Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «خالد بن بندر آل سعود» سفیر جدید عربستان سعودی در لندن در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت ریاض قصد ندارد در پاسخ به عملیات حمله به تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» عجله کند.

وی که با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا غرب آسیا در آستانه جنگی جدید قرار دارد، گفت: «قطعا امیدوارم که اینطور نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هرگز در خاورمیانه دنبال درگیری نبوده‌ایم.»

در واکنش به این جمله بن بندر، مجری بی‌بی‌سی به او یادآور شد که عربستان سعودی بیش از چهار سال است که در حال بمباران یمن است. سفیر عربستان گفت: «آن درگیری را ما شروع نکردیم. ما برای آرام کردن اوضاع وارد یمن شدیم. می‌دانم که برعکس [واقعیت] به نظر می‌رسد. هیچ درگیری‌ای وجود ندارد که درگیری خوبی باشد. مداخله ما در یمن با هدف احیای یک دولت منتخب دموکراتیک و با تأیید سازمان ملل متحد انجام شد. این احتمال وجود داشت که آنچه در یمن در جریان بود، بیش از پیش گسترش یابد.»

مجری بی‌بی‌سی در ادامه با اشاره به آمار بالای کشته‌های غیرنظامی در حملات عربستان سعودی به یمن، این حمله را یک «اشتباه فاجعه‌بار» توصیف کرد. بن بندر گفت: «هرکس که بگوید از درگیری یا جنگ متأسف نیست، یا دارد به شما دروغ می‌گوید یا دیوانه است. ما احساس کردیم که باید مداخله کنیم، چون این کار را به نفع یمن می‌دانستیم.»

او که کشورش در حمله به یمن صدها هزار یمنی را کشته و مجروح کرده و به گفته سازمان ملل «بزرگترین بحران انسانی معاصر» را در این کشور رقم زده، مدعی شد که ریاض مردم یمن را «برادر» و «فامیل» خود می‌داند و به همین دلیل هم در این کشور مداخله کرده و نمی‌تواند این کشور را به حال خود رها کند.

در ادامه مصاحبه، از بن بندر در مورد حادثه حمله به پالایشگاه «بقیق» و مجتمع نفتی «خریص» شرکت «آرامکو» سؤال شد. مسئولیت این حمله را ارتش و انصارالله یمن بر عهده گرفته و اعلام کرده‌اند که این اقدام پاسخی مشروع به حملات بی‌وقفه عربستان سعودی به مناطق غیرنظامی یمن است.

با این وجود، سفیر عربستان سعودی در این مورد گفت: «قطعا این [حمله] با پشتیبانی ایران انجام گرفته است. داریم تلاش می‌کنیم که بیش از حد سریع واکنش نشان ندهیم، چراکه آخرین چیزی که به آن نیاز داریم، درگیری بیشتر در منطقه است.»

او در مورد میزان خسارات وارده به صنعت نفت و پتروشیمی عربستان سعودی در نتیجه حمله اخیر، گفت: «بقیق بیش از نیمی از نفتی را که ما در عربستان سعودی تولید می‌کنیم، پالایش می‌کند. میزان پالایش نفت این مجتمع شاید از کل نفتی که در دیگر نقاط منطقه تولید می‌شود، بیشتر باشد. این ضربه‌ای به جهان و اقتصاد جهان است، نه فقط عربستان سعودی.»

در روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی و سعودی تلاش کرده‌اند تا از حادثه حمله به آرامکو به عنوان اهرمی برای افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. در همین چارچوب، واشنگتن و ریاض ایران را به نقش‌آفرینی مستقیم یا غیرمستقیم در این عملیات متهم کرده و مدعی شده‌‌اند که در حال تصمیم‌گیری در مورد نحوه پاسخ به این حادثه هستند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عربستان سفیر عربستان دیپلمات سعودی حادثه آرامکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد

 

به گزارش تابناک به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با تاکید دوباره بر اینکه مسکو هیچ نقشه‌ای برای حمله به لهستان، کشورهای حوزه بالتیک یا جمهوری چک ندارد، گفت که اگر غرب برای اوکراین جنگنده اف-۱۶ تامین کند، ارتش روسیه آن ها را سرنگون خواهد کرد.

پوتین در جمه خلبانان نیروی هوایی روسیه تاکید کرد: ناتو از زمان فروپاشی شوروی سابق در ۱۹۹۱، به سمت شرق و روسیه گسترش یافته است اما مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو این ائتلاف ندارد.

وی ادامه داد: ما در قبال این کشورها هیچ نیت خصمانه‌ای نداریم. حرف و حدیث درباره اینکه ما به برخی کشورهای دیگر حمله خواهیم کرد و با این حرف‌ها لهستان، کشورهای بالتیک و جمهوری چک را ترسانده‌اند، کاملا بی معنا و یاوه‌گویی است.

رییس جمهور روسیه همچنین درباره وعده‌های غرب به اوکراین برای ارسال جنگنده اف-۱۶ به این کشور نیز گفت: اگر برای اوکراین اف-۱۶ تامین کنند که به نظر می‌رسد درباره این موضوع صحبت کرده و ظاهرا خلبانان را آموزش می‌دهند، باز هم تغییری در شرایط میدان نبرد ایجاد نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما همانطور که تانک‌ها، زره‌پوش‌ها و سایر تجهیزات(غربی) از جمله موشک‌اندازهای چندمنظوره را نابود کردیم، جنگنده‌ها را هم نابود می‌کنیم.

پوتین با اشاره به اینکه جنگنده‌های اف۱۶ قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند نیز اضافه کرد: البته اگر از فرودگاه‌های نظامی در کشورهای ثالث از این جنگنده‌ها استفاده شود، آنگاه برای ما اهداف مشروع خواهند بود و فرقی نمی‌کند که موقعیت مکانی آنها کجا باشد.

اظهارات پوتین پس از آن مطرح شد که دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین پیش‌تر گفته بود که جنگنده‌های اف-۱۶ طی ماه‌های آتی به کی‌یف تحویل خواهند شد.

دیگر خبرها

  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • واکنش دولت رئیسی به تخفیف نفتی هزار میلیاردی به چینی‌ها | فیلم
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • واکنش تند عربستان به اقدام اسرائیل
  • واکنش تند عربستان به اقدام اسرائیل | اراضی فلسطین فورا باید بازگردانده شود
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی