Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-19@11:03:50 GMT

هزینه مدرسه رفتن چقدر تمام می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۴۵۳۵

بازشدن مدارس و جنب و جوشی که بین چند میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور ایجاد می‌کند، با شلوغی بازار و انجام خریدهایی برای مدرسه رفتن همراه است و البته هزینه‌هایی را نیز به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

اخبار اجتماعی-  مدرسه رفتن نیازمند خرید روپوش، کیف و کفش، لوازم تحریر ، خرید کتاب درسی، شهریه ثبت نام و سایر هزینه‌های جانبی است که در ساده‌ترین شرایط سر از حدود یک میلیون تومان درمی‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم مدرسه رفتن‌های لاکچری برخی دانش‌آموزان را که فقط میلیونها تومان هزینه ثبت نام در مدارس غیردولتی می‌دهند، کیف و کفش‌ میلیونی می‌خرند و کیف‌هایشان پر از دفترهای فانتزی و لوازم تحریر برند و گران قیمت است را کنار بگذاریم، هزینه متوسط آماده کردن دانش آموزان برای رفتن به مدرسه برای خانواده‌ها بین حداقل یک تا چند میلیون تومان است.

ابتدایی‌ترین نیاز برای مدرسه رفتن ثبت‌نام در مدرسه است. اگرچه برخی مدارس غیرانتقاعی را انتخاب می‌کنند که شهریه آن از حدود 2.5 میلیون تومان برای مقطع ابتدایی آغاز می‌شود و تا بیش از 10 میلیون تومان برای مقطع دبیرستان برخی مدارس بالا می‌رود، اما اکثر دانش‌آموزان مدارس دولتی را انتخاب می‌کنند که بر اساس قانون، شهریه ندارد، اما برخی مدارس رقمی بین 200 تا 500 هزار تومان را با عناوین کمک به مدرسه و... دریافت می‌کنند.

روپوش مدرسه که این روزها برای برخی مدارس پسرانه نیز اجباری شده دومین نیاز دانش‌آموزان است که قیمت مصوب دارد و بر اساس نرخ دستمزد و قیمت پارچه‌ از سوی تولیدی‌ها اعلام می‌شود.

لباس فرم مدارس بر اساس سایز دانش آموزان قیمتی بین 60 تا 80 هزار تومان برای سایر کوچک تا نزدیک به 150 هزار تومان دارد و البته برای دانش آموزان دختر نیز باید بسته به مقطع مدرسه و سایز هزینه 10 تا 16 هزار تومان قیمت مقنعه را نیز اضافه کرد.

کیف و کفش مدرسه نیز هزینه بزرگ دیگری است که طیف قیمتی بسیار گسترده‌ای بر اساس کیفیت، سایز، برند و... دارد.

کیف و کفش‌های مدرسه برخی دانش آموزان متمول میلیونی است، اما آنچه قشر متوسط دانش‌آموزان تهیه می‌کنند هزینه‌ای بین 80 تا 200 هزار تومان برای کفش مدرسه(بسته به نوع اسپرت یا معمولی بودن) و هزینه 45 تا 150 هزار تومانی برای کوله پشتی دارد.

البته کوله پشتی‌هایی در بازار هستند که قیمت‌های 400 تا 500 هزار تومانی دارند و از چمدان‌های چرخ دار مسافرت دست کمی ندارند، اما به طور معمول همه دانش آموزان از این مدل استفاده نمی‌کنند.

لوازم تحریر که از سال گذشته با افزایش قیمت زیادی خصوصا در بخش دفتر مواجه بوده هزینه دیگر مدرسه دانش آموزان است. هر دانش آموز برای مدرسه رفتن حداقل پنج دفتر، سه خودکار یا مداد، پاک کن، تراش و سایر لوازم جانبی را نیاز دارد.

قیمت هر دفتر نیز بسته به تعداد برگ، نوع جلد، سیمی یا ساده بودن  ... نیز از حدود چهار هزار تومان تا 20 هزار تومان است. قیمت مداد و خودکار نیز از حداقل هزار تا دو هزار تومان شروع می‌شود و تا 10 هزار تومان هم در بازار وجود دارد.

ساده‌ترین پاک‌کن  و مدادتراش هم اکنون سه هزار تومان قیمت دارند و جامدادی که دانش‌آموزان بخواهند لوازم التحریر خود را در آن بگذارند هم از پنج تا هفت هزار تومان شروع می‌شود و به 20 تا 30 هزار تومان می‌رسد.

مدرسه رفتن هزینه‌های جانبی دیگری هم مانند هزینه کتاب درسی و سرویس مدرسه ، میان وعده‌ای که دانش آموزان با خود می‌برند و... دارد که همین موارد نیز ماهانه حداقل بین 100 تا 200 هزار تومان پول می‌خواهد.

با احتساب همه این موارد و در شرایطی که فرض کنیم اکثر دانش آموزان هزینه مدرسه غیرانتفاعی را نداشته باشند مدرسه رفتن برای خانواده‌های معمولی حداقل حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که تا چند میلیون تومان هم بالا می‌رود.

نایب رئیس اتحادیه کتاب و لوازم تحریر فروشان کرمانشاه از افزایش قیمت چند برابری برخی از انواع لوازم التحریر نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته، مدارس به رقیب کتابفروشی‌ها در عرضه لوازم تحریر تبدیل شده‌اند.

محمد تقی زرشکیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نزدیک شدن ایام بازگشایی مدارس و شروع خرید لوازم التحریر در بازار، اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها، خرید مردم به اندازه سال‌های گذشته نیست.

وی از افزایش قیمت حدود 200 درصدی انواع دفتر نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: این گرانی بیشتر متاثر از قیمت کاغذ بوده است. دیگر انواع لوازم التحریر نیز بین 80 تا 400 درصد نسبت به سال قبل گران شده‌ است.

زرشکیان با بیان اینکه این گرانی فروش مغازه‌داران را تحت تاثیر قرار داده است، اضافه کرد: مشکلات متعدد دیگری هم داریم.

وی یکی از مهمترین این موارد را تداخل صنفی سایر واحدهای صنفی با لوازم تحریرفروشان در این ایام دانست و تاکید کرد: هر سال شاهد این معضل هستیم که مغازه‌هایی که در سایر ایام سال اجناس دیگر عرضه می‌کنند، در فصل بازگشایی مدارس به فروش لوازم التحریر روی می‌آورند.

نایب رئیس اتحادیه لوازم تحریرفروشان کرمانشاه گفت: از سوی دیگر بساط دستفروشی لوازم تحریر هم در بازار اصلی شهر برپا می‌شود که به کسادی بازار مغازه‌داران دامن می‌زند.

زرشکیان با بیان اینکه برپایی نمایشگاه پاییزه نیز مزید علت مشکلات لوازم تحریرفروشان شده، افزود: برپایی نمایشگاه در این شکل کاری غیرقانونی است که هر سال شاهد آن هستیم، زیرا نمایشگاه صرفا باید محلی برای معرفی کالاها باشد، نه فروش آن.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آموزش و پرورش و مدارس نیز به رقیب جدی ما تبدیل شده‌اند و در مدارس عنوان می‌کنند که تامین لوازم تحریر دانش‌آموزان را خودشان انجام خواهند داد.

نایب رئیس اتحادیه لوازم تحریرفروشان کرمانشاه گفت: برخی مدارس غیرانتفاعی و هیات امنایی از ابتدای سال تحصیلی هزینه لوازم تحریر را اخذ می‌کنند و مانع خرید این وسایل از سوی دانش آموزان می‌شوند.

زرشکیان از پیامدهای منفی مجموع این موارد برای کتابفروشی‌ها یاد کرد و ادامه داد: مغازه‌داران از چند ماه قبل برای بازگشایی مدارس خرید می‌کنند و فعالیت سایر واحدهای غیرمجاز باعث می‌شود نتوانند فروش خوبی داشته باشند و چک‌هایشان برگشت بخورد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: لوازم تحریر سرویس مدرسه لوازم تحریر نمایشگاه آموزش و پرورش کفش کیف و کفش مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۴۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز کمک سرانه ۲۰ میلیارد ریالی به حساب مدارس مجری طرح اعتکاف علمی نوروزی در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان از آغاز فعالیت بیش از ۳۰۰ پایگاه اعتکاف علمی نوروزی دانش آموزان در مدارس متوسطه دوم شهرستان‌ها و مناطق استان خبر داد.

حسن بروشکی در گفت وگو با ایسنا گفت:  با هدف تقویت بنیه علمی، رفع مشکلات درسی و مفاهیم آموزشی و آمادگی بیش از پیش دانش آموزان برای ورود به عرصه امتحانات نهایی و کنکور سراسری، ۱۶۰ پایگاه دخترانه و ۱۴۱ پایگاه پسرانه فعالیت خود را آغاز کردند.

وی اظهار کرد: مهمترین رویکرد فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت استان در ایام پیش رو، ارتقا کیفیت آموزشی و تمهید مقدمات در راستای ورود دانش آموزان به عرصه امتحانات پایانی و حصول نتایج مطلوب و درخورشأن فرزندانمان خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت استمرار فعالیت‌ همایش‌های علمی، پنجشنبه‌های آموزشی و اعتکاف‌های نوروزی اظهار کرد: بیش از ۱۳ هزار دانش آموز متوسطه دوم در ۳۰۱ پایگاه اعتکاف نوروزی به مدت ۲۰ روز فعالیت‌های آموزشی و درسی خود را پیگیری خواهند کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: آنچه از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است آن است که در فرصت باقیمانده تا ایام امتحانات و کنکور سراسری همه حوزه‌ها و بخش‌ها، توان و ظرفیت‌های مختلف را برای ارتقا کیفیت آموزشی دانش آموزان پای کار آورده و همه دست به دست هم داده تا اتفاق خوب و نویدبخشی رقم خورد.

بروشکی ادامه داد: از آنجایی که در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش استان مفاد و مفاهیم و سر فصل‌های سند ۵ ساله توسعه شاخص های آموزشی و پرورشی و فضاها مصوب شد، یقیناً مبنای کار در دستگاه تعلیم و تربیت استان، محتوای مندرج در این سند خواهد بود و همه حوزه‌ها اعم از ستادی و صف باید این مهم را در دستور کار قرار دهند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان نیز از واریز کمک سرانه ۲۰ میلیارد ریالی به حساب مدارس مجری طرح اعتکاف علمی نوروزی استان خبرداد.

جهانتیغ افزود: همچنین مبلغ ۱۳۹ میلیارد ریال سرانه به حساب سایر مدارس استان واریز گردید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واریز کمک سرانه ۲۰ میلیارد ریالی به حساب مدارس مجری طرح اعتکاف علمی نوروزی در سیستان و بلوچستان
  • ‌اجرای طرح توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی برای اولین بار
  • ۸۰ درصد دانش آموزان صدرای خوزستان به پویش«زندگی با آیه‌ها»پیوستند
  • برگزاری کارگاه تولید قارچ در مدارس ورامین
  • آغاز ساخت چهار مدرسه در خنداب
  • مشارکت روز افزون مدارس یزد در آزادی زندانیان
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۴ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند
  • کمک دانش آموزان دبستان دخترانه رهبر یزد به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
  • برگزاری محفل انس با قرآن در بیش از يک‌هزار مدرسه کرمان
  • آلمان دانش آموزان را برای جنگ آماده می‌کند