Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:04:16 GMT

شپش و راه‌های تشخیص و درمان آن

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۴۵۶۰

شپش و راه‌های تشخیص و درمان آن

شپش یک حشره کوچک و بدون بال است که فرد در هر سن و موقعیت اجتماعی و اقتصادی ممکن است به آن مبتلا شود، اما از مهم‌ترین اماکنی که افراد به شپش مبتلا می‌شوند، مدارس و مهدهای کودک هستند، هر شپش بالغ ماده روزانه حداکثر 8 تخم می‌گذارد، درمان این بیماری لازم و ضروری است چراکه به راحتی می‌تواند منتقل شوند.

 دکتر مجید محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: بیماری "شپش" بیماری مبتلا به اکثر خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های مرفه است، شپش یک انگل دارای تخم به نام "رشک" است که این رشک‌ها سفید و قهوه‌ای رنگ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: رشک‌های سفید رنگ نشان دهنده آلودگی قبلی فرد و رشک‌های قهوه‌ای رنگ به معنای فعالیت تازه شپش است، به طور کلی 3 دسته شپش وجود دارد، شپش "سر"، "تنه" و "آنه".
این پزشک عمومی افزود: شپش‌های سر معمولا در پشت گوش و گردن هستند، با بهداشت بی ارتباط و عمر این شپش‌ها حداکثر 30 روز است، اما شپش‌هایی که در تنه هستند کاملا با بهداشت مرتبط و خود این شپ‍ش‌ها عامل یک سری عفونت‌های دیگر هستند.
وی با اشاره به اینکه راه تشخیص این انگل با دیدن شپش زنده یا رشک‌ها ممکن است، بیان کرد: اولین علامت شپش، خارش است، فرد مبتلا احساس می‌کند که چیزی روی پوست سرش در حال راه رفتن یا خزیدن است، ایجاد حالت شوره‌زدگی روی مژه‌ها یا به وجود آمدن دانه‌های کوچک کهیری شکل روی منطقه آلوده از دیگر علائم وجود این بیماری است.
محمدیان در خصوص درمان این بیماری گفت: برای درمان این بیماری یا باید خود شپش را فلج کرده و کشت، یا باید رشک‌ها را از بین برد و یا سطح چسبندگی رشک‌ها با سطح چسبندگی پوست را از بین برد که این کار معمولا با استفاده از سرکه انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: این نکته قابل توجه است که تمام افراد خانواده باید تحت درمان قرار بگیرند، اگر برای دختری که مبتلا به شپش است مقنعه یا روسری جدید خریده می‌شود باید حتما قبل از استفاده، اتو شود، مبلمان باید با استفاده از جاروبرقی نظافت شوند و موهای سر روزانه دو تا سه مرتبه با مخلوط سرکه و آب شست‌وشو شوند.
این کارشناس افزود: از روغن بادام تلخ هم می‌توان استفاده کرد، به این صورت که روغن را روی سر زده و ماساژ داده شود تا شپش‌ها اصطلاحا خفه شوند، می‌توان سس مایونز را به سر مالید و یک شب تا صبح سر را با کلاه مخصوص رنگ مو یا کیسه فریزر بست تا شپش‌ها از بین بروند.
وی یادآور شد: مسئله مهم این است که وسایلی که نمی‌توان ضدعفونی کرد را باید داخل کیسه فریزر دربسته به مدت دو هفته نگهداری کرد، البسه باید چند روز در معرض نور خورشید قرار بگیرند و لباس‌های فرد مبتلا در ماشین لباس‌شویی با دمای 55 درجه سانتی‌گراد شسته، حدود 20 دقیقه با استفاده از خشک‌کن لباس‌ها خشک شوند و بعد با استفاده از آفتاب کاملا خشک شوند.
محمدیان بیان کرد: باید شانه‌های ظریف را از داروخانه تهیه، به سرکه آغشته و بعد نخ نامرئی را بین دندانه‌های شانه گذاشته و به سر فرد مبتلا کشید تا به این وسیله شپش‌ها به شانه چسبیده و از سر جدا شوند، به طور کلی بهتر است شانه و برس‌ها به مدت یک ساعت در الکل باشد.
وی عنوان کرد: بعد از اینکه فرد اولین دوره درمان را پشت سر گذاشت و یا اینکه اولین برس مرطوب به سر فرد کشیده شد، فرد متواند به مدرسه برود اما درمان دارویی شپش که در منزل می‌توان از آن استفاده کرد، شامپوی "پرمترون" است، بعد از این که سر فرد مبتلا با شامپو شسته و تمیز شد، مقداری از این شامپو را به سر زده و می‌گذاریم حدود 10 دقیقه بماند و بعد شست‌وشو می‌کنیم، این کار 7 تا 10 روز بعد باید تکرار شود.
محمدیان گفت: محلول "دایلیس" یا "دایمتیکون" محلول دیگری است که بسیار موثر بوده و این محلول را باید بعد از شست‌وشو روی سر مالیده و 8 ساعت بعد سر شسته شود، استفاده از این محلول برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند، از اتو مو هم می‌توان استفاده کرد، در صورت مقاوم بودن شپش‌ها حتما به پزشک مراجعه شود تا داروهایی که لازم است تجویز شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سركه رشک شپش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۴۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم