Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی صلح ۲۰۱۹ صلح را یک واژه ارزشی دانست که ریشه در فطرت انسان‌ها داشته و قاعدتا همه جهان به آن گرایش دارند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی صلح ۲۰۱۹ صلح را یک واژه ارزشی دانست که ریشه در فطرت انسان‌ها داشته و قاعدتا همه جهان به آن گرایش دارند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند و نوعی هم افزایی عمومی نسبت به تحقق این آرمان مشترک بشریت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بنابراین، ایجاد جهانی مبتنی بر صلح، دوستی و عدالت، آرزوی همه انسانها، ملت ها، فرهنگ‌ها و ادیان است. با این وجود پرداختن به صلح و جستجوی راه‌های دستیابی به آن، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بشر به ویژه در جهان معاصر به شمار می‌رود؛ چرا که سایه‌ی جنگ اغلب بر حیات بشر احساس شده و بلکه بیش از پیش وجود دارد و احساس می‌شود. به طور کلی تحولات و وقایع اخیر در روابط منطقه‌ای و بین المللی حاکی از آن است که در سده حاضر «صلح و عدالت» بیشتر از هر چیز دیگری در معرض خطر، تهدید و نقض قرار دارد. از این رو امروزه افکار عمومی جهانی بیش از گذشته نسبت به این مطالبه و علل عدم تحقق آن حساس بوده و رویه‏های مختلف در این رابطه را به دقت بررسی و مورد قضاوت و ارزیابی قرار می‏دهند.
مخاطرات اقلیمی و زیست محیطی، بیماری، فقر، سلطه جویی‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، جنگ و کشتار افراد بیگناه به ویژه زنان، کودکان و غیرنظامیان، از مهمترین تهدید‌هایی هستند که حیات پایدار بشر امروزی را نشانه رفته و روز به روز بر ابعاد این تهدید‌ها به زیان بشریت افزوده می‌شود. در نتیجۀ این تحولات، جامعه جهانی در شرایطی نیمه اول قرن بیست و یکم را پشت سر می‌گذارد که با چالش‌های جدی در زمینه دستیابی به صلح، عدالت و امنیت انسانی رو به روست.
بنابراین، سوال مهم در ذهن قسمت عمده‌ای از مردم این است که: چرا با وجود خواست اغلب جهانیان و تشکیل نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی گوناگونی که در زمینه تحقق صلح و ایجاد آرامش در جامعه جهانی شکل گرفته است و تأکیدی که ادیان و مکاتب مختلف فکری در مشرق زمین و مغرب زمین به صلح داشته اند، اما تصویری که امروز در گوشه و کنار دنیا شاهد آن هستیم با صلح واقعی فاصله بسیاردارد؟
به نظر ما عدم شناخت دقیق علل و عوامل تهدید صلح، موجب شده تا بشریت، محروم از صلح عادلانه و همراه با نقض کرامت انسانی، هر روز با اَشکال مختلف تضییع حقوق خود مواجه شوند.
در همین رابطه «مجمع جهانی صلح اسلامی» ضمن گرامیداشت روز جهانی صلح به عنوان فرصتی برای یادآوری صلح عادلانه به عنوان گفتمان مشترک جهانی، موارد زیر را برای تحقق حفظ کرامت انسانی و برقراری صلح عادلانه و پایدار در جهان اعلام می‌دارد:
۱. امروز شاهد هستیم که قدرت‌های بزرگ و به ویژه دولتمردان آمریکا در راستای تأمین منافع مادی خود با اقدامات تهدید آمیزی مانند خروج از پیمان‌ها و معاهدات جهانی از جمله پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس که مغایر با شعار (هدف) روزجهانی صلح ۲۰۱۹ (اقدام اقلیم محور برای صلح) می‌باشد و ... ضمن بی توجهی به ساختار‌های جهانی، نوعی هرج و مرج در نظام بین المللی را موجب شده اند.
۲. ایالات متحده آمریکا با اقداماتی غیر قانونی مانند انتقال سفارت خود به بیت المقدس، حمایت از گروه‌های تروریستی و ضد بشری، از جمله مذاکره با گروه طالبان در افغانستان و نادیده گرفتن دولت قانونی آن و تلاش برای معاهده صلح با این گروه تروریستی که مخالف دولت قانونی این کشور است و اقدامات متعدد ضد انسانی و کشتار بی گناهان در این کشور را رقم زده اند؛ نوعی بی نظمی در ساختار روابط بین الملل را موجب شده است.
۳. امروز شاهد هستیم که نظام سلطه و صهیونیسم جهانی با اقدامات مختلف در صدد ایجد تفرقه و اختلاف به ویژه در جهان اسلام با هدف تضعیف آن‌ها و بهره برداری از منافع آن‌ها هستند و حتی از سخیف‌ترین اتهامات مانند «گاو شیرده» به برخی از آن‌ها واهمه ندارند. همین اقدامات در کنار فروش تسلیحات جنگی و حمایت از کشتار غیرنظامیان و زنان و کودکان باعث شده است جایگاه نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی در انجام وظایف قانونی و انسانی آن‌ها مورد سوال و ابهام قرار گیرد.
۴. مسئله مهم دیگری که جهان به ویژه جهان اسلام با آن مواجه است و جایگاه سازمان‌های جهانی حقوق بشری از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت را با چالش مواجه ساخته است، کشتار مسلمانان در کشمیر است.
مجمع جهانی صلح اسلامی ضمن محکوم کردن اندیشه‌های جنگ طلبانه که با حمایت نظام سلطه و توطئه‌های صهیونیسم جهانی در یمن، سوریه، افغانستان و برخی دیگر ار سرزمین‌های اسلامی در جریان است، معتقد است:
- رعایت حقوق اساسی و متعالی بشر، اساس صلح جهانی و عادلانه است و اقدامات برخی دولت‌ها و تشکل‌های سیاسی و مذهبی علیه حقوق بشر و کرامت انسانی و توهین به ادیان الهی، محکوم و مطرود است و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی خواهد بود.
- استقرار صلح عادلانه نیازمند بازسازی و بازنگری در ساختار نظام بین ‏المللی است به گونه‌ای که ظرفیت‏های این نظام به درستی و با هدف مدیریت عادلانه امور شناسائی و بکارگیری شوند.
- با توجه به وقایع مختلف در جهان معاصر از جمله مخاطرات زیست محیطی و اقلیمی، تلاش نخبگان جهان، آزادی خواهان، بشردوستان و سازمان‌های مردم نهاد بیش از پیش ضروری است؛ لذا باید با درک این جایگاه و همچنین نیازی که جهان امروز به خلاقیت فکری و اقدامات پیوسته و پیگیر آن‌ها دارد، باید این مسئولیت را به خوبی ایفا نموده و رسالت خود را نتیجه‌مند نمایند.
- از دبیرکل سازمان ملل تقاضا می‌کنیم با توجه به رسالت آن سازمان و اهداف متعالی مندرج در منشور سازمان، از جمله تلاش برای برقراری صلح، امنیت و عدالت در جهان، به اجرای رسالت سازمان ملل در اقصی نقاط جهان توجه بیشتری داشته و تمامی امکانات و ظرفیت‌های قانونی خود را برای برقراری صلحی عادلانه و پایدار در جهان به کار گیرد.
- از مجامع مختلف اسلامی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهیم ضمن هوشیاری در برابر توطئه-های صهیونیسم جهانی و نظام سلطه برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام، با تأسی به تعالیم و آموزه‌های اسلامی بیش از پیش برای وحدت، یکپارچگی، حفظ امنیت و توسعه در جهان اسلام تلاش کنند.
- در پایان معتقدیم؛ وظایف و تکالیف سازمان‏های بین‏ المللی در تحکیم حفظ کرامت انسانی و برقراری صلح عادلانه همچنان باقیست. بر این اساس، انتظار داریم که سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، با تلاش برای استقلال یافتن از نفوذ قدرت‌ها و اعمال اختیارات مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین ‏المللی به دور از استثناگرایی، به انتظار برحق ملل جهان برای برقراری «صلح، عدالت، امنیت و حفظ کرامت انسانها» پاسخ دهند.
مجمع جهانی صلح اسلامی
شهریورماه ۱۳۹۸

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجمع جهانی صلح اسلامی روز جهانی صلح جنگ طلبی آمریکا جنگ در خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۵۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی در وبسایت دولت آمریکا منتشر کرده، نوشت: «کمتر از یک هفته پیش، ایران یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی را که جهان تاکنون دیده است علیه اسرائیل انجام داد. [اما] آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود از اسرائیل دفاع کرد». 

به گزارش وبسایت دولت آمریکا، در ادامه این بیانیه نوشته شده است که تحریم‌های جدید به همین دلیل علیه کشورمان وضع شده است.

بایدن در ادامه این بیانیه مدعی شد: «همانطور که صبح روز بعد از حمله با مقامات گروه هفت صحبت کردم، ما متعهد هستیم که به طور جمعی برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران اقدام کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در انتهای این بیانیه صراحتا اعلام کرد که به «امنیت اسرائیل متعهد است» و به اعمال تحریم‌های ضد ایرانی ادامه خواهد داد.

اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا در حالی بیان می‌شود که وزارت خزانه‌داری این کشور ساعاتی پیش ۱۶ فرد و ۲ نهاد در ایران را هدف تحریم‌های جدید خود قرار داد. تحریم‌های جدید پس از آن اعمال می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیمه شب ۲۵ فروردین در راستای اصل دفاع مشروع، با مجموعه‌ای از پهپاد‌ها و موشک‌ها اراضی اشغالی را هدف قرار داد. 

تحلیلگران بسیاری این اقدام را که در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق انجام شده، ستوده‌اند و آن را «تغییردهنده بازی» در منطقه خوانده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد
  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  •  واکنش ایران به بیانیه‌ سران اروپا و گروه هفت علیه ایران
  • مصرف در تنگنای نااطمینانی؛ دولت کار خودش را می‌کند
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • اجاره آپارتمان های در مناطق۲۲گانه تهران چقدر است ؟ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
  • حماس خواستار جنبش جهانی برای حمایت از اسیران فلسطینی شد
  • بیانیه مدرسین دروس معارف دانشگاه‌ها در حمایت از حمله به اسراییل
  • وعده صادق و یادآوری نیاز به طرحی نو در حقوق بین الملل
  • بیانیه دولت غزه و کمیته‌های مقاومت فلسطین به مناسبت روز اسیر