Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:28:15 GMT

تغییرات اقلیمی از عوامل مهاجرت و حاشیه نشینی است

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۴۱۷۰

تغییرات اقلیمی از عوامل مهاجرت و حاشیه نشینی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا حسین ایمانی جاجرمی روز چهارشنبه در نشست تخصصی از حاشیه نشینی تا اسکان غیررسمی در ایران که در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد، افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل تغییرات عمده اقلیمی، سازمان ها و دستگاه های اجرایی خود را بر اساس این تغییرات تغییر داده و بازنگری کرده اند؛ بنابراین باید قبول کرد که در این خصوص اتفاق های مهمی در حال رخ دادن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این اتفاقات مانند کمبود منابع آبی است که به عنوان مثال در استان خوزستان موجب فرار جمعیت شده است یا شاهد حرکت جمعیت از استان سیستان و بلوچستان به سمت مشهد هستیم و شاهدیم که در حاشیه مشهد یک زاهدان کوچک ایجاد شده است.
ایمانی جاجرمی تاکید کرد: بنابراین در بحث حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی موضوع تغییرات اقلیمی بسیار مهم است و همواره باید مورد توجه قرار گیرد. این تغییرات می‌تواند به همراه خود فرار عظیم جمعیتی را فراهم کند و به عنوان مثال اگر مسئله دریاچه ارومیه حل نشود، شاید شاهد این طور مسائل باشیم.
وی گفت: اگرچه در سال های گذشته شاهد تولید ثروت بیشتر در دنیا و همین طور در ایران هستیم اما همچنان در دنیا می بینیم که نابرابری ها بیشتر شده و بخش عمده ثروت در اختیار یک درصد جمعیت است.
ایمانی جاجرمی با بیان اینکه فاصله کشورهای توسعه یافته با دیگر کشورها بیشتر شده است، این فاصله را در حوزه‌هایی مانند دیجیتال و آموزش بیشتر شاهدیم.
وی با اشاره به اینکه مسکن سازی سیاست نیست، بلکه یک اقدام است، گفت: هنوز سیاست بزرگ شهری برای ما معلوم نیست و نمی دانیم که شهرهای ما در کدام جهت و در کدام مسیر باید حرکت کنند و بخشی از آن آشفتگی ها مربوط به لابی گری هایی است که اتفاق می افتد.
ایمانی جاجرمی اعلام کرد: به عنوان مثال در مناطقی از کشور می‌بینیم که فرودگاه، پالایشگاه یا کارخانه هایی ساخته می شود اما ساخت آنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه بر اساس روابط شخصی بوده است و بخشی از این مشکلات مربوط به این می‌شود که ما سیاست شهری روشن نداریم.
وی گفت: به عنوان مثال برای تهران سیاست گذاری شده است که تهران ۹ میلیون نفر جمعیت داشته باشد اما مشاهده کردیم که اجازه ساخت و سازهای جدید در منطقه ۲۲ تهران داده می شود که نتیجه آن افزایش جمعیت بسیار زیاد در این منطقه و در نتیجه افزایش جمعیت تهران شده است.

با گرانی مسکن شاهد مهاجرت جمعیت تهران به خارج از تهران بودیم 
ایمانی جاجرمی گفت: در تابستان امسال در تهران یک موج گرانی مسکن و همینطور اجاره‌بها را داشتیم که موجب شد کسانی که قدرت ماندن در تهران را نداشتند، به سوی شهرها و روستاهای خارج از تهران مهاجرت کنند.
وی ادامه داد: این گرانی ها حتی موجب شد در تهران هم شاهد جابجایی مناطق باشیم و کسانی که قدرت ماندگاری در مناطق بالایی تهران را نداشتند، به سوی مناطق پایین آمدند و در نتیجه این اتفاق، اقشار پایین تر جامعه نیز چاره‌ای جز حاشیه نشینی و اسکان در سکونتگاه های غیررسمی ندارند.
ایمانی جاجرمی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ سیاست ایجاد شهرهای جدید را گذاشتیم، گفت: بر این اساس روستاهای بزرگ تبدیل به شهر شدند و حالا در این شهرها شاهد هزار و یک مشکل هستیم. به دلیل اینکه بر اساس برنامه ریزی تبدیل به شهر نشده اند.
وی گفت: بر اساس آمارهای غیررسمی در دهه ۷۰ حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر ساکن سکونتگاه های غیررسمی بودند و بر همین اساس در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر در این مناطق ساکن هستند.
ایمانی جاجرمی اعلام کرد: در این راستا باید برنامه‌ریزی شود و مسکن های اجتماعی قابل استطاعت تهیه شود و در اختیار افراد قرار گیرد و در این خصوص هم از تجربه دیگر کشورها استفاده شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی مهاجرت حاشیه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۴۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود حق‌لطفی در جریان بازدید اصحاب رسانه از ۳ پروژه منطقه ۱۲ (امامزاده یحیی، سبزه میدان و ساختمان بلدیه)، توضیح داد: سازمان عمرانی مناطق به عنوان بازوی اجرایی پروژه های شهرداری تهران برای عملیاتی کردن پروژه هایی که رویکرد ابنیه دارد، فعالیت می‌کند.

او افزود: درحال حاضر، تکمیل ساختمان بلدیه، پردیس شماره ۱ و ۴، ساختمان شهرداری منطقه ۶، ایجاد سازمان میادین و میوه و تره‌بار، ایجاد یاورشهرها، احداث پارکینگ های طبقاتی و … توسط سازمان عمرانی مناطق دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ساختمان بلدیه توضیح داد: این ساختمان بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۵ ساخته شده و کارهای شهرداری و دارایی را انجام می‌داد و بعد از آن تخریب شد و تا سال‌ها نقش پارکینگ اتوبوس‌ها را ایفا می‌کرد، از سال ۹۶ اجرای بازافرینی این پروژه شروع شد و درحال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ قبل از روز تهران یعنی تا شهریور ماه این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

کاربری ساختمان بلدیه چیست؟

او افزود: ساختمان بلدیه یک مجموعه با نمای قدیمی و با طراحی به روز بوده و به عنوان یک مجموعه فرهنگی فعالیت خواهد کرد که جزو پروژه های شاخص شهرداری است.

حق‌لطفی درباره بهره بردار ساختمان بلدیه، گفت: بخشی از این ساختمان برای اسکان روابط عمومی شهرداری پیش بینی شده است و بهره برداری از سایر بخش‌های فرهنگی آن با مجموعه روابط عمومی شهرداری خواهد بود.

او درباره کمبود پارکینگ در پروژه چند منظوره فرهنگی ورزشی در امامزاده یحیی، تصریح کرد: سازمان عمرانی در این زمینه مجری است، در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و منطقه ۱۲، این مجموعه چند منظوره، به عنوان یک ورزشگاه محلی تعریف شده و دیگر نیازی به تامین پارکینگ با ظرفیت بالا نیست، چراکه برای اهالی محل است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ادامه داد: برای ساختمان بلدیه رقم ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا این پروژه تکمیل شود.

حق‌لطفی گفت: امسال در سازمان عمرانی مناطق چند پروژه در دست افتتاح داریم، علاوه بر ساختمان بلدیه، پارکینگ مینابی نیز در انتهای فصل بهار به بهره برداری خواهد رسید.

تغییرات جدید در سبز میدان تهران

همچنین سامان صفری، مدیر پروژه سبزه‌میدان بازار بزرگ تهران با بیان این‌که این پروژه حدودا ۲۷۰۰ متر است که ۲۰۰۰ متر آن سکو و ۷۰۰ متر پیاده‌رو است، گفت: البته طرح اولیه سبزه‌میدان متفاوت بود و با توجه به توصیه و ایرادات سازمان میراث فرهنگی این طرح تغییر کرد.

او با بیان این‌که شهرداری تهران اقدامات زیربنایی برای بهسازی سبزه‌میدان انجام داده است، ادامه داد: در زیر سبزه میدان پاساژ طلا قرار دارد که شهرداری تهران نسبت به مقاوم سازی سقف پاساژ و رفع نشتی‌ها اقدام کرده است.

صفری با بیان این‌که در نظر داریم «سردر» ورودی جنوبی بازار طلا که در سبزه‌میدان قرار دارد، بهسازی کنیم، اظهار کرد: دسترسی جنوبی به بازار طلا از بین نمی‌رود؛ بلکه فقط ساختمانی که بر روی این ورودی وجود دارد، تغییر شکل خواهد داد تا سردر میراثی بازار از دور قابل رویت باشد.

مدیر پروژه سبزه‌میدان با بیان این‌که با حذف دیواره‌های ورودی بازار طلا سردر میراثی بازار به وضوح قابل دیدن است، تصریح کرد: قرار است تا سیستم تهویه بازار طلا که بر روی میدان سبزه‌میدان است اصلاح و کاور شود که به نظر می‌رسد تا چهارماه آینده این پروژه ۴۰ میلیارد تومانی وارد مدار بهره‌برداری شود.

او با اشاره به ایرادات سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: به دلیل نظرات سازمان میراث فرهنگی جنس کف‌پوش سبزه‌ میدان تغییر کرد و با این‌که هزینه‌ها را افزایش داد؛ اما بالاخره توانستیم نظر مثبت میراث را جلب کنیم.

کد خبر 846921 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها طرح‌های عمرانی شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز
  • ۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر
  • احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • جزئیات تغییرات طرح ترافیک جدید در پایتخت/ طرح «زوج و فرد» حذف می شود؟
  • زمان اجرای تغییرات در طرح ترافیک تهران
  • قدردانی از خانواده خیر سلامت در بیمارستان واسعی سبزوار
  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خانه بلدیه نیاز است | تغییرات جدید در سبزه میدان بازار