Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،حبیب یزدان پناه افزود: این فعالیتها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان از سال 1394 آغاز شده و هر ساله در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی انجام می شود. مهمترین فعالیتهای این فصل، کاوش باستان شناسی، مطالعه ژئومورفولوژی، ساماندهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت اثار حاصل از کاوش خواهد بود که با همکاری متخصصینی از ایران و آلمان انجام خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 لازم به ذکر است محوطه تاریخی ریوی در 3 کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهشهای باستان شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود 3500 سال قبل تا کنون مورد توجه جوامع بشری بوده است. مهمترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دورانهای هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

محوطه تاریخی ریوی یکی از مهمترین استقرارگاه های تاریخی در شمال شرق کشور است که نزدیکی آن به جاده ارتباطی گرگان به مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم دشت سملقان فراهم نموده است.

با توجه به ماهیت علمی و فرهنگی این پژوهش و لزوم حفظ و معرفی این استقرارگاه تاریخی و فراهم نمودن شرایط جذب گردشگر، شرایط بازدید از این محوطه در حین کاوش­های باستان شناسی برای عموم فراهم است.   

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: باستان شناسی خراسان شمالی رشد گردشگری گردشگری و صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی سیستان و بلوچستان رایگان شد

  محمدهادی طهرانی‌مقدم اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، بازدید از تمامی ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان در روز ۳۰ فروردین ماه رایگان است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: شعار امسال روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی با عنوان «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» انتخاب شده است و ایکوموس (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان) به کشور‌ها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان بیش از ۱۶۰۰ بنا و محوطه تاریخی ثبت شده وجود دارد که در این روز برای بازدید عموم علاقه‌مندان به صورت رایگان دایر خواهد بود و راهنمایان نیز توضیحات لازم را ارائه می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است
  • امروز بازدید از بنا‌های تاریخی کردستان رایگان است
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی سیستان و بلوچستان رایگان شد
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل