجردی به نماز شب خواندن و احترام و اکرام اساتید توجه ویژه‌ای داشتند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وظیفه بعدی طلبه‌ها مبارزه با ظالمان و مستکبران است. اسلام همیشه دشمنانی داشته است که باید طلاب در نحوه‌ رفتار و منش خود باید به این امر توجه کنند. مبارزه با کفار و دشمن‌شناسی جزو وظایف مهم طلاب است ما بعد از انقلاب دشمنان زیادی داشته‌ایم که اسلام را هدف گرفته‌اند و باید خود را برای جنگیدن با این نظام کفر که در مقابل اسلام ایستاده است آماده کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: تعداد شهدای جنگ تحمیلی که طلبه بوده‌اند بسیار زیاد است روحانیون و طلاب همواره در صحنه بوده‌اند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان با ما مخالفت زیادی داشتند و همواره این ایستادگی و مقاومت ما بوده است که سبب شده دشمنان به هدف خود نرسند. روز گذشته مقام معظم رهبری در درس خارج خود به مساله مبارزه با آمریکا و دشمن‌شناسی اشاره کردند. امروز طلاب باید دشمن‌شناسی و مبارزه با اسکتبار را در راس کار خود قرار بدهند. ما قوی هستیم و باید قوی‌تر شویم تا از این طریق بتوانیم انقلاب را نه تنها حفظ کرده بلکه به جهان مخابره کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آيت الله العظمي نوري همداني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۲۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند

به گزارش "ورزش‌سه"، دیدار معوقه هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال کشور در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ فردا چهارشنبه از ساعت ۱۶:۳۰ بین تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب آهن اصفهان برگزار می‌شود.

کمیته داوران فدراسیون فوتبال تیم داوری این بازی را به شرح زیر انتخاب کرده و سوت آن را به دستان پیام حیدری داده است:

داور: پیام حیدری 
کمک‌ها: علیرضا ممبینی، امین قدیری و مجتبی شجاعی 
ناظر: احمد صالحی

گفتنی است پیام حیدری چند روز پیش در ورزشگاه آزادی دیدار پرسپولیس و ملوان را سوت زد و حالا به اصفهان می‌رود تا یکی از حساس ترین مسابقات لیگ بیست و سوم را قضاوت کند.

دیگر خبرها

  • دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند
  • طلاب به بحث تولید علم ورود کنند
  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: پاسخ کوبنده سربازان اسلام و گروه‌های مقاومت بسیار به جا و مورد حمایت است‌
  • قدردانی همدانی‌ها از سپاه برای تنبیه اسرائیل
  • حمایت حوزویان از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی
  • تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه همدان به دنبال «وعده صادق»
  • پاسخ کوبنده سربازان اسلام به رژیم صهیونیستی بجا و مورد حمایت است‌
  • حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی
  • اجتماع طلاب حوزه علمیه قم به شکرانه حمله موشکی به سرزمین های اشغالی
  • پیام آیت الله نوری همدانی در حمایت از پاسخ کوبنده به رژیم صهیونیستی