Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@05:11:34 GMT

نکاتی درباره یک عشق کامل از نظر روان‌شناسان

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۴۷۳۱

نکاتی درباره یک عشق کامل از نظر روان‌شناسان

به نقل از روزنامه خراسان، طبق نظریه روان شناسانه عشق «استرنبرگ»، هشت نوع شیوه وجود دارد که از طریق بررسی آن‌ها، عناصر عشق مشخص می‌شود. حالا اگر می‌خواهید که نوع عشق به همسرتان را بدانید و تلاشی برای افزودن چاشنی خوشبختی به زندگی مشترک‌تان داشته باشید، باید با این هشت مورد بیشتر آشنا شوید.

فقدان عشق: در این رابطه هیچ یک از عناصر عشق حضور ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این رابطه را در زندگی روزانه با مردم عادی داریم. اگر احساس‌تان درباره شریک زندگی‌تان از این نوع باشد، باید گفت که رابطه‌تان در معرض خطر است و باید هرچه زودتر، فکری برای خروج از این حالت بکنید.

علاقه‌ای همدلانه: این احساس زمانی دست می‌دهد که کشش و تعهد به مقدار کم بین شما و همسرتان وجود داشته باشد یا احتمالا اصلا وجود نداشته باشد، اما صمیمیت در حد بالایی باشد. این احساسات را معمولا در خصوص دوستان صمیمی داریم.

علاقه‌ای هیجانی: علاقه‌های هیجانی مانند روابط دختر و پسر‌ها قبل از ازدواج از ویژگی‌های روابطی است که در آن‌ها هوس شدید است، اما صمیمیت و تعهد در سطح ضعیفی قرار دارند. این علاقه‌ها ماندگاری زیادی نخواهد داشت.

علاقه خالی: این عشق زمانی احساس می‌شود که تعهد قوی باشد، اما کشش و صمیمیت در سطح پایینی قرار گیرند یا اصلا وجود نداشته باشند. این ویژگی اغلب در زوج‌هایی دیده می‌شود که مدت زیادی از ازدواج آن‌ها می‌گذرد، به خاطر بچه‌ها در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و فقط می‌خواهند رابطه را حتی اگر از نظر روانی و جسمی یکدیگر را ارضا نکنند، نگه دارند.

علاقه رمانتیک: این عشق در بین زوج‌هایی مشاهده می‌شود که رابطه آن‌ها تا اندازه‌ای تازه است و هوس و صمیمیت شدیدی بین شان وجود دارد. البته زوج‌هایی هم هستند که با مدیریت یک سری عوامل و به کار گیری چندین مهارت کاربردی در زندگی، این نوع علاقه را مدت بیشتری در زندگی‌شان ماندگار می‌کنند.

علاقه عاطفی: در این عشق، صمیمیت و تعهد شدید، اما کشش ضعیف است. عشق عاطفی در بین زوج‌هایی دیده می‌شود که مدت تقریبا طولانی با هم هستند و از یکدیگر رضایت دارند، اما جاذبه جنسی آن‌ها از بین رفتـه و تـلاشــی بــرای بهبود آن نمی‌کنند.

علاقه ساده‌لوحانه: در این عشق، کشش و تعهد بالاست، اما صمیمیت ضعیف است. عشق ساده‌لوحانه در زوج‌هایی دیده می‌شود که به خاطر یک عشق آتشین تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند، حتی اگر ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر را اصلا نشناسند. معمولا آن‌ها پس از آن‌که به هم متعهد می‌شوند، احساس صمیمیت می‌کنند. البته گاهی هم احساس می‌کنند که یکدیگر را دوست ندارند و عاقبت خوبی در انتظارشان نخواهد بود.

علاقه آرمانی: این عشق کامل سه عنصر را به طور سخاوتمندانه در خود جای می‌دهد. عشقی که همه ما آن را در خواب می‌بینیم. استرنبرگ عقیده داشت، عشق یک مثلث است و بهترین حالت عشق به مثلث متساوی الاضلاع شباهت دارد. به بیان دیگر برای تجربه عشق کامل یک انسان، یعنی عشقی که تمام اوصاف عشق را در بر داشته باشد به سه مولفه و سه عنصر نیاز است: صمیمیت، هوس و تعهد. در واقع عشق از این دیدگاه زمانی بهترین حالت را خواهد داشت که هر یک از سه عنصر را تقریباً به طور یکسان شامل شود، اما تعریف این سه عنصر عشق چیست؟

صمیمیت: جزء عاطفی است و شامل احساس نزدیکی و اشتراک احساسات است که عنصری هیجانی است. ارتباط محبت‌آمیز، ابراز علاقه به سلامتی طرف مقابل و میل به پاسخ متقابل همسر را شامل می‌شود.
شهوت، شور و هیجان: جزئی انگیزشی و شامل جاذبه جنسی و احساس شاعرانه عاشق بودن است.

تعهد: با داشتن این عنصر از عشق، طوری به رابطه خود اهمیت خواهیم داد که برای حفظ آن حاضر می‌شویم هر کاری انجام دهیم. همین تعهد است که ما را وادار می‌کند تا از همه توفان‌های موجود در مسیر رابطه بگذریم و این تعهد در بین زن و شوهر‌هایی که زندگی مشترک بلند مدتی پشت سر گذاشته‌اند، شدیدتر و عمیق‌تر است. قابل توجه است که براساس نظریه عشق مثلثی استرنبرگ، اگر تعادل این سه در روابط به هم بریزد مفهوم جدیدی از عشق شکل می‌گیرد که با مفهوم عشق کامل تفاوت دارد. مثلا اگر فردی در قبال فرد دیگر فقط احساس صمیمیت داشته باشد، این‌جا بین دو نفر تنها و تنها رابطه دوستانه و اجتماعی به وجود خواهد آمد و اگر تنها شهوت، شور و هیجان باشد، عشقی صرفا برای تخلیه نیاز‌های جنسی شکل خواهد گرفت و اگر شهوت، شور، هیجان و همچنین صمیمیت باشد، اما تعهد در آن رابطه نباشد، ما شاهد یک عشق رمانتیک خواهیم بود.


منبع:سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عشق همسران روابط عاطفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۴۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زنان در دوران قاعدگی احساس سرما می‌کنند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، از دردهای قاعدگی گرفته تا نفخ و نوسانات خلقی، زنان مشکلات زیادی را قبل یا در طول دوره قاعدگی خود تجربه می کنند. برخی از زنان نیز در دوره قاعدگی احساس سرما می کنند. این احساس سرما بیشتر اوقات به دلیل تغییرات هورمونی است اما می تواند به دلیل عوامل دیگری نیز باشد و ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای یا یک وضعیت سلامتی باشد.

بیشتر بخوانید: چرا برخی افراد صبح‌ها معده‌درد دارند؟

استفاده از یک پد گرم کننده یا کیسه آب گرم در قسمت پایین شکم یا کمر می تواند به کاهش گرفتگی عضلات و همچنین گرم نگه داشتن بدن شما کمک کند.

آیا احساس سرما در دوران قاعدگی طبیعی است؟

احساس سرما در طول قاعدگی اغلب یک پاسخ طبیعی و موقتی به تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با چرخه قاعدگی است؛ با این حال، اگر این احساس شدید، مداوم یا همراه با علائم نگران کننده دیگر است، بهتر است با پزشک مشورت کنید. آنها می توانند وضعیت سلامتی شما را ارزیابی کنند، هرگونه شرایط پزشکی زمینه ای را رد کنند و در صورت لزوم درمان مناسب را ارائه دهند.

دلایل احساس سرما در دوران قاعدگی چیست؟

عواملی وجود دارد که باعث می شود در دوران قاعدگی احساس سرما کنید:

۱. نوسانات هورمونی
تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی می تواند بر تنظیم دمای بدن تأثیر بگذارد. پروستاگلاندین ها که مواد هورمون مانندی هستند که در طول قاعدگی ترشح می شوند، می توانند بر هیپوتالاموس (ترموستات بدن) اثر بگذارند و منجر به نوسانات دمای بدن شوند. همچنین، تغییرات در سطوح استروژن، پروژسترون و هورمون لوتئینیزه کننده ممکن است بر مکانیسم های تنظیم حرارت بدن تأثیر بگذارد و باعث شود برخی از زنان احساس سرما کنند.

۲. تغییر جریان خون
قاعدگی شامل تغییراتی در میزان جریان خون، با ریزش پوشش داخلی رحم است. این فرآیند می تواند منجر به تغییراتی در گردش خون شود و ممکن است به احساس سرما در پریود شما منجر شود. همچنین عروق خونی نزدیک سطح پوست ممکن است در پاسخ به انتشار برخی مواد شیمیایی منقبض شوند و بر توزیع گرما تأثیر بگذارند.

۳. کم خونی
کم خونی، وضعیتی که با کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین مشخص می شود، در زنان، به ویژه آنهایی که خونریزی شدید قاعدگی دارند، شایع است. سطوح ناکافی آهن نیز می تواند توانایی بدن برای انتقال اکسیژن را مختل کند و منجر به احساس سردی شود. زنانی که کم خونی دارند نیز ممکن است دچار خستگی و ضعف شدید شوند.

۴. کم آبی بدن
از دست دادن خون قاعدگی، به ویژه در پریودهای سنگین، می تواند به کم آبی بدن منجر شود. همچنین مصرف ناکافی مایعات ممکن است منجر به کاهش دمای بدن و احساس سردی شود. برای زنان ضروری است که در طول قاعدگی خود هیدراته بمانند تا از سلامت کلی خود حمایت کنند.

۵. کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند و می تواند متابولیسم بدن را مختل کند و منجر به علائمی مانند خستگی، عدم تحمل سرما و احساس سرمای شدید شود. برخی از زنان ممکن است علائم شدید را در طول قاعدگی خود تجربه کنند.

۶. عفونت یا بیماری
در برخی موارد، احساس سرما در دوران قاعدگی ممکن است نشانه یک عفونت یا بیماری باشد. بیماری های التهابی لگن با درد زیر شکم، ترشحاتی غیر طبیعی بودار و تب ظاهر می شود که می تواند حتی شامل شرایطی مانند آنفولانزا باشد.

راه های گرم کردن بدن در پریود

گرم و راحت ماندن در طول قاعدگی مهم است، به خصوص اگر احساس سرما را تجربه می کنید. در اینجا چند نکته برای غلبه بر لرز هنگام پریود توضیح داده شده است:

۱. لباس های چند لایه بپوشید
برای اینکه گرمای بدن خود را به دام بیندازید، به صورت چند لایه لباس بپوشید. از پارچه های ضخیم و گرم نزدیک به پوست خود استفاده کنید و در صورت نیاز لایه ها را اضافه کنید.

۲. نوشیدنی های گرم بنوشید
نوشیدنی های گرم مانند چای گیاهی، آب داغ با لیمو یا آبگوشت گرم بنوشید. این موارد می توانند به افزایش دمای بدن و ایجاد آرامش در دوران قاعدگی کمک کنند.

۳. حمام کنید
برای شل شدن عضلات و افزایش گرمای کلی بدن، حمام آب گرم بگیرید. افزودن نمک اپسوم یا روغن های ضروری می تواند اثر تسکین دهنده حمام گرم را افزایش دهد.

۴. غذاهای گرم بخورید
غذاهای گرم و مقوی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. می توانید سوپ، خورش و فرنی گرم میل کنید. این موارد می توانند راحتی و آسایش شما را فراهم کنند و به تنظیم دمای بدن کمک کنند.

۵. فعالیت بدنی داشته باشید
به فعالیت های بدنی سبک، مانند کشش های ملایم یا پیاده روی کوتاه بپردازید. ورزش در دوران قاعدگی می تواند گردش خون را بهبود بخشد و به احساس گرما کمک کند.

ترجیحات فردی متفاوت است، بنابراین ممکن است لازم باشد کمی آزمایش کنید تا بهترین روش را برای تسکین علائم خود پیدا کنید. اگر احساس سرما در طول دوره قاعدگی شما شدید، مداوم یا همراه با علائم نگران کننده دیگری مانند درد شدید، بوی بد، سرگیجه و حالت تهوع است، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1224760 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خانه پدری جلال آل‌احمد؛ از «خانه باستان‌شناسان» تا «پاتوق معتادان» و...
  • رامین رضائیان: احساس می‌کنم 23 ساله‌ام
  • (ویدیو) کشف قدیمی‌ترین فلز جهان در ایران به وزن سه کیلو و نیم متعلق به نه هزار سال قبل
  • آیا ارتودنسی درد دارد؟
  • چرا زنان در دوران قاعدگی احساس سرما می‌کنند؟
  • هنگام سفر با هواپیما و قطار چه نکاتی باید رعایت شود؟
  • در چاپ و خرید سررسید ۱۴۰۳ چه نکاتی اهمیت دارد؟
  • فیلم کامل مسابقه هادی چوپان و قهرمانی در آرنولد کلاسیک بیرمنگام انگلیس؛ قهرمانی با صدای زوزه گرگ!
  • چرا بوم‌شناسان می‌گویند این اصطلاح همچنان مهم است؟
  • کشف قدیمی‌ترین فلز جهان در ایران به وزن ۳ کیلو و نیم متعلق به ۹ هزار سال قبل / باستان‌شناسان قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان را در آذربایجان و در جنوب دریاچه ارومیه پیدا کردند (فیلم)