Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@08:35:08 GMT

مردم باید طعم شیرین شعر فارسی را بیشتر بچشند

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۴۴۲۳

مردم باید طعم شیرین شعر فارسی را بیشتر بچشند

حسین شهابی در گفت‌وگو با برنا با اشاره به نقش و جایگاه مهدهای کودک ، مدارس و دانشگاه‌ها در تقویت بنیان‌های ادبی  اظهار داشت: بدون شک مربیان مهدها ،معلمان و استادان  زبان و ادبیات فارسی و موسسات و انجمن های ادبی نقش مهمی در شناساندن شاعران و نویسندگان دارند .

مدیر خانه ادبیات کرمان ادامه داد : ایران شاعران نام آور بسیاری همچون: رودکی،فردوسی، مولوی،حافظ،سعدی،خواجو، خیام،نظامی،شهریار،نیما، اخوان، سهراب سپهری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..داشته و دارد که متاسفانه نوجوانان و جوانان با زندگی و آثار آنها آشنایی کمی دارند .

وی افزود: در فرهنگ ایرانی زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز با شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.

شهابی اضافه کرد: زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیک بوده است. علیرغم حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.

مدیر خانه ادبیات در پایان اظهار داشت: در حال حاضر عمده  انجمن های ادبی ایران صرفا به خواندن اشعار بسنده می کنند که باید با استفاده از کارشناسان و منتقدان ادبی به نقد آثار ادبی هم پرداخته شود.

گفتنی است مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ادبیات جهان زبان و ادبیات فارسی شعر مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۴۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، صیانت از زبان و ادبیات فارسی به عنوان میراث فرهنگی و هویت ملی ایرانیان، ضمن اهمیت حفظ و پاسداشت، نیازمند نظارت، کنترل و بکارگیری صحیح است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • ضرورت آموزش فرهنگ داوطلبی به مردم
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • داستان شور نمکی‌ها و قصه شیرین کیک‌ و نوشابه بعدازظهر
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه
  • برنامه ملی گسترش انس عمومی با ادبیات فارسی تصویب می‌شود
  • روند تصویب برنامه ملّی گسترش انس عمومی با ادبیات کهن فارسی در شورای فرهنگی عمومی